Actualizări în pagina de referință: Trend carte și film românești
Un fenomen acut în cinematografe este reapariția filmului comercial românesc, după ce el a fost destul de absent ani în șir. Producțiile de semi/amatori și ale unor echipe venite din zona divertismentului de televiziune sau a serialelor fără pretenții artistice au reușit să creeze un nou public și o nouă categorie de producții – cinematograful de masă. În această toamnă, pentru prima dată după izbucnirea pandemiei Covid, asemenea comedii au putut să readucă în sălile de cinematograf un public masiv, atras de filme turnate în România.
Filmul momentului este Teambuilding care, la cinci săptămâni de la premieră, a revenit pe primul loc în box-office. Cu o săptămână în urmă fusese surclasat de lansarea filmului american Black Adam, care beneficiase de o lansare mondială. Însă, în ultima săptămână din octombrie, deși a rulat pe 88 de ecrane – față de 90 pentru Black Adam, Teambuilding a vândut cu 12.000 de bilete în plus și a revenit în fruntea topului.
O altă producție românească cu încasări notabile este Capra cu trei iezi, o ecranizare non-conformistă care a avut premiera în această săptămână. Filmul, care a fost nominalizat la TIFF, a intrat în box-office pe poziția a patra în clasamentul general și pe poziția a doua în topul filmelor românești. A rulat pe 79 de ecrane și a vândut 30.000 de bilete în weekend.
Teambuilding, r.: Matei Dima, Cosmin Nedelcu și Alex Coteț
Genul – comedie & caterincă. Distribuția amestecă vedete de film, stand-up comedy, fotbal, muzică și social media. Conform Cinemagia, filmul cumulează peste 650.000 de bilete vândute în doar patru săptămâni de la intrarea în cinematografe. Box-office-ul depășește deja 3 milioane de dolari.
Capra cu trei iezi, r.: Victor Canache
Debutul regizoral al lui Victor Canache și-a propus să respecte destul de fidel textul lui Ion Creangă, mai puțin cheia zoomorfă. În același timp, să îl reordoneze într-un discurs polemic, cu accente naturaliste. Ion Creangă a fost timp de multe generații privit ca principalul autor de literatură pentru copii. Dar, după standardele contemporane, basmele și proza sa sunt fie obsolete, fie extrem de violente. Noua producție video are rating „nerecomandat sub 15 ani”. Rolul principal este jucat de Maia Morgenstein.
Mirciulică, r. Cristian Iliușan
O altă comedie realizată de o echipă rodată în social media. Vedete sunt Mircea Bravo/Mircea Pop și Elena Moldovan/Bunica, actori-personaj deveniți celebri prin producții video pentru Youtube, un podcast și mai multe reclame tv. În primele trei săptămâni de proiecție, filmul a vândut peste 200.000 de bilete și a depășit semnificativ un milion de dolari încasări.
Nunți, botezuri, înmormântări, r. Alexandru Lustig
Fiul Eugeniei Vodă, Alexandru Lustig s-a împus în regia de teatru prin montări din Cehov, Gogol și Shakespeare. Își face debutul în film prin această comedie al cărei scenariu este semnat de tatăl său, Adrian Lustig, care are deja în filmografie scenarii ale unor filme precum „Nunta mută” și „Luca”. În rolul principal este Șerban Pavlu, care se alătură unei echipe din care mai fac parte George Ifrim, Anca Sigartău, dar și Jean de la Craiova.
Balaur, r. Octav Chelaru
Film cu prezențe în festivaluri românești și internaționale. Debut regizoral în lungmetraj pentru Octav Chelaru care, anterior, pentru filmele sale scurte, fusese nominalizat la Locarno – Leopards of Tomorrow –, Valladolid, Trouville ș.a. Filmul este o reconstrucție dramatică a unui caz de presă din România: o profesoară, soție de preot, care alege să aibă o relație intimă cu unul dintre elevii săi. Rolurile principale sunt jucate de Mălina Marcovici, Sergiu Smerea și Alexandru Papadopol.
Om-câine, r. Ștefan Constantinescu
Regizorