Sari la conținut
Autor: ION BOGDAN STEFANESCU
Apărut în nr. 366

Cine are nevoie de flaut?

    Parafrazând titlul unei piese de teatru puse în scena cu ani în urma de regizorul Andrei Serban la Nationalul bucurestean – „Cine are nevoie de teatru?“ –, ne-am putea întreba, desigur, si cine are nevoie de flaut. O întrebare îndreptatita pentru cei mai multi dintre semenii nostri, preocupati îndeosebi de ziua de mâine; o întrebare ce revine cu obstinatie si efect catalizator asupra ritmului biologic al artistului, în fiecare miez de noapte.

    Putini sunt aceia care observa ca, în drumurile lor de zi cu zi, în cele mai diverse locuri – prin magazine sau autobuze, în masinile personale sau chiar la locul de munca – sunetul flautului îi însoteste adesea, staruitor ca un duh bun, ca o aripa de înger, ferindu-i parca de intemperiile vietii cotidiene. Nimic nu ne relaxeaza si nu ne împaca mai lesne si mai curat ca sunetul prietenos si cald al flautului. Terapia prin sunet este un fapt cunoscut de catre asiatici si recunoscut de catre psihologii europeni si americani în zilele noastre, motiv pentru care sunetul de flaut a devenit astazi omniprezent. De altfel, înca din cele mai îndepartate timpuri, locuitorii planetei Pamânt, deopotriva cu zeii, nimfele si alte fapturi mitice, si-au topit rugile, sperantele si resemnarile în sunet de flaut.

    Dar despre ce vorbim? Despre sunet de flaut, nimfe, zei, terapie prin sunet? Astazi, când generatiile Matrix schimba idei si impresii cu viteza sunetului, când nu mai e timp de reverii sau revelatii, când reclama e mai importanta decât produsul artistic pentru ca fara reclama nimic nu mai exista (câta lume poti atrage cu doar patru afise postate în jurul Ateneului?), când banul fixeaza judecati de valoare, când tot mai des ti se spune, mai în gluma, mai în serios: „ce sa-ti fac, daca nu ti-a placut cartea!“ s.a.m.d.. În tot acest peisaj pestrit, în care totul se petrece cu viteza unui clip, întrebarea se pune cu încapatânare: cine are nevoie de flaut?… Raspunsul nu ezita sa se desprinda din marasmul creat: cei ce îsi doresc sa se apropie de acea zona spiritualizata a vietii pe care, o buna parte dintre noi, încercam sa o mentinem la stadiul de efervescenta, asa încât ziua de mâine sa ne ofere tihna sufleteasca pe care nu argintii, ci doar argintul ne-o poate înlesni.

    Cum altfel sa încheiem aceasta pledoarie pentru sufletul mângâiat de flaut, decât apelând la poetul mereu aproape noua:

    Într-o sfânta buna zi

    Ochiul cel caprui se-opri

    Scrutând ager prin pustii

    El zareste printre astre

    Arbore cu frunze-albastre

    Nimfe blonde ce dau iama

    Peste câmpuri – zice drama –

    Ametite nu-si dau seama

    Ca departe le priveste

    Ochiul meu si Pan fireste

    Care dornic sa se joace

    Sare ca-ntepat de ace

    Drept în fata lor

    Ce moace

    De dispret si spaima-ncearca

    Fetele ce Pan le-alearga

    El vrea ca sa se amuze

    Sa le-ating-usor pe buze

    E cuprins de stari confuze

    Fiindca zânele mofluze

    Sar în apa sa se-ascunze.

    Asteptare bosumflata

    Trist blestem ni se arata

    Caci din apa-nvolburata

    Trestii crude suierânde

    Se itesc spre mal plapânde

    Iara Pan slut si nevolnic

    Om si tap suflet destoinic

    Smulge din al apei luciu

    Trestii – zâne si-un merluciu.

    Devenita ca un viciu

    Incantatie – supliciu

    Aminteste de-un capriciu

    Iar povestea n-a sfârsit

    Fiindca astazi negresit

    De-ntâmplare ravasit

    Cânt cu sunet diafan

    La celestul „flute de Pan“.

    (FLUTE DE PAN – scurta istorie)

    Un comentariu la „Cine are nevoie de flaut?”

    1. Pingback: Cine are nevoie de flaut? | BlogMH

    Comentariile sunt închise.