În selecţia Nopţii Albe a Galeriilor şi pe lista evenimentelor paralele în Bucharest Bienale, Atelier 030202 s-a regăsit anul acesta cu două proiecte vizuale de top. Cu un public al său din ce în ce mai numeros – de la tinerii în curs de afirmare până la seniori şi de la curioşii de ce se mai întâmplă nou în lumea artelor până la criticii şi teoreticienii domeniului -, acest spaţiu predilect al experimentului a fost unul dintre cele mai vizitate la dublul vernisaj.
Interacţiunea a fost cuvântul de ordine care a energizat curtea şi interiorul galeriei situate la parterul Sălii Noi a Teatrului de Comedie (Str. Sfânta Vineri, nr. 11). Afară, artă în ramă aurită, adică o nouă secvenţă din cea de-a doua etapă a proiectului Golden Frame, proiect susţinut de AFCN. În interior, foto, obiect-instalaţie. Între ele, experimente (live) în compoziţia muzicală, care mixează sonuri ale muzicii clasice cu muzica electronică într-o surprinzătoare, de mare efect acustic, electronic performance.
Când lupii joacă şah
ROcada lui Cosmin Paulescu (foto, obiect-instalaţie) din interiorul Atelierului 030202 este, în fapt, o metaforă vizuală cu accentuat grad de narativitate, de poveste cu tâlc, în care dictonul arhicunoscut „lupul îşi schimbă părul, dar năravul ba” se calează, în mod ironic, pe strategiile la vedere ale politicului autohton. Harta României devine suportul unui joc de şah pe care se confruntă cele două tabere în plină competiţie. Numai că jocul acesta, de predilecţie al regilor, al împăraţilor, al marilor strategi pe teren ori în tratate de artă militară, cu reguli legendare în ceea ce priveşte eleganţa şi inteligenta lor funcţionalitate, e impregnat de moravurile dâmboviţene. Până într-atât, încât lupii nici măcar nu se gândesc să mimeze schimbarea blănii. Cât despre năravuri, ce să mai vorbim. În şahul cu reguli dinamitate imaginar de artist, până şi rocada, mişcarea îndelung, chibzuit pregătită devine Rocada care nu ţine cont de culoarea jucătorului, ci de tertipuri din zona derizoriului ţâfnos, egalizator – toţi o apă şi-un pământ. Un pământ cât o ţară scoasă la mezat, pe taraba cu aparenţe de joc al principiilor, al idelogiilor, al alternanţei la putere.
Cosmin Paulescu ştie să construiască vizual cu energie proiectivă şi reflexivitate. Un frison ironic îi străbate conceptualul deschis şi spre story, şi spre gradarea afectelor livrate privitorului după regulile artei murale în care s-a şcolit la clasa profesorului Ion Stendl (Academia Naţională de Arte Bucureşti, absolvent în 1996). Artistul aka Cozo a beneficiat şi de o bursă de studii postuniversitare la Academie Rietveld din Amsterdam, Olanda. Din 1997, Cosmin Paulescu a devenit cadru didactic la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti. În prezent este conf.univ.dr., decan al Facultăţii de Arte Decorative şi Design. Performanţele sale ca artist neconvenţional de la începutul anilor ‘90, mai ales în zona instalaţie-performance, l-au condus spre experimentul deschis, de mare impact vizual emoţional, în care privitorul rezonează simbiotic actului creator.
Caligrafie cu Dragoste
În rama aurită de tablou clasic – dimensiuni 200×300 cm – (Golden Frame 030202), montată pe zidul exterior al galeriei, Dan Raul Pintea a performat live painting interrelaţionând cu publicul şi îngemănându-şi parcursul creaţiei cu muzica lui Bogdan Rancea. Tânărul muzician este şi el un artist vizual, pe care pasiunea pentru muzică l-a făcut să frecventeze cursuri de pian şi de armonie, de patru ani încoace şi, şcolindu-se în arta compoziţiei, să elaboreze colaje sonore în care mixează clasicul şi electronicul.
Dan Raul Pintea a transformat pânza din rama aurită într-o pagină de caiet de caligrafie cu rânduri şi liniuţe albastre. Apoi a înşiruit, în spaţiile potrivite, cu scris tremurat, migălit, de copil din şcoala primară, cuvântul Dragoste. Un logo al întregii sale creaţii, o marcă identitară a artistului open minded care este el, însemne de curăţenie, de ingenuitate (încă) nepervertită. O altă faţă a lumii, în contrast cu ROcada lui Cosmin Paulescu.
Artist independent, care a absolvit în 2004 Facultatea de Arte Plastice (departamentul Grafică) al Universităţii de Arte şi Design, Cluj-Napoca, unde a finalizat şi masteratul, în 2006, şi unde a fost un an tehnician serigraf, Dan Raul Pintea (care locuieşte şi lucrează acum la Sibiu) are un palmares artistic impresionant. Începând din anii 2007, a expus în galerii precum Sala Dalles, Ivan Gallery, Anca Poteraşu Gallery, Victoria Art Centre, 115 Gallery, Paviolion, Studiobruck, în România, dar şi la Visual Kontakt (Germania), Program Gallery (Polonia), Steambox (Irlanda). În perioada 2010-2013 a fost reprezentat de Anca Poteraşu Gallery, alături de care a participat la Preview Art Fair din Berlin, în 2011.
Golden Frame 030202 continuă să sprijine tinerii artişti şi creatori de muzică în ariile tematice ale artelor vizuale de nişă, ale artelor muzicale şi ale spectacolului viu. Proiectul a dobândit deja un patrimoniu cu valoare inovativă (lucrări de artă contemporană, documentare video de profil, interviuri cu artişti) şi încurajează practicile artistice participative şi dezvoltarea de noi forme de expresie artistică, precum performance, improvizaţii live de sunet şi imagine.
Publicul este invitat să devină actant al evenimentului creator care se derulează la vedere, într-un atelier deschis, unde artistul performează, fiind şi subiect/obiect al artei sale, iar actul creator devine şi el spectacol.