Eveniment aniversar în premieră la Biblioteca Academiei Române

Din seria de evenimente care aniversează 25 de ani de relaţii diplomatice între Republica Coreea de Sud şi România în Cupola de la Biblioteca Academiei Române s-a vernisat într-un cadru festiv expoziţia artiştilor Chunghie Lee/Bojaghi &beyond şi Jiyoung Chung/Joomchi & beyond. Expoziţia este organizată de Academia Română, Secţia Arte, Arhitectură şi Audiovizual, prin curtoazia domnilor Acad. Răzvan Theodorescu, preşedintele secţiei, Acad. Florin Filip, directorul Bibliotecii Academei şi graficianul Mircia Dumitrescu m.c. A.R. în parteneriat cu Universitatea Româno-Americană din Bucureşti, Departamentul de Studii Asiatice, Centrul de Studii Româno-Coreene, şi sprijinul inegalabil al Ambasadei Republicii Coreea.

 

Expoziţia aduce în atenţia publicului lucrări de mare rafinament artistic, realizate cu migală, răbdare şi dăruire, purtând amprenta unor spirite creative, pline de gingăşie, seriozitate, gust şi în tendinţa curentului contemporan Craft & beyond. Chunghie Lee, mama, şi Jiyoung Chung, fiica, artişti care aşa cum au declarat “au găsit o comoară în tradiţia propriei culturi”.reuşesc să valorifice în propriile creaţii tot ceea ce strămoşii lor practicau ca meşteşug. Este vorba de tradiţia pânzei de împachetat Bojaghi şi tradiţia hârtiei manufacturiere Joomchi, o hârtie asemănătoare prin calităţile sale cu pielea, şi deseori cu mătasea deoarece este fabricat din scoarţă de dud.

 

Această prezentare necesită JavaScript.

Chunghie Lee, artist, profesor, în prezent predă cursul de Textile coreene, Bojagi & Beyond, la Rhode Island School of Design /Providence SUA. Tot ea ne mărturiseşte: “Bojaghi – ul realizat cu tehnica patchwork (bojaghi = material tradiţional coreean pentru împachetat) creat în urmă cu multe generaţii a fost o mare sursă de inspiraţie pentru mine. Aceste piese au ajuns la noi prin strămoşi, prin acele femei fără renume care în acele vremuri nu au beneficiat de timp liber, nu au fost independente, dar au îndurat propria condiţie prin credinţă. Folosind cu grijă resturile de materiale preţioase sau jucat cu formele şi culorile precum nişte copii, şi în mod firesc au creat compoziţii pline de puritate şi inocenţă. Lucrările mele plătesc tribut acestor strămoşi şi deseori încorporez fotografiile lor în compoziţiile mele ca un omagiu adus în cinstea lor. Eu văd acest “patchwork” ca o metaforă a vieţii umane. Ne putem asemăna cu acele piese mici de material ca oameni, singuri, fără rost, dar mâna divină ne aduce împreună într-o compoziţie frumoasă, care este încărcată cu armonie, plină de înţelesuri. Bojaghi, piesa tradiţională de împachetat, a fost utilizat atât în cadrul gospodăriilor obişnuite cât şi la curtea regală pentru a păstra, transporta sau acoperi lucruri de uz casnic sau cu ocazia unor ceremonii precum nunţile. Dimensiunea lor diferă, în funcţie de destinaţie (de la bijuterii până la lenjerie de pat). Acest meşteşug tradiţional al femeilor care încununează viaţa ca protecţie a devenit azi o sursă de inspiraţie pentru artiştii contemporani nu doar în Coreea ci şi în altă parte a lumii.”

 

Jiyoung Chung, artist şi curator, predă cursul de Joomchi & Beyond la Rhode Island School of Design /Providence SUA, Departamentul Continuing Education. E declară: “Interesul meu pentru arta coreeană tradiţională de realizare a hârtiei manuale Joomchi* m-a determinat să caut rolul femeii şi semnificaţia muncii în Corea în relaţie cu noi înşine dealungul civilizaţiei, iar apoi, să găsesc legătura dintre natură şi divinitate. Seria de lucrări “Whisper-Romance” a început în urma unei conversaţii cu tatăl meu când am citit un articol în care un fiu şi-a ucis părinţii. Tatăl meu a spus că «Acest lucru s-a întâmplat pentru că relaţia de bază s-a rupt.» Gândurile acestea au devenit fundamentul acestor serii de lucrări: faţetele unor relaţii rupte. Avem “şoptitori cai” şi “şoptitori câini” dar cred că avem nevoie şi de “şoptitori oameni” ca să vindecăm tot ceea ce a fost stricat în relaţiile noastre, cu oamenii natura şi divinitatea. Este important să ne fie reamintit cât de importantă şi valoroasă este viaţa noastră indiferent unde sau cum am fost crescuţi, sau în ce postură ne găsim pe noi înşine acum, când ne bucurăm din plin de viaţă. Găurile, straturile şi dispunerea liberă în lucrările mele reprezintă aceste conversaţii, şoaptele şi respiraţiile dintre ele.”


*JOOMCHI este o tehnică unică în tradiţia realizării hârtiei manuale coreene prin care se pot obţine texturi diferite utilizând doar apa ca mediu de intervenţie şi mâna prin care după diferite stadii de lucru se poate obţine un material asemănător pielii. Terminologia cuvântului provine de la “a face un joomoney (o “punguţă)”. Utilizarea acestei tehnici poate fi aplicată pe obiecte sculpturale, tridimensionale, fiind şi o nouă formă de pictură, sau material destinat design-ului, colajului, sau desenului, ori pentru realizarea unor obiecte uzuale (coşuri, lămpi, portofele, etc.)