Sari la conținut

Imagine de copertă: PROGRAMUL De-a Arhitectura Mini |
Foto: ASOCIAȚIA DE-A ARHITECTURA

INVITAȚI

Doru Căstăian:
„Foarte mulți dintre noi nu facem ceea ce predicăm și nu suntem exemple pentru copii”


Doru Căstăian este profesor de gimnaziu, liceu și facultate. Lucrează la Liceul de Arte D. Cuclin din Galați, este profesor asociat la Facultatea de Istorie, Filosofie și Teologie din Galați. A lucrat și ca metodist la Casa Corpul Didactic Galați. Este publicist și autorul cărților „Cum și de ce (mai) educăm” și „Despre ce ne apropie și ce ne desparte”.

Cu alte cuvinte, fiecare profesor, la ora lui ar trebui să practice gândirea critică, idealmente în colaborare cu alți colegi. Practicată, nu predată. Sigur că poți să ai câteva cursuri introductive în care să le dai copiilor aparatul conceptual, să le explici ce e un raționament, să le explici cum se construiește un argument, să le explici ce e un sofism, un paralogism, un bias cognitiv, dar apoi trebuie aplicată. E ca mersul pe bicicletă, e bine să știi că pedala se numește pedală și ghidonul ghidon, dar nu vei ști să mergi pe bicicletă decât dacă o faci. 

articolul integral

INVITAȚI

Alex Cioacă:
„Arta realizată cu orice tehnologie nouă este o manifestare naturală a civilizației umane”


Alex Cioacă (aka „dompro”) este autor sau coautor al mai multor opere de artă realizate cu ajutorul inteligenței artificiale. Este cercetător IT și creative coder. A obținut un doctorat în informatică la Universitatea Virginia Tech, USA. Din anul 2016, a început să utilizeze tehnici AI experimentale pentru instalații interactive și conținut digital, realizând mai multe inovații în domeniu. Recent a dezvoltat lucrarea „Neural Mirror”, instalație artistică interactivă  construită cu inteligența artificială. Instalația a fost inclusă în portofoliul One Night Gallery și este expusă la MINA Museum din București. Anul acesta, lucrarea a reprezentat România la Brussels Festival of Lights.

Avem din ce în ce mai multe motive să spunem că arta AI devine o chestie serioasă, de sine stătătoare, și am să enumăr câteva dintre ele. Calitatea imaginilor generate se îmbunătățește de la an la an. Modelele de AI generativ sunt din ce în ce mai controlabile, atât prin înțelegerea promptului, cât și prin tehnici tip ControlNet sau IP-Adapter, ceea ce înseamnă că rezultatele transmit mai bine intenția artistică a autorului. În afară de situațiile când le instruim explicit să emuleze un anume stil vizual, imaginile prezintă o estetică nouă și remarcabilă, cu care a început să se obișnuiască toată lumea.

articolul integral

INVITAȚI

Claudiu Sfirschi Lăudat:
„Literatura greacă nu pare prea atractivă pentru editurile din România, deși Grecia este atractivă pentru turiștii români”


Claudiu Sfirschi-Lăudat a obținut Premiul „Antoaneta Ralian” la  ediţia 2024 a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România, pentru traducerea romanului „Loxandra” de Maria Iordanidou.

Poate pentru că tocmai apăruse cartea, pentru că se vorbise mai mult despre ea, pentru că personajul este atașant, pentru că lumea descrisă îndeamnă la visare, stârnește nostalgii și cheamă la evadare din prezent, dar aruncă, totodată, o lumină proaspătă asupra acestuia. Am încercat, prin traducere, să recreez această lume apusă – și mă refer aici la lumea reală, care a inspirat cartea, dar și la lumea alcătuită din cuvinte, care este o oglindă a lumii reale. Așa s-au strecurat în traducere o mulțime de cuvinte împrumutate, cele mai multe dintre ele, din greacă și turcă – limbile în care și vorbesc personajele cărții –, iar acestea, e drept, au dat culoare textului, reflectând pitorescul lumii pe care o îmbracă și o exprimă. Dacă e să privesc din afară, cu cât mai puțin orgoliu, pot spune că a ieșit o traducere curgătoare, fără (multe) poticniri, care, atât cât s-a priceput traducătorul, adică subsemnatul, reînvie lumea evocată de autoare.

articolul integral

INVITAȚI

Raluca Aprodu:
„Eu mă reglez în funcție de mine, de bunul meu simț artistic.”


Raluca Aprodu este actriță de teatru și film. În prezent, este angajata Teatrului Național din București. În 2024, a colaborat cu renumitul regizor Thomas Ostermeier, într-o adaptare scenică a textului Hedda Gabler de Henrik Ibsen. Cel mai recent proiect în care a fost distribuită este Mary Stuart în regia lui Andrei Șerban, care a avut premiera în data de 12 decembrie, la Teatrul Național.

Nu am lăsat să mă doară părerile publicului mai mult decât e civilizat să te doară un lucru. Și cred că dacă ți-ai creat o structură de valori destul de sănătoasă și ai totuși în jurul tău niște oameni care să te țină cu picioarele pe pământ, nu poți să citești niște păreri și să o iei razna. Întotdeauna cineva va spune că ești fabulos, iar altcineva va spune că e sinistru ce faci. Eu mă reglez în funcție de mine, de bunul meu simț artistic, de valorile pentru care fac eu meseria asta. M-a scutit Dumnezeu de nevoia de a-mi confirma cineva ce simt. Am alte defecte care mă încurcă în viață, dar nu și pe ăsta.

articolul integral

Ciprian Handru: „Un seducător roman de dragoste”

Cititorii Doinei Ruști sunt familiarizați cu importanța și atenția pe care scriitoarea o oferă compoziției. Cartea de față se înscrie în aceeași tradiție a unei compoziții complexe. Trei părți, trei povestiri, care nu se completează în modul clasic. Poveștile nu sunt suprapuse, fiecare își are viziunea și diversitatea ei, respectându-se astfel una dintre valorile esențiale ale timpului narativ (frecvența).

articolul integral

Atitudine civică și gândire critică
prin educația
de arhitectură

În viziunea De-a Arhitectura educația culturală și educația de arhitectură reprezintă resurse care contribuie activ la formarea unor generații conștiente de rolul lor în comunitate și societate.

Arhitect Ioana Rizea:

Avem puterea de a forma copii care să devină adulți responsabili, capabili să își lase amprenta pozitivă asupra societății și mediului în care trăiesc. Doar implicând elevii în astfel de programe vom construi un viitor mai bun!

articolul integral