Pornind de la mărturiile unei supraviețuitoare a tragediei de la Colectiv, Tedy Ursuleanu, regizoarea Ioana Păun și scenarista Svetlana Cârstean au realizat un spectacol teatral de mare forță, cu elemente de eseu vizual, o reconstrucție minuțioasă a secundelor de groază ale incendiului de la Clubul Colectiv și o radiografie a societății în care o asemenea tragedie a fost posibilă. Mărturiile supraviețuitorilor constituie substanța efectivă a spectacolului, care, însă, nu este construit pe violența intrinsecă unui asemenea eveniment, ci pe întrebările pe care le ridică, pe unghiuri subiective, pe implicațiile politice, morale și afective. Cu aproape 20 de tineri actori pe scenă, spectacolul reconstituie energia unei mulțimi aflate într-un moment critic. Traseul acestui grup este este definit de stări divergente: exaltarea, entuziasmul, amorțeala, paralizia, furia. Containerul care a blocat ieșirea de la Colectiv are o voce proprie, interpretată de actorul Bogdan Dumitrache, și construiește contextul mental care domină realitatea tinerilor din România.
„Cele 153 de secunde reprezintă, de fapt, explozia unui timp îndelungat, a unui timp distorsionat, manipulat, deformat în plan istoric. Spectacolul regizat de Ioana Păun se impune ca un act artistic de care contextul nostru cultural are o nevoie vitală, pentru că face apel la tot ce reprezintă setul nostru de valori prin care acționăm ca ființe sociale și pentru că radiografiază cu minuțiozitate cauzele care configurează mecanismul memoriei colective. Copiii tranziției au 30 de ani, e timpul lor, dar nu știu cum să imagineze schimbarea”. (Cristina Rusiecki – Revista CULTURA: https://revistacultura.ro/2019/o-radiografie-colectiva-153-de-secunde/)
Cu mijloace simple, cu un personaj colectiv de mare plasticitate, din care se va detașa o voce, cu o structură metalică extrem de eficientă și cu „visuals” de efect, „153 de secunde” reușește performanța de a documenta tragedia de la Colectiv, stăvilind șiroaiele de lacrimi prin filtre raționale și prin tentativa de implicare civică. La evitarea patetismului contribuie opțiunea pentru trei instanțe auctoriale diferite, câte una pentru fiecare dintre cele trei părți ale spectacolului: incendiul, spitalizarea de după, apoi revenirea la normalitate, la existența tinerilor din aceeași generație. (Gina Șerbănescu – Revista CULTURA:https://revistacultura.ro/2019/fara-raspuns-153-de-secunde-regia-ioana-paun/)
În octombrie și noiembrie, „153 de secunde” va fi prezentat în turneu național, în parteneriat cu teatre, festivaluri și organizații umanitare din țară. Programul turneului este:
9 octombrie – Iași
Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr, Teatrul Luceafărul
Ora: 19.00, Sala Mare
27 octombrie – Sfântul Gheorghe
Teatrul “Andrei Mureșanu”
Ora: 19.00
INTRARE LIBERĂ
5 noiembrie – Craiova
Programul „11 plus 1”, dedicat teatrului independent contemporan
Teatrul Național “Marin Sorescu”
Ora: 18.00
20 Noiembrie
Centrul Național al Dansului din București
Ora: 19.30
Fotografii de Petruț Călinescu și Adi Bulboaca
ECHIPA
Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de prestigioase instituții europene și internaționale, de la Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei urmăresc cu predilecție teme sociale, vizând subiecte complexe, de la condiția muncitorilor dintr-o fabrică la viața lucrătoarelor filipineze. Nominalizată la Premiul pentru Incluziune Socială în cadrul Galei AFCN, Ioana Păun și-a centrat munca pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. În 2019 două dintre spectacolele ei – Organi sme Modificate Genetic și Birth of Violence – vor fi prezentate în Franța și Belgia, în cadrul programelor Sezonul România Franța și Europalia. Cel mai recent dintre spectacolele semnate de Ioana Păun, Birth of Violence, investighează mecanismele de radicalizare în rândul tinerilor și va avea premiera în toamnă în Franța, la teatrul Le Phenix Scene Nationalle. Cu educație în teatru și arte performative la UNATC București și la Universitatea Goldsmiths din Londra, Ioana Păun este coordonatoarea Programului de Arte Performative al Muzeului Național de Artă Contemporană din București.
Svetlana Cârstean (născută în 1969) este poetă și traducătoare. A debutat în 1994, în cadrul volumului colectiv Tablou de familie, alături de T.O. Bobe, Răzvan Rădulescu, Mihai Ignat, Sorin Ghergut și Cezar Paul-Bădescu. Volumul de debut individual, Floarea de menghină, a apărut în 2008, iar în 2013 a fost publicat în Suedia, la Editura Rámus, în traducerea poetei suedeze Athena Farrokhzad. Poemele sale au fost traduse în numeroase limbi. A lansat, în 2015, volumul Gravitație, la Editura Trei. În aprilie 2016, volumul Trado, scris împreună cu Athena Farrokhzad, a fost lansat în Suedia, de Editura Albert Bonnier, în colaborare cu Editura Rámus. Svetlana Cârstean este gazdă a Intersecțiilor de miercuri.
Munca pentru spectacolul 153 de secunde a început din 2017, iar fiecare element din construcția sa este creația originală a unora dintre cei mai avangardiști artiști români. Din echipă mai fac parte coregrafa Andreea David, artistul pop Cătălin Rulea, documentaristele Laura Ștefănuț și Smaranda Nicolau și muzicianul Sillyconductor.
Regia: Ioana Păun
Scenografia: Cătălin Rulea
Documentare: Laura Ștefănuț, Smaranda Nicolau
Scenariu: Svetlana Cârstean
Coloana sonoră: Sillyconductor
Mișcare: Andreea David
Performeri: Irina Artenii, Andrei Cătălin, Sorin Dobrin, Lorena Luchian, Alice Mihalache, Denisse Moise, Cristina Negucioiu, Ana Maria Pop, Ingrid Robu, Adina Răducan, Amelia Stuparu, Teodora Tudose, Octavian Voina, Tiberiu Enache
Voce: Bogdan Dumitrache
Compoziție muzicală specială: Diana Miron
Producătoare: Biatrice Cozmolici
Video: Razvan Leucea
Comunicare: Evantia Barca
Artistă asociată: Nicoleta Lefter