Sari la conținut
Autor: MIHAI IOVANEL
Apărut în nr. 448
2013-11-28

Traditii pe bat

    De curând, cu ocazia meciului de baraj dintre Suedia si Portugalia, divizia Pepsi din Suedia a lansat o campanie publicitara infatisându-l pe jucatorul portughez Cristiano Ronaldo in chip de papusa voodoo strabatuta de ace.
    Asta nu l-a impiedicat pe CR7 sa dea trei goluri Suediei, care va privi Mondialul din Brazilia la televizor.
    Dar nu despre asta e vorba, ci despre legea McDonald’s enuntata de Thomas Friedman. Aceasta lege spune ca intre oricare doua tari in care exista McDonald’s este maxim improbabil sa se declanseze razboi. La baza ei sta presupozitia ca importul de capitalism creeaza o retea/ o piata in spatiul careia o mâna spala (invizibil) pe alta si toate coopereaza in numele unor valori universale, de natura sa inhibe macroevenimentele entropice si distructive de tipul razboaielor – fie si pentru ca dauneaza la afaceri.
    Bullshit. Se cunoaste ca socialismul real din URSS si Europa de Est a pornit de la valorile internationalismului pentru a sfârsi in versiuni cvasifasciste de nationalism. Dar nici capitalismul nu sta mai bine din acest punct de vedere. Nu doar ca a sustinut sistematic fascismul in America Latina. Dar a stiut sa-si alieze preabine si formele mai duioase de nationalism – traditiile locale. McDonald’s, bunaoara, a luat in brate traditiile culinare ale mai tuturor tarilor in care l-a purtat instinctul filantropic: in Franta comercializeaza McBagheta, in Italia McPizza, in Germania McCârnatul, in România McMicul.
    Si e departe de a fi singur in aceasta lupta de partea specificului national. Aleg un singur exemplu. Lantul belgian de magazine Mega Image s-a rebrenduit in ultima vreme pe afisarea traditiilor românesti. Desi continua, fireste, sa comercializeze castraveti turcesti, banane ecuadoriene si lamâi mexicane, Mega Image isi face – foarte vizibil – un merit ca vinde si TRADITII ROMÂNESTI, adica morcovi ROMÂNESTI, brânza ROMÂNEASCA, dovleci ROMÂNESTI, vinuri ROMÂNESTI, varza ROMÂNEASCA s.a.m.d. Si de teama ca tot procesul de marketing nu ar fi suficient de elecvent, vânzatoarele de la raionul de produse ROMÂNESTI au fost imbracate in costume traditionale ROMÂNESTI; asa ca, de fiecare data când cumperi ceva ROMÂNESC, ai ocazia sa observi o biata fiinta platita cu un salariu de mizerie si imbracata cu fota, ie si basma (portul traditional ROMÂNESC), purtând in piept ecusonul „Stela“ sau „Mareana“ – prenumele (ROMÂNESC) cu care poate fi apelata de catre cumparatori.
    Asa cum, intr-un film sovietic, dragostea dintre doi tineri nu putea lua nastere decât sub inspiratia directa a lui Stalin, nici in capitalism raportul cu „traditiile“ nu mai poate exista decât ca emanatie directa a pietei.