Julien Javions – actorul francez care aduce Maison des Acteurs în România

Juliens Javions este actor, regizor și fondator al programului de actorie de film, Maison des Acteurs. Până acum, câteva zeci de actori români au beneficiat deja de programul de training și de materialele video rezultate din ateliere. Prin Maison des Acteurs, Julien își propune să schimbe regulile jocului oferind “know-how”-ul de care au nevoie actorii, pentru a-și pune în fapt ideile artistice. 

Ca actor, Julien se consideră norocos, având șansa unor roluri importante încă de la începutul carierei într-un cadru profesionist. După terminarea școlii de teatru, a lucrat intens timp de doi ani în spectacolele regizate de D. Freydefont, formându-și o disciplină pe care a păstrat-o de-a lungul carierei. A decis să-și continue studiile, fiind selecționat la Centrul Dramatic Național Limoges, una din cele mai prestigioase școli de teatru din Franța, condusă de Silviu Purcărete, și coordonată la nivel pedagogic de Paul Chiribuță. A lucrat în spectacole regizate de Marcel Bozonnet și Jacques Lassalle, directorii Comediei Franceze, iar după alte câteva colaborări, a urmat valul de regizori estici printre care se numără: David Esrig, Radu Penciulescu și Mladen Materic. 

În paralel cu lumea teatrului, Julien a explorat-o și pe cea a filmului, lucrând cu regizori cunoscuți, precum Jacques Audiard sau Iura Luncașu, dar și în numeroase producții independente. Pe platourile de filmare, pe lângă șansa de a-și exersa și evalua propriul joc actoricesc, Julien a profitat și de partea tehnică, învățând cum se produce un film. A urmat o serie de experimente în care și-a produs propriile filme; a regizat, a filmat, a montat și a jucat alături de alți colegi actori. Astfel, s-a născut Maison des Acteurs, un laborator dedicat actorilor, unde aceștia au ocazia să se autoevalueze și să-și exploreze liber propriile limite. Actorii sunt încurajați să-și producă propriile filme cu resursele pe care le au la îndemână. În timpul atelierelor actorii joacă, pe rând, și rol de cameraman, sunetist sau regizor, exersând instrumentele tehnice necesare pentru producția unui film. Începând cu anul trecut, Julien a lansat câteva sesiuni de lucru în București, invitând actorii români „la joacă” într-un mediu profesionist și totodată prietenos. 

– Cine ești și cum ai ajuns aici ?

Sunt Julien, un francez de 42 de ani. Am ajuns în România datorită unei lungi serii de colaborări cu diverși artiști români de-a lungul unei perioade de aproape 20 de ani. Sunt actor, regizor și cercetător-fondator al unui set de unelte pedagogice pentru actori. Am numit cel din urmă aspect al vieții mele Maison des Acteurs. Suntem mereu nevoiți să ne întoarcem la “Casa Noastră ”, de unde începe pregătirea lungilor călătorii în aventurile creative.

 

– Spune-mi mai multe despre proiectul Maison des Acteurs

Începând cu noiembrie 2019 am organizat pentru prima oară în București câteva sesiuni de lucru cu Maison des Acteurs, deschise oricărui actor. Mai întâi, am vrut să văd dacă cineva ar fi interesat. Pentru unii participanți ar putea fi o primă punte care să le permită trecerea de la cariera de teatru la cea de film. Maison des Acteurs este modul meu de a împăca bucuria și plăcerea actoriei cu partea profesională. 

Lansez, astfel, si o oportunitate pentru artiștii care nu se simt încă pregătiți, sau care consideră că factorii externi îi afectează și de aceea nu joacă în filme (lipsa oportunităților, filtrul castingului care îi ține deoparte, sau proiecte care nu reflectă pe ecran ceea ce ar putea face). În sesiunile noastre nu mai ai bariere. Singurele bariere sunt cele puse de tine însuți. Ai șansa să le explorezi și să le înțelegi. Poți lucra la orice dorești. Proiectul e dedicat oricărui iubitor sau “dependent” de arta actoriei. E o soluție pentru actorii proactivi de a începe să-și producă propriile filme și să investească în ei înșiși.

Pe scurt, dacă ești actor și vrei să te antrenezi pentru film, aceasta e dinamica perfectă între a lucra și a te antrena. O șansă la care orice actor visează, ca artist și ca om. Îți permite să aduni experiența și instrumentele necesare pe care nimeni altcineva nu a avut timpul sau energia să le adune, să ți le arate și să te ajute să le implementezi. 

 

– Cum a început totul? Ce te-a determinat să începi Maison des Acteurs ?

