Dar nu suntem noi aceia. Artistul roman este în crestere de cota la Cristie’s si Sotheby, dupa ce a fost anuntat în politica de achizitii a mai multor muzee din Franta si Anglia. Victor Brauner este plasat astfel pe o lista selecta a reprezentantilor suprarealismului, alaturi de Miro, Ernst si Dali. Acasa, în Romania, favoriti la cumparare raman în continuare Grigorescu si Tonitza, din cand în cand un Cheller si uneori un Baba, un Bernea sau un Ilfoveanu.
Casele de licitatii din Bucuresti raspund, vrand-nevrand, protocronismului din gustul cumparatorului de arta roman. Pe principiul ca arta clasificata e cea mai sigura investitie, nimeni nu pleaca la shopping fara sa fi tras mai întai cu ochiul în cateva documente oficiale privind arta de patrimoniu. Ca lista de cumparaturi devine astfel captiva în sãmanatorism si poporanism nu mai conteaza.
Jumatatea plina si jumatatea goala. A nudului lui Tonitza
Cu opt tablouri într-un „top 10“ al vanzarilor din 2011, Grigorescu ramane cel mai dorit produs de pe piata de arta din Romania. „Carciuma la Rucar“, 230.000 de euro, si „La marginea padurii“, 200.000 de euro, în martie. „Tarancuta odihnindu-se“ / „Fata cu margele rosii“, 270.000 de euro, în aprilie. „Tarancuta cu fuior pe cale“, 250.000 de euro si „Nimfa dormind“, 220.000 de euro, în iunie. „Ciobanas pe Valea Doftanei“, 250.000 de euro si „Întoarcerea de la targ“, 210.000 de euro, în septembrie. „Care cu boi la Oratii“, 165.000 de euro, în decembrie. Sirul hard de adjudecari pentru Grigorescu a mai fost întrerupt pe ici, pe colo de vanzarea unor tablouri semnate de contemporanul acestuia, Ion Andreescu. Un ulei care a obtinut 130.000 de euro si, mai ales, „Ulcica cu flori de camp“, o lucrare de mici dimensiuni, adjudecata la 135.000 de euro, detinatoare a recordului de cel mai scump centimetru patrat de pictura. De notat aici si „Afize“ a lui Tonitza, cumparat cu 160.000 de euro. În rest, un Petrascu intitulat „Venetia“, 67.000 de euro, „Chioggia“ lui Darascu adjudecat la 57.500 de euro si chiar un „Peisaj de iarna“ al lui Cheller, cumparat cu 12.500 de euro s-au numarat printre vanzarile care au atras atentia. Recordul anului 2011 l-a stabilit totusi un nud semnat de Nicolae Tonitza, „În iatac“, cumparat cu 290.000 de euro, în decembrie, la Artmark. Desigur, si acesta, un tablou traditionalist, restituit de la Muzeul National de Arta al Romaniei, deci cum nu se poate mai clasificat. Totusi, un produs de generatie mai tanara care ar putea sa atraga atentia cumparatorilor spre marci mai putin consacrate, ca Darascu sau Steriadi.
Avangarda lupta pe cont propriu
Piata de tablouri la Bucuresti se simte bine. În 2011, vanzarile totale în casele de licitatii, de 14, 5 milioane de euro, le depasesc cu 80% pe cele din 2010, care, la randul lor, le dublasera pe cele din 2009. Însa o singura vanzare a unui artist roman facuta în New York a însemnat, în acelasi an 2011, aproape toata cifra de afaceri din tara. „Primul strigat“ al lui Brancusi a fost adjudecat la Christie’s la pretul de 14,8 milioane de dolari, adica aproape 11 milioane de euro. Cu recordurile pe autor, la pictura, Victor Brauner bate si el orice top stabilit în Romania. Lucrarea „Espace de l’esprit“, semnata de Brauner, s-a vandut în decembrie la Sotheby’s Paris cu 348.000 de euro. Iar dintre cele 50 de lucrari vandute de casele de licitatii din Europa si America, cinci au obtinut preturi de peste 200.000 de euro. În tara, casele de licitatii au propus o singura lucrare în tehnica majora semnata de Brauner: „Personaje“, un ulei pe carton care s-a vandut cu 52.500 de euro. Se întampla în 2008. Dupa patru ani, era si timpul pentru o alta propunere, asa ca Artmark are printre loturile de la Licitatia de Avangarda si Expresionism din luna aceasta si un Brauner: uleiul „Triumful metafizicului“.
