On topic cu Dragoș Andrei Cantea:
„Nașterea Classix a avut loc și ca o consecință a unui aplomb economic impresionant al Iașiului, cumulat și cu o deschidere internațională din ce în ce mai amplă. Astfel, în mod natural, s-a născut și posibilitatea de a promova și diplomația culturală. De asemenea, mai multe evenimente naționale de top au început să ia naștere în ultimii ani din aceeași sete de inovare, în general lansate de tineri care au revenit cu o experiență vastă dobândită în străinătate pentru a dinamiza și mai mult viața cotidiană a orașelor mari ale României și a crește atractibilitatea lor.
Classix este un catalizator în ce privește conceptualizarea unor noi idei artistice de expunere a muzicii clasice. Ne bucurăm să vedem instituții de cultură care și-au dinamizat oferta culturală în urma parteneriatelor cu Classix.
De asemenea, prin seria Classix-in-focus ne bucurăm să aducem la masă mai multe festivaluri, instituții de cultură și actori culturali independenți alături de care să dezbatem provocările și posibilitățile care stau în fața noastră.
La nivel local, am avut parte de parteneriate atât logistice, cât și la nivel artistic, desfășurate în co-producții, astfel încât suntem recunoscători pentru încrederea pe care am reușit să o câștigăm atât din partea ascultătorilor, cât și din partea entităților culturale publice.
Una din misiunile noastre a fost de a promova setul de valori al muzicii clasice către o zonă cât mai largă din comunitate. Astfel, există o dimensiune educațională de natură muzicologică (dar accesibilă) care apropie publicul de contextual istoric al lucrărilor interpretate. Mai mult, lucrările sunt interpretate într-o manieră sincretică, ce stimulează mai multe simțuri ale publicului prezent, fapt care cucerește și generațiile tinere de public. Astfel, deducem că după aceste 5 ediții de succes, nu mai putem vorbi doar despre o muzică de nișă, ci despre un aspect universal cultural al societății contemporane, întrucât nu este nevoie de nicio recomandare, pregătire ori necesitate la care publicul să fie supus înainte de a lua parte la un concert Classix.”
On topic cu Patricia Roxana Brohanschi:
„Classix s-a bucurat încă de la început de o echipă multidisciplinară și complementară, formată atât din specialiști în evenimente, comunicare și relații publice, cât și muzicologi și experți în arte vizuale, light design și multimedia.
Faptul că o parte din cei implicați se știau și deja aveau experiența colaborărilor anterioare, a ajutat foarte mult bunul atât la nivel de planificare cât și la nivel de implementare. Un plus managerial a fost dat și de internaționalizarea organizatorică – un director artistic care locuiește la Oslo, un director de festival care locuiește la București și un core team cu biroul la Iași. Dacă în mileniul trecut ar fi părut ceva dificil, în mileniul 3, acesta pare a fi cheia spre succes, un know-how diferit cu perspective complementare.
Alături de artiștii internaționali invitați, care au pus Classix-ul pe harta internațională a festivalurilor, o altă categorie este reprezentată de colaboratori. Astfel, lucrătorii în evenimente și industrii creative cu care festivalul colaborează an de an sunt de asemeni vitali, fără ajutorul cărora festivalul nu ar fi posibil – sunetiști, videografi, fotografi, oameni de comunicare, de producție, de logistică și voluntari.
În rândul stakeholderilor amintim de partenerii culturali, academici și instituționali, alături de mediul de business regional de IT, horeca și ospitalitate. Aceștia ne-au fost alături încă de la prima ediție de festival, iar lucru care ne-a bucurat foarte mult a fost faptul că în ciuda contextelor diferite, ne-au rămas alături mereu, iar numărul lor a crescut constant.
O altă categorie care a ajutat foarte mult la un Classix de succes este presa de specialitate, atât la nivel local – regional, cât și național – internațional.
Numărul participanților la festival a variat și a diferit de la an la an, din cauza contextului pandemic, ce a adus cu sine numeroase reglementări privind accesul la evenimente. Prima ediție desfășurată în luna februarie a anului 2020 a reunit cultural, diplomatic și economic 10 națiuni, găzduind peste 20 de artiști internaționali în 7 concerte, 3 dialoguri educaționale dedicate industriilor creative și 2 panel-uri de antreprenoriat. La concertele organizate au participat 3000 de persoane, preponderent tinere (sub 35 de ani).
A doua ediție a ilustrat o celebrare colectivă a trăirilor umane autentice și s-a desfășurat în format hibrid (online și fizic) și după o lungă pauză pandemică din viața culturală și concertistică a iubitorilor de muzică. 11 artiști din 6 țări au luat parte la 5 concerte ce au avut un public de 537 de spectatori cu participare fizică și peste 62.000 de vizualizări din transmisiunile video live. Evenimentele conexe au fost alcătuite din 2 panel-uri de antreprenoriat creativ și o lansare de carte.
Cea de-a treia ediție a Classix Festival a întrunit peste 60 de artiști din 13 țări, în cadrul a 8 concerte, alături de 7 proiecții de film, o expoziție de artă, o dezbatere, o prelegere și un tur ghidat.
Prin proiectul Classix in Art, 56 de tineri artiști au beneficiat de 53 de masterclass-uri, iar alții 5 au fost beneficiari ai burselor Classix in Art, valoare lor fiind de 5.000 Euro. Festivalul s-a desfășurat în format hibrid, însumând o prezență de 5.000 de persoane, iar peste 72.000 de persoane au urmărit transmisiunile online.
A patra ediție Classix Festival s-a desfășurat la Iași sub semnul „Metamorfozei”, însumând peste 130 de artiști din 18 țări, 8 concerte în cele mai prestigioase clădiri ale spațiului ieșean, alături de 2 falshmob-uri, 5 panel-uri, 2 expoziții de artă, un maraton de scurtmetraje, un workshop, 68 de sesiuni de masterclass la care au participat 98 de tineri muzicieni și 7 burse de creație în cuantum de 7.000 Euro, prin programul Classix in Art. La cea de-a patra ediție au fost fost prezenți peste 5.500 participanți, în timp ce transmisiunile live ale evenimentelor au fost urmărite de peste 70.000 de urmăritori.”
Pingback: „Classix Festival, Iași”. Tendințe în arta și gândirea românească. Best-off 2023 - Revista Cultura