Maison des Acteurs a început în 2003, în momentul în care am decis să îmi asum rolul de a construi o carieră de actorie în industria de film. Venind din teatru și tranzitând spre film, am început să fiu dureros de conștient de golurile mele. Totodată am început să conștientizez problemele pe care actorul, la început de carieră de film, caută să le rezolve. Am realizat că a nu fi distribuit în film e doar o problemă a actorului. Nu e problema profesorilor de actorie, a școlilor, a directorilor, a agenților de casting, a producătorilor sau a publicului. Așadar, faptul că nimeni nu are nevoie ca eu să am succes, ca actor, poate reprezenta motivul pentru care nu există nici o structură specializată sau niște oameni pe care să mă pot baza. Așa am hotărât să construiesc un sistem. Am decis să-mi dedic timpul si energia pentru a schimba această situație pentru mine și pentru oricine altcineva care ar fi interesant. Identificând și încercând să rezolv aceste probleme, a luat naștere Maison des Acteurs. De atunci, crește încontinuu, având puterea de a prinde rapid interesul real al actorului. Tot de atunci, reprezintă o parte vitală în evoluția mea artistică. 

– Ce planuri ai cu Maison des Acteurs în București ?

Îmi propun o proiecție a producțiilor pe care le-am lucrat cu actorii români în sesiunile noastre. Urmează lansarea unei platforme online cu câteva sesiuni de lucru adaptate, pentru a ajunge la mai mulți actori. Astfel, impactul ar fi mai mare. Urmeaza adunarea de materiale video și testimoniale pentru un documentar despre ce înseamnă actoria în 2020 și de ce provocări au parte actorii contemporani.

E nevoie si de găsirea unui partener, cum ar fi un canal TV sau un sponsor, interesat de divertisment și conținut cultural. Spre exemplu, dacă o televiziune ar fi interesată de conținut relevant, noi putem putem livra așa ceva. Simplu și direct. 

Financiar, e nevoie de stabilizare în proiect, dar pentru asta nu e nevoie de o suma uriașă de bani. Bugetul ar fi de 11000 euro pe an și sesiunile ar putea fi deschise gratuit în București sau în orice oraș din România. Dacă nu este susținut de un sponsor, de un partener, sau de o instituție culturală publică, o altă idee ar fi susținerea de către actori printr-o suma pe care ar investi-o într-o activitate extra, cum ar fi yoga sau fitness. Pentru asta e nevoie, în primul rând,  ca actorul să fie interesat de un astfel de program. 

Ideal ar fi să existe un suport extern, al unei instituții, sau un parteneriat cu o televiziune.

 

– Cum abordezi toată munca ta ?

E o vorba: “făcut e mai bine decât perfect”. Sau alta : “acțiunea vorbește mai tare decât o fac cuvintele”. Despre asta e vorba. Nu ești plătit pentru ceea ce știi, ci pentru ceea ce faci. Eu îmi propun să fiu atent, să mențin totul simplu, precis și în același timp interesant. Continui să ascult, să învăț, să produc, apoi iar și iar.

 

– Ce tehnici folosești în lucrul cu actorii ? 

Încerc să ascult actorii cu atenție. Nu presupun că știu ce vor să învețe sau să experimenteze. Îi las pe ei să-mi explice ce doresc să obțină, unde consideră că se află și unde vor să ajungă. Doar așa putem alege un rol pentru ei și răspunde punctual întrebărilor. Astfel, soluțiile sau tehnicile alese sunt cele care sunt necesare. Actorii au deja tehnică, nu asta ar fi problema. Chiar și actorii amatori au o tehnică. La începutul sesiunilor, trebuie să definim ce înseamnă actoria pentru sesiunea noastră de lucru și training. 

– Ce observații ai în lucrul cu actorii ?

Am observat că atunci când un actor citește textul, deja începe să se pregătească. Nu știe exact ce caută, dar consideră că știe. Ce anume îl face pe actor deosebit față de oricare alt cititor? Totul începe aici. Tendința actorului e de a urca pe un munte complex fără să știe, de fapt, cum se citește o hartă. Când organizezi un casting, începi să vezi cum fiecare actor înțelege altceva când citește același text. De asemenea, îi vezi imediat pe aceia care n-au înțeles niciodată ce e în text, astfel că n-au să aibă prea mare succes într-o situație de casting.  Nimeni nu le spune vreodată care sunt problemele ce i-au făcut să ajungă aici. Sau au încetat, ei înșiși, să primească recomandări, fiind convinși că știu mult mai bine decât ceilalți ce au de făcut. Unui actor nu poți să-i transmiți o tehnică anume dacă acesta nu consideră că are nevoie de ea.