Marcel Iancu se vinde si el mai mult pe piata internationala decat pe cea de la Bucuresti. În 2011, semnatura sa a reusit 22 de adjudecari, fara însa ca sumele sa treaca pragul de 22.000 de euro. Ceilalti avangardisti sunt în aceasi situatie, fie ca vorbim de M. H. Maxy, Jules Perahim sau Arthur Segal. Semnatura ultimului dintre ei se afla pe un tablou vandut anul trecut în Olanda la peste 200.000 de euro.
Postmodernismul la noi acasa
Majoritatea pictorilor în viata vand sub 5.000 de euro pe lucrare. E greu, pentru ca vin dupa un Tuculescu cotat la 105.000 de euro. Exceptiile sunt notabile. Alexandru Bunescu, nascut în 1988, detine recordul de pret pentru cel mai bine vandut tablou al unui pictor contemporan. Casele de licitatii au obtinut 35.000 de euro pentru o lucrare de dimensiuni monumentale, 4,5 x 20 de metri, alcatuita din 32 de panouri lucrate în pastel pe panza. Intitulata „Printesa“, aceasta reprezinta o locomotiva de epoca în dimensiuni naturale si l-a propulsat pe Bunescu pe locul 15 în clasamentul recordurilor de autor. Evident, vorbim despre vanzarile în galerii si licitatii la Bucuresti, pentru ca pe piata internationala exista un numar de expati, între care Nicolae Maniu si Michael Lassel, promovati în tara de EA Gallery, care vand semnificativ mai bine. Ar mai fi cativa tineri artisti, precum cei din Plan B-ul clujean, care sunt reprezentati de galerii de afara si care obtin acolo preturi de pana la 60.000 de euro pentru un tablou sau o instalatie.
Mai autohtonisti sau mai internationalisti, majoritatea pictorilor postbelici raman captivi în piata de la Bucuresti care îi cunoaste si care le apreciaza operele. Sub semnatura lui Corneliu Baba s-au vandut 11 opere la peste 10.000 de euro fiecare, în timp ce licitatiile de la Boston si Berlin l-au plasat la un maxim de 8.000 de euro pentru una dintre lucrari, si la o medie sub 1.500 pentru celelalte. Vanzari memorabile au facut acasa si Stefan Caltia sau Constantin Piliuta, cu noi recorduri de autor care îi plaseaza în primii 25 de autori. Cota lui Piliuta a urcat la 15.500 de euro pentru tabloul „Balerine“, iar „Întalnirea“ lui Caltia a ajuns la 16.000 de euro într-o licitatie din decembrie. Dumitru Gorzo a fost prezent cu doua lucrari într-o licitatie organizata de Artmark în noiembrie. Tabloul „Lilieci“, cu un continut sexual explicit, propunea investitorilor în arta latura controversata a artistului, un adevarat test al gustului pietei. Intrata în licitatie la o valoare estimativa de 10.000-15.000 de euro, lucrarea a fost adjudecata la 8.000 de euro.
Lista de cumparaturi pe 2012
Previziunile comerciantilor de arta pentru 2012 sunt ca, în linii mari, se va mentine acelasi gust al publicului si aceeasi tendinta ascendenta a pietei, pe masura ce tot mai multe lucrari din vechile colectii sunt retrocedate si, partial, ajung în licitatii. Pana la epuizarea acestora de pe piata, brand-urile Grigorescu, Luchian, Andreescu si Tonitza vor fi cele mai cautate. Tendinta se va mentine ascendenta si pentru produsele din gama impresionismului tarziu, ea fiind evidenta la marci ca Darascu, Steriadi, Petrascu, Sirato, Cumpana sau Stefan Popescu. Steurer, Loghi, Strambu si Cheller vor avea si ei de profitat. Pe de alta parte, segmentele emergente, din zona artei moderne si postmoderne, vor fi propulsate de capacitatea de a penetra pe piata internationala, unde lichiditatea este mult mai mare. Cea mai importanta crestere, dincolo de cote si de clasamente, ramane aceea a noilor cumparatori care participa la licitatii si care tind sa arate o crestere durabila a pietei. O alta cifra, aceea a numarului de artisti prezenti în licitatii, în scadere de la 1371 la 1319, arata ca oferta va avea un grad redus de diversificare în perioada urmatoare. Care va sa zica, se vor cumpara „marci“ mai putine, care vor deveni mai scumpe. (Carmen Corbu)
Pingback: Unora le place Brauner « StiriZiareRo
Comentariile sunt închise.