subREAL la Timișoara într-o expoziție retrospectivă

Între 18 septembrie – 25 octombrie 2019, Galeria Jecza din Timișoara a programat expoziția retrospectivă subREAL – Serving Art Again, curator fiind Ami Barak. Grupul subREAL, compus din Călin Dan & Iosif Kiraly, a fost mai puțin prezent în expoziții în ultimii ani, dar includerea lucrărilor acestui grup în expoziții colective (Artsafari și altele) sau prezența pe piața de artă au dus la creditarea constantă a operelor subREAL, fiind astăzi printre cele mai reputate semnături din arta românească. Grupul subREAL a devenit o referință istorică cheie, mai ales într-un context în care schimbările anilor ’90 capătă o semnificație cu totul nouă. Este vorba de o renaștere în sensul deplin al cuvântului.

Expoziția prezentă se concentrează, prioritar asupra unor momente semnificative din creația anterioară, dar, în același timp, prezintă și o lucrare recentă: Multumiți–Nemultumiți, o adaptare la contextul Timișoarei a uneia dintre ultimele lor producții. Ceea ce explică completarea acestui titlu emblematic, Serving Art (Again).

Fondat în 1990 de Călin Dan și Dan Mihălțianu, cărora li s-a atașat, în 1991, Iosif Király,  grupul subREAL a funcționat, începând din anul 1993, după plecarea lui Dan Mihălțianu, ca un duo. Marcat de atitudini post-conceptuale, guvernat de ironie și autocompătimire, subREAL a explorat în decurs de aproape 15 ani contextul artistic autohton și instituțional.

Unul dintre cele mai cunoscute proiecte ale grupului s-a concentrat asupra arhivei fotografice a revistei ”Arta” (ambii membri ai grupului au lucrat la revistă înainte ca aceasta să își întrerupă activitatea, în 1993). Serving Art a evidențiat modul în care funcționează sistemul de artă în România și problemele reprezentării, prin imagini fotografice. Datorită importanței acordate detaliilor aparent neînsemnate rezultate din tipărirea negativelor ne-editate din arhivele revistei Arta, artiștii au înlocuit în mod simbolic „asistenții artei”, care au manipulat obiectele în timpul ședințelor foto și au re-contextualizat imaginea finală căreia i-a fost eliminată, întregul proces de producție. Astfel, pun sub semnul întrebării în mod eficient construcția imaginii, problema indexării, ierarhiile diferitelor medii, mecanismele instituționale și relațiile de putere din cadrul sistemului artistic. Aceste aspecte sunt încă de actualitate și astăzi, făcând ca lucrările expuse să își păstreze originalitatea originară – se menționează în discursul curatorial.

subREAL este primul colectiv post-1989 care a introdus în contextul artei românești un mod de operare diversificat și l-a prezentat altora într-o varietate de forme care vor trezi, chestiona și schimba cunoștințele spectatorului. În același timp, și-au canalizat energia către obținerea recunoașterii internaționale. Coerența conceptuală a abordării subREAL și faptul că, în perioade relativ scurte de timp, grupul a fost prolific, a creat posibilitatea de a se adapta în mod flexibil la diversele probleme sociale și instituționale ale timpului.

Vezi și „Mulțumiți – Nemulțumiți”, un scurt peisaj subReal la Art Safari

foto: subREAL (Călin Dan & Iosif Kiraly), Dataroom (How to Change your Wallpaper Daily), Art History Archive series, Lesson 1, 1995/2012, 151x194cm, inkjet print, edition 1/3+2AP, lucrare din expoziția de la Jecza