Cerințele actorului setează rama a ceea ce poți sau nu poți folosi, la nivel pedagogic. Chiar dacă eu dispun de tehnici care ar putea ajuta actorul să își rezolve problema pe care o identifică, acesta încearcă de câteva ori cum crede el că e mai bine înainte de a accepta să fie cu adevărat deschis, să accepte să privească situația din altă perspectivă. A preda tehnici de actorie e o treaba delicată. Trebuie să prioritizeze necesitatea și scopul. Organizează un casting! Vei vedea câți din 100 de actori reușesc să se apropie de ce ai nevoie. După câteva ore vei spera ca măcar unul din ei să înțeleagă ce îi comunici și, în același timp, să fie prezent, nu blocat într-un concept actoricesc al scenei în general, să poată face scena să funcționeze. E vital pentru toată lumea din echipă să ai parte de un actor pe care te poți baza.

Am fost surprins să văd, în general, că unii dintre actorii profesioniști nu folosesc întru totul această șansă extraordinară, așa cum o numesc când începem să lucrăm împreună, ceea ce dezvăluie o altă problemă pe care unii actori o au – incoerența. Sunt actori cu care e dificil de lucrat pentru că au dificultăți în a se concentra și a conduce seriile de acțiuni ce duc la un rezultat coerent. Nu înțeleg principiul lucrului în echipă, se simt pierduți în dezorganizarea minții lor. În cazul acestui tip de actor e greu să speri la o carieră în viitorul apropiat. Claritatea și mindset-ul  antreprenor sunt necesare în fața provocărilor construirii unei cariere. Partea tristă este că atunci când vorbesc despre asta, ei sunt convinși că au ce le trebuie. Sunt ca niște copii mai mari de care trebuie să ai grijă. Dar, adevarul e ca nimeni nu își va permite să-și piardă timpul cu ei. Într-un fel, mi-aș dori să îi trezesc pe unii din ei, dar aleg să nu acționez, asta pentru a proteja atmosfera de lucru, pe ceilalți actori care participa dar și pe mine insumi și propria sănătate mentală.

Invitația mea este deschisă oricărui actor, să vină să se antreneze cu noi. E loc de joaca, de distracție, dar în același timp, seriozitatea față de timpul si munca tuturor e necesară. Poți încerca un casting. Primești un text, un rol, timpul necesar pentru a te pregăti, apoi poți reveni și susține castingul. Vei primi acel feedback pe care mereu ți l-ai dorit, unul constructiv care te poate ajuta să știi la ce nivel te afli: angajabil sau mai puțin angajabil. Chiar dacă avem de-a face cu regizori sau scenariști excelenți, aceștia nu ne vor indica problema. Îi vor lasă pe cei mai slabi deoparte. Dar problema există. Ca actor, dacă ești parte din problemă, trebuie să ți se spună să te poți trezi și să ieși din această situație. Ofer șansa de a schimba cursul unei cariere și de a găsi un răspuns valabil pentru mai mulți actori care întâmpină aceleași dificultăți. Astfel, unui nou val de actori îi este permis să lucreze într-un cadru profesionist și publicul e beneficiarul unui produs de calitate. 

 

– Cum simți că e Maison des Acteurs cu actorii români ?

E un start foarte bun și puternic. Ducem antrenamentul mai departe, vedem cine rămâne, cine renunță, cine se mai alătură. Procesul de training și de producție merge din ce în ce mai bine și devine din ce în ce mai puternic. Consider că e începutul a ceva foarte important care va schimba jocul pentru toată lumea. 

Până acum am obținut deja câteva ore bune de actorie pe film. Împreună, identificăm și clarificăm care a fost cea mai eficientă metodă de a produce o secvență, de a stabili un set de instrumente de training. Ne pregătim la fel pentru un casting, pentru un rol sau pentru o scenă. Am reușit să construim o hartă clară cu un set de nevoi ale actorului. 

Planul este de a înmulți numărul de participanți, până ajungem să avem un grup puternic de actori dedicați antrenamentului, și care doresc să își construiască o carieră în film, fără un plan B. 

 

– Cum e să lucrezi de unul singur pe parte de producție, training, post producție, comunicare ?

