Sari la conținut
Autor: Ciprian Ciuclea
Apărut în nr. 302

Gravura, o forma artistica prafuita?


    Considerata de multi, din nefericire, o forma artistica perimata, prafuita, ba chiar o arta minora datorita serialitatii sale, a posibilitatilor tehnice de multiplicare, gravura se încapatâneaza sa existe, într-un secol în care noile tehnologii impun o tendinta, ba chiar o moda, urmata de tânara generatie de artisti cu multa usurinta si interes crescând. De ce ne-am mai uita la ceva îngradit în tehnici curioase, costisitoare, laborioase, în care mestesugul pare sa primeze în fata conceptului? De ce tehnica ne îngradeste atât de mult? De ce nu ne uitam la pictura în ulei, de exemplu, cu aceeasi reticenta? De ce consideram valoarea unei gravuri mult scazuta din cauza multiplicarii sale?

    Cu ceva vreme în urma, ma loveam de agresivitatea unor artisti vizuali din generatia matura, care „atacau“ graficienii pentru simplul motiv ca puteau interactiona cu mediile artistice internationale mult mai usor datorita flexibilitatii transportului gravurii, a suportului limitat la bidimensional. În perioada de dinainte de 1989, posibilitatile limitate de expunere internationala, a transportului lucrarilor în afara României, au necesitat „inventii“, experimente si subterfugii tehnice. Eu însumi practicam aceasta formula pentru a scapa de interminabilele si stupidele hârtii oficiale de vama, fotografii, descrierile lucrarilor, taxele platite si stampilele oficiale. Urma apoi interogatoriul vamesului pentru expedierea lucrarilor de arta în afara României. Perceptia generala asupra obiectului de arta era limitata la pictura, neaparat în ulei, cu rama decorata si foita de aur. Asta era arta!
    O vreme am intrat in jocul mail-art-ului. Apoi foloseam gravura pliata, îndoita, adaptata modelului plicului protector. Gravura devenise o scrisoare timbrata. Pâna la obiect n-a mai fost decât un pas. Experimentul devenise un joc, unul chiar necesar si serios.
    IEEB4 continua o munca bazata pe acest experiment, pe convingerea mea ca batrâna gravura se dezvolta si îsi deschide orizontul contemporan. Indiferent de continent, ea penetreaza preocuparile artistilor, dovada fiind nenumaratele festivaluri de gravura de pe mapamond. Experimentul nostru împinge limitele gravurii, o pune fata în fata cu noile tehnologii, o elibereaza de constrângerile tehnice, interactioneaza si fuzioneaza cu alte formule artistice.
    Pe lânga expozitia principala a Bienalei am dorit sa includem si evenimete conexe. Am cautat sa intre în dialog artisti din cât mai multe areale geografice. M-a interesat sa expunem artisti de peste Atlantic, putin vizibili publicului de arta din România. În cadrul IEEB4 expun si  patru artisti din Mexic (Marcelo Balzaretti, Dario Ramirez, Martacarmela Sotelo, Jose Porras Gomez), în cadrul expozitiei conexe „Experiment în gravura contemporana mexicana“, interesati de experimentul în gravura, aplecati asupra realitatii imediate transpuse pe diverse materiale, într-un permanent dialog cu obiectul. Expozitia mexicana, al carei demers curatorial mi l-am asumat este o consecinta a delimitarii gravurii experimentale mexicane în cadrul editiei precedente, cu doi artisti conationali aflati printre câstigatori. Efervescenta si ingeniozitatea ludica si totodata incisiva a experimentului în gravura mexicana contemporana este un exemplu de autenticitate în abordarea tehnicilor, în tratarea suprafetelor si a dimensiunii conceptuale.
    Sper ca aceasta editie a IEEB sa faca înca o data dovada integrarii gravurii în circuitul artei contemporane ca o alternativa viabila si la fel de pertinenta ca oricare alt mediu artistic.

    Bienala Internationala de Gravura Experimentala

    Desi a debutat ca eveniment de nisa, Bienala Internationala de Gravura Experimentala, aflata la cea de-a patra editie, reuseste sa demonstreze accesul imperativ al gravurii în circuitul international al artei contemporane, prin depasirea prejudecatilor legate de conventionalitatea acestui mediu artistic. Experimentul în gravura nu reprezinta un pretext sau o tratare superficiala a unor tehnici serioase si cu o traditie îndelungata, ci o modalitate pertinenta de a aduce în atentie libertatea de abordare a gravurii, în ciuda constrângerilor formale. Gravura experimentala este un concept care pune în permanenta dezbatere statutul gravurii în arta contemporana, relatia dintre traditie si inovatie, trecut si prezent. Pentru ca nu poti face performanta fara un plan performant, aceasta editie si-a propus o serie de provocari, de la o extindere în spatiu cu evenimente conexe, pâna la mixarea experimentului în gravura contemporana internationala cu cea din România anilor 70-80. IEEB4 este o platforma de dezbateri, cercetari, oferte vizuale, menita sa formeze un nucleu dinamic axat pe interesul pentru fomele experimentale în gravura.
    Curatorii invitati, artistii si lucrarile lor, precum si numerosii nostri parteneri certifica valoarea acestei Bienale, singulara pâna în momentul de fata la nivel international.
    Le multumim tuturor celor implicati în sustinerea Bienalei, fara de care IEEB nu si-ar fi consolidat statutul si, în ciuda tuturor dificultatilor generate de conditiile politice si economice, avem convingerea unei evolutii de forta cu fiecare editie viitoare.

    Olivia Nitis
    Curatoare consultanta
    Vice-presedinta Asociatiei Experimental Project