Teatrul Nottara
Comunicat de presă
Premiera spectacolului „Ultima oră”
Teatrul Nottara prezintă duminică 8 octombrie, ora 19, la Sala Horia Lovinescu,
premiera „Ultima oră” de Mihail Sebastian, regia Erwin Șimșensohn, scenografia
Carmencita Brojboiu, cu ocazia împlinirii a 116 ani de la nașterea scriitorului.
Comedie „excelentă”, satiră a corupției și rețelelor de influență, spectacolul reunește
nume de rezonanță din echipa teatrului. Piesa a mai fost jucată la Nottara în 1975, în
montarea regizorului Valeriu Moisescu, cu George Constantin în rolul lui Bucșan. La vremuri
noi și pline de provocări, actuala distribuție va surprinde spectatorii!
Scriitor, dramaturg, jurnalist, cronicar dramatic, figură intelectuală strălucită, Mihail
Sebastian a susținut cu fervoare necesitatea unei dramaturgii românești puternice.
„Funcțiunea principală, definitorie a unui teatru: să creeze literatură dramatică. Din zece
piese comandate, să presupunem că nu s-ar scrie decât patru. Din patru piese scrise, să
presupunem că izbutită nu ar fi decât una singură. Ar fi de ajuns ca existența unui teatru
românesc să fie justificată” scria în Notă tot despre literatura dramatică în Revista
Fundațiilor (nr. 11, noiembrie 1936.)
„Ultima oră” e una din piesele optimiste ale dramaturgului, cu un final fericit, iar
critica pe care o aduce cinismului și corupției e tot atât de valabilă și astăzi. Povestea începe
în redacția obscurei și falimentarei gazete, Deșteptarea, cu ziariști neplătiți și obosiți,
așteptând acea lovitură, capabilă să vândă tirajul. Într-o dimineață, plictiseala și apatia se
transformă în adrenalină pură. În locul foiletonului obișnuit, apare un articol, semnat de un
oarecare profesor Andronic. Lectura greșită a textului dinamitează liniștea unei persoane
extrem de influente și bogate, Bucșan.
În viziunea lui Erwin Șimșensohn, Bucșan devine …. doamna Bucșan, cu tot arsenalul
de forță și feminitate pe care-l presupune această interpretare. La fel de rapace ca un
afacerist al zilelor noastre, aceasta va utiliza toate mijloacele de intimidare asupra
profesorului Andronic, ce pare că e în posesia unor detalii secrete despre afaceri necurate.
În societatea interbelică sau modernă, corupția, micul sau marele interes personal
sunt, iată, identice. Istețimea tinerei Magda, inocent îndrăgostită de Alexandru cel Mic, cum
îl numesc studenții pe profesorul Andronic, conduce spectaculos jocul de-a șoarecele și
pisica, transformând amenințările în …. subvenție culturală!
Cu tot ce știm despre trădări și vânzări de conștiințe, s-ar putea crede că intervenția
dramaturgului îndulcește realitatea. Cu sensibilitate și omenie, Mihail Sebastian a preferat
un alt final, unul în care idealiștii, romanticii și „visătorii” câștigă. O speranță și pentru
publicul modern, confruntat cu un orizont sumbru, plin de violență, catastrofe naturale și
alterări nevrotice ale relațiilor umane.
O comedie antrenantă, cu personaje ușor recognoscibile din societatea
contemporană, o montare cu farmec retro!