Sari la conținut
Autor: CARMEN CORBU
Apărut în nr. 442

Atelier de reparatii universale. Teodor Graur si ramasitele zilei

    Puseu neo-primitivist, arta lui Teodor Graur e o înseriere de interventii asupra obiectelor prezumat inutile. Un scaun incomplet, doua usi demontate, o noptiera rasturnata, o carcasa goala de televizor, un bibelou de sticla colorata, ciocane, pietre de polizor, lopeti de zapada. Artistul rearanjeaza si reacomodeaza ramasitele unei realitati citadine, le redirectioneaza, cu intentia de a manufactura concept si speculatie culturala din obiecte-cliseu.

    Cu ceva din „arte povera“ si cu ceva din „ready made“, Teodor Graur a optat pentru „recycling“. Destul de departe de un pret-à-porter imediat si de canoanele traditionale, lucrarile lui Graur par dificil de vandut pe piata romaneasca. Asta nu-l împiedica pe artist sa creada cu tarie ca orice obiect gasit e bun pentru a fi salvat. Într-un efort critic de reatribuire de clasa si de sens. Interventia asupra acestor obiecte e mai mult nostalgica decat cinica si, atunci cand nu e contradictoriu, ca în cazul „Fotoliului-perete“, demersul e ludic si asumat kitsch-izant.

    Fotoliul re(in)staurat
    Dupa o serie de expozitii în tara – printre care una la Muzeul National de Arta Contemporana, în 2004 – si mai multe prezente la manifestari artistice internationale – cel mai frecvent în Germania si Austria –, Teodor Graur si-a conturat o notorietate care l-a propulsat pe piata secundara. Cel mai bun pret obtinut pentru o lucrare semnata de artist a fost înregistrat într-o licitatie a casei Artmark, în 2011. Lucrarea „Fotoliu-perete“, estimata la 6.000-12.000 de euro, a fost adjudecata pentru 9.500 de euro, la o distanta fata de pretul de pornire destul de putin obisnuit atunci cand este vorba despre instalatii. Piesa în cauza, realizata în 2009, reprezenta un cadru de fotoliu din lemn pe care artistul a adaugat o tapiterie din faianta. Supus unei inedite operatii de restaurare, obiectul vechi a fost salvat prin reinstaurare. În aceeasi perioada, tot la Artmark, lucrarea „Coat of arms“ (o carja si un bat de schi încrucisate – montaj realizat de artist în 2010) a fost cumparata cu 2.500 de euro.
    Reparatie morala pentru epoca pestelui de sticla
    În prezent, Graur este reprezentat de Galeria Nicodim, cunoscuta pentru gazduirea in Statele Unite a unor artisti precum Adrian Ghenie si Serban Savu. In sediul din Bucuresti al galeriei se desfasoara in aceasta perioada o expozitie personala Graur. Reprezentantul Nicodim Gallery, Suzana Vasilescu, considera ca, în conditiile în care artistul, în Romania, are colectionari stabili, însa putini, miza principala este prezentarea acestuia pe piata internationala. În selectia de la Nicodim, poate fi vazut un montaj realizat din lopeti vechi pentru zapada sau o instalatie alcatuita din mai multe scaune asezate în jurul unei mese rotunde. Uzate, incomplete, apartinand unor stiluri diferite de mobilier, scaunele au pe spatar inscriptii particulare de tipul „Cineva“, „The Unknown“ sau „Nimeni“. O alta piesa, un efort suprem al artistului de întoarcere la expresii artistice traditionale, este o lucrare în rama. Cu urmatoarele amendamente: panza este chiar peretele din spate, iar tusa este chiar prezenta obiectelor. Asa cum sustinea Graur într-o recenta prezentare, pictura a devenit plictisitoare. Prin urmare, tabloul este alcatuit dintr-o rama în care un peste de sticla colorata (item cultural al perioadei comuniste) reprezinta elementul compozitional central. Prin provenienta heteroclita a obiectelor (spatii industriale adesea sau spatii domestice), prin perioadele lor diferite de circulatie si prin simbolistica lor proteica, montajele lui Graur creeaza o distopie. Un fara timp si fara spatiu în care reparatia nu înseamna a aduce universul în starea lui initiala înlaturând defecte aparute, ci a-i acorda compensatii. (Carmen Corbu)

     

    Din lista de cumpărături pentru 2013: Ion Musceleanu

    „Primavara pe strada Pangratti“, un ulei semnat de Ion Musceleanu si datat 1990, a fost adjudecat în licitatia Artmark la pretul de 1.000 de euro, dupa doi pasi de licitare. Cu lucrari pregnante ca tusi si cromatica, cumparate la un pret mediu pe tablou calculat în jurul valorii de 2.500 de euro, Ion Musceleanu reprezinta categoria de artisti cu o mare lichiditate pe piata de arta.
    Pe tot parcursul acestui an, pe un fond de usoara scadere (-2,24 %) a cotei artistului, au fost vandute în casele de licitatii bucurestene aproximativ doua tablouri în fiecare luna. În total, pe piata secundara au fost tranzactionate pana acum aproape 150 de picturi semnate de artist. Cea mai buna vanzare de dinainte de 2013 a constituit-o adjudecarea la Artmark, în aprilie 2012, a uleiului „Femeie în interior“, pentru care s-au platit 6.000 de euro. Din ianuarie acest an, noul record pentru semnatura artistului este detinut de lucrarea „Odihna“, adjudecat cu 7.000 de euro. Indexul Pietei romanesti de Arta il crediteaza pe autor cu un randament mediu anual de peste 30%, cota imbunatatita semnificativ de o spectaculoasa cresstere (66,7%)inregistrata in 2011. (C. C.)

     

    Mihai Topescu, între Botosani si Berlin

    O lucrare a artistului Mihai Topescu, intitulata „Portret de fata cu panglica verde“, a fost achizitionata de Muzeul de sticla Hentrich din Düsseldorf. Optiunea muzeului pentru aceasta lucrare a fost motivata prin aprecierea rafinamentului executiei si a inovatiei tehnice.
    Compozitia este mai intai desenata, apoi gravata pe o foita de argint patinata, pe care sunt, ulterior, adaugate straturi succesive de sticla transparenta cu adaosuri de sticla colorata. „Portret de fata cu panglica verde“ face parte din seria „Anatomy of Glass“ – 56 de opere, realizate în aceeasi tehnica – si a fost prezentata in cadrul expozitiei „Metadecorativul romanesc“, organizata de ICR Berlin. In tara, Mihai Topescu figureaza in înregistrarile vanzarilor de pe piata secundara cu trei lucrari adjudecate intr-o casa de licitatii din Botosani. Potrivit site-ului tudor-art.com, cele trei lucrari au fost vandute cu sume in jurul valorii de o suta de euro si reprezentau vaze si platouri decorative. (C.C.)

    Un comentariu la „Atelier de reparatii universale. Teodor Graur si ramasitele zilei”

    Comentariile sunt închise.