Se numește “Maison des Acteurs” (trad.“Casa Actorilor”) pentru un motiv: nu e „Maison de Julien” (trad.”Casa lui Julien”). Sunt ajutat constant de ceilalți actori. A fost și va fi mereu despre o călătorie creativă împărtășită de toți membrii din echipă. Este și casa lor, așadar, se asigură că totul merge bine. Mă ajută la găsirea locațiilor unde ne întâlnim, mă pot baza pe ei că vorbesc românește și pot rezerva o locație la telefon, mailuri, ș.a.m.d. De asemenea, în timp ce lucrăm, cu toții devenim mai familiari cu echipamentul de filmare, de la cameră, recordere de sunet, la clachetă. Dar și pe partea logistică, când e vorba despre prospectia unor viitoare locuri de filmare. Suntem cu toții membri activi ai Casei Actorilor. Îmi doresc să se simtă cu toții ca acasă în aceste sesiuni de training, un loc în care se pot simți puternici, cu disponibilitate pentru camaraderie și respect față de ceilalți colegi artiști. Pasiunea ajută. Eu sunt ca toți ceilalți; la munca intensivă poți ajunge doar dacă îți place ceea ce faci. Asta e și în cazul meu. Îmi găsesc energia în feedbackul actorilor care îmi spun cum acest program le produce schimbări, în evoluția pe care o observ la ei, dar și în plăcerea împărtășită de a ne antrena pentru film, în calitatea a ceea ce începe să se nască. Avem o destinație artistică. Dacă putem observa evoluția în acest proces, aceasta ne poate ajuta să rămânem motivați. Pe mine mă motivează această redescoperire la nesfârșit a unei scene bune. Când lucrez pe un extras dintr-o scenă și sunt prins într-o stare de bine participând, ca actor sau ca privitor, știu că sunt pe un drum bun. De obicei, asta vine la pachet cu o înțelegere mai profundă a naturii umane și a relațiilor dintre oameni. Procesul – asta mă fascinează.

 

– Cum ai defini arta actoriei ? 

Actorul/ Actoria/ a Acționa/ Acțiuni… Acțiune!

În primul rând, actoria ar presupune să dai viață unei alte persoane care acționează într-un mod precis, într-un context precis. Acel context influențează „cum” acționează. Arta actoriei ar fi arta de a identifica clar acele acțiuni și cum sunt ele produse. Acțiunile pot fi conștiente sau inconștiente. 

 

– Este actoria de film diferită de actoria de teatru ? 

În realitate, nu sunt chiar atât de diferite, deoarece, în ambele lumi, actorul are sarcina de a-și adapta stilul de actorie în proiectul în care lucrează. Trebuie să se coordoneze cu cerințele primite din partea regizorului. Se aplică și la film și la teatru. Cand apare aceasta intrebare, răspund, de obicei, cu o altă intrebare: dacă teatralitatea ar fi exclusă din actoria de film de calitate, ce putem spune în cazul lui Jim Carrey?

Există o asemănare între actoria de teatru și cea de film în precizia acțiunilor. Diferențele se află în opțiunile diferite pe care le are la dispoziție actorul în contextul de film și cel de teatru atunci când creează. Scena, spațiul sau tipurile de încadratură influențează cum sunt construite stilistic acțiunile și cum sunt prestate, odată ce au fost identificate și stabilite alături de regizor.  

 

– Ce face diferența între actoria bună și actoria “mai puțin” bună ?

S-ar putea ca ceea ce înseamnă actoria “mai puțin” bună să fie actoria care nu coincide cu proiectul în care aparține, sau la care e invitat să participe (casting sau audiție). Acum 15 ani, ultima oară când am mers la o audiție pentru teatru, un regizor din Paris mi-a spus că actoria mea e prea cinematografică. Pentru mine, a fost unul din cele mai frumoase complimente pe care le-am primit, deoarece am muncit mult să ajung astfel. Momentul s-a dovedit a fi unul din cele mai de succes eșecuri pe care le-am trăit. Asta mi-a amintit că și atunci când ajungi să dai ce-i mai bun din tine pe parte de actorie, mereu se va găsi cineva care nu e de acord cu opțiunile tale. Așadar, cine știe, de fapt?

 

– Spune-mi cine și ce te influențează în munca ta.

N-am să arunc cu titluri sau cu nume de personalități, dar voi spune că, laolaltă, cărți, regizori și actori m-au influențat să văd mai clar ce e de păstrat și ce e de evitat. În sensul acesta, în timp ce lucrez, fiecare interacțiune devine o influență la nivel artistic sau uman. Mă inspiră orice persoană poate oferi un răspuns clar întrebărilor actorului, astfel ca acesta să poată găsi soluții în scenă; oricine formulează anumite întrebări, pe care, poate, am uitat să mi le pun. Aceștia au jucat un rol important în transformarea și evoluția mea. Câteodată, o întrebare potrivită îți poate schimba toată percepția, și poate face ca orice problemă cu care te confruntai până în acel moment, să dispară pentru totdeauna. 

 

– Care e visul tău ?

Visul meu este ca actorii care se bucură de programul Maison des Acteurs să vină într-o zi la mine și să-mi poată oferi șansa unui rol, așa cum le-am oferit-o și eu lor. Visez la o generație de actori ce-și vor depăși condiția de actor, având curajul să își producă propriile filme. Visez la un mediu profesional cât mai propice pentru a putea scoate ce-i mai bun din mine.