Dirty Nils din Norvegia

 

După ce a fost foarte bine primit la câteva festivaluri internaţionale de gen, dar şi la Tribeca, la Berlinală şi la Tiff, al şaptelea film al regizorului norvegian Hans Petter Moland a ajuns şi la Bucureşti. În ordinea dispariţiei/ Kraftidioten este un amestec inspirat de policier şi de comedie cu umor negru rar întâlnit în cinematografia nordică. Integrat perfect în ţara de adopţie, Norvegia, suedezul Nils, un ins masiv şi taciturn, bun soţ, tată şi cetăţean, devine om al anului în orăşelul în care deszăpezeşte zilnic, conducând un autoplug, drumul dintre localitate şi aeroport. Când însă fiul său adolescent, Ingvar, este ucis, iar crima e mascată prin efectul unei supradoze, bărbatul se transformă într-un justiţiar pe cont propriu. şi începe să extermine în trombă mafioţi autohtoni şi mafioţi est-europeni, mai mult sau mai puţin asimilaţi, ale căror nume apar în ferpare marcate cu cruci sobre protestante sau cu unele înflorite, ortodoxe. Umorul negru curge în valuri, ca şi sângele de răufăcători. Nimic nu e iertat – modelul social nordic, sindromul Stockholm, criza Uniunii Europene, tribulaţiile emigranţilor, împănate cu citate din filmele lui Tarantino, din Top Gun şi din Dirty Harry. O excelentă distribuţie, avându-i capete de afiş pe Stellan Skarsgard, Bruno Ganz şi Jakob Oftebro. Neapărat de văzut.