Uniforma vinovatului

 

Între revelaţiile din ultimii ani ai cinematografiei ruse, Iuri Bikov este, cu siguranţă, cap de listă. Fără să aibă studii de specialitate cu patalama, tânărul regizor şi actor a furat meserie de la maeştri şi, după cum se vede, şi-a însuşit-o bine. A ştiut ce să fure şi, mai ales, ce i se potriveşte. Filmul său Maiorul, în care cineastul e şi regizor, şi interpret al personajului titular, a fost nominalizat la Cannes, în 2013, la Marele Premiu al secţiunii „Semaine de la Critique“ şi a obţinut premiile pentru cea mai bună regie şi muzică la Festivalul Internaţional de Film de la Toronto şi la cel de la Shanghai, în acelaşi an. Dramă puternică asezonată cu elemente de film de acţiune şi de policier, Maiorul aminteşte, ca manifest conţinut, în primul rând, de Micuţa Vera, filmul lui Vasili Piciul (cu senzaţionala Natalia Negoda) care anunţa o nouă direcţie la sfârşitul anilor ’80. N-a fost să fie, dar poate că acest rol îl va juca acum Iuri Bikov. Care, minimalist, realist cu sufletul pe tavă, dar interiorizat în ceea ce priveşte conştiinţa încărcată pe ruseşte, nu e chiar atât de depărtat, în esenţă, de Andrei Zviaghinţev (mai ales de Întoarcerea acestuia).