Stop-Cadru
Săptămânalul american „Newsweek“, a cărui ultimă ediţie tipărită a apărut pe piaţă pe 31 decembrie 2012, devenind apoi o publicaţie exclusiv digitală, şi-a reluat săptămâna trecută apariţia pe hârtie.
Ediţia americană a „Newsweek“ a fost relansată vineri, 7 martie, în timp ce versiunea europeană a săptămânalului urmează să fie lansat pe piaţă în următoarele săptămâni. Jim Impoco, redactorul-şef al ediţiei americane a „Newsweek“, a anunţat că publicaţia va avea o apariţie săptămânală şi va fi „un produs premium“. Situaţia financiară a „Newsweek“ ar urma să depindă mai mult de abonaţi decât de publicitate, iar cititorii vor plăti mai mult decât în trecut pentru a avea acces la materialele publicaţiei.
Totodată, Richard Addis, redactorul-şef al ediţiei europene a „Newsweek“, a arătat că, în noua sa versiune, Newsweek nu va trata subiectele în maniera în care le tratează revista rivală, „Time“, şi nici nu va semăna cu publicaţiile „The Week“ şi „The Economist“: va fi o combinaţie de „jurnalişti buni, care scriu materiale bune“ cu „buni fotografi“.
Noul „Newsweek“ va continua să apară online pe fostul său domeniu de internet, newsweek.com. „Vom avea aplicaţii, site-uri şi o foarte puternică prezenţă digitală“, a arătat Richard Addis. „Newsweek“ va avea, în print, un tiraj de 100.000 de exemplare în 2014.
Potrivit „The New York Times“, reîntoarcerea publicaţiei „Newsweek“ în print ar fi un semn pozitiv pentru industria de publishing, care se luptă să supravieţuiască în era digitală. Revenirea „Newsweek“ în print este cu atât mai spectaculoasă cu cât, în 2010, The Washington Post, proprietarul de la momentul respectiv al revistei, a vândut publicaţia magnatului media Sidney Harman pentru 1 dolar.
Revenirea în print a „Newsweek“ nu trebuie privită, însă, neapărat drept un semn bun pentru presa tipărită. Mai degrabă, această revenire ne indică nişa pe care o vor ocupa, în viitor, revistele pe hârtie – şi strategia pe care aceste reviste ar trebui s-o adopte ca să supravieţuiască/să se relanseze. Nişa e aceea a produselor premium, ceea ce înseamnă: să fii unic, să ridici ştacheta (inclusiv în privinţa preţului) şi să vii cu ceva în plus. În cazul „Newsweek“, acest „ceva în plus“ va însemna, se pare, calitate (scriitori excepţionali, jurnalism – sperăm, „de clasă“) şi fotoreportaj. Rămâne să vedem cum îşi va ţine „Newsweek“ aceste promisiuni frumoase de la lansare – şi ce reviste din România îi vor urma modelul.