Parafrazând titlul unei piese de teatru puse în scena cu ani în urma de regizorul Andrei Serban la Nationalul bucurestean – „Cine are nevoie de teatru?“ –, ne-am putea întreba, desigur, si cine are nevoie de flaut. O întrebare îndreptatita pentru cei mai multi dintre semenii nostri, preocupati îndeosebi de ziua de mâine; o întrebare ce revine cu obstinatie si efect catalizator asupra ritmului biologic al artistului, în fiecare miez de noapte.
Putini sunt aceia care observa ca, în drumurile lor de zi cu zi, în cele mai diverse locuri – prin magazine sau autobuze, în masinile personale sau chiar la locul de munca – sunetul flautului îi însoteste adesea, staruitor ca un duh bun, ca o aripa de înger, ferindu-i parca de intemperiile vietii cotidiene. Nimic nu ne relaxeaza si nu ne împaca mai lesne si mai curat ca sunetul prietenos si cald al flautului. Terapia prin sunet este un fapt cunoscut de catre asiatici si recunoscut de catre psihologii europeni si americani în zilele noastre, motiv pentru care sunetul de flaut a devenit astazi omniprezent. De altfel, înca din cele mai îndepartate timpuri, locuitorii planetei Pamânt, deopotriva cu zeii, nimfele si alte fapturi mitice, si-au topit rugile, sperantele si resemnarile în sunet de flaut.
Dar despre ce vorbim? Despre sunet de flaut, nimfe, zei, terapie prin sunet? Astazi, când generatiile Matrix schimba idei si impresii cu viteza sunetului, când nu mai e timp de reverii sau revelatii, când reclama e mai importanta decât produsul artistic pentru ca fara reclama nimic nu mai exista (câta lume poti atrage cu doar patru afise postate în jurul Ateneului?), când banul fixeaza judecati de valoare, când tot mai des ti se spune, mai în gluma, mai în serios: „ce sa-ti fac, daca nu ti-a placut cartea!“ s.a.m.d.. În tot acest peisaj pestrit, în care totul se petrece cu viteza unui clip, întrebarea se pune cu încapatânare: cine are nevoie de flaut?… Raspunsul nu ezita sa se desprinda din marasmul creat: cei ce îsi doresc sa se apropie de acea zona spiritualizata a vietii pe care, o buna parte dintre noi, încercam sa o mentinem la stadiul de efervescenta, asa încât ziua de mâine sa ne ofere tihna sufleteasca pe care nu argintii, ci doar argintul ne-o poate înlesni.
Cum altfel sa încheiem aceasta pledoarie pentru sufletul mângâiat de flaut, decât apelând la poetul mereu aproape noua:
Într-o sfânta buna zi
Ochiul cel caprui se-opri
Scrutând ager prin pustii
El zareste printre astre
Arbore cu frunze-albastre
Nimfe blonde ce dau iama
Peste câmpuri – zice drama –
Ametite nu-si dau seama
Ca departe le priveste
Ochiul meu si Pan fireste
Care dornic sa se joace
Sare ca-ntepat de ace
Drept în fata lor
Ce moace
De dispret si spaima-ncearca
Fetele ce Pan le-alearga
El vrea ca sa se amuze
Sa le-ating-usor pe buze
E cuprins de stari confuze
Fiindca zânele mofluze
Sar în apa sa se-ascunze.
Asteptare bosumflata
Trist blestem ni se arata
Caci din apa-nvolburata
Trestii crude suierânde
Se itesc spre mal plapânde
Iara Pan slut si nevolnic
Om si tap suflet destoinic
Smulge din al apei luciu
Trestii – zâne si-un merluciu.
Devenita ca un viciu
Incantatie – supliciu
Aminteste de-un capriciu
Iar povestea n-a sfârsit
Fiindca astazi negresit
De-ntâmplare ravasit
Cânt cu sunet diafan
La celestul „flute de Pan“.
(FLUTE DE PAN – scurta istorie)
Pingback: Cine are nevoie de flaut? | BlogMH
Comentariile sunt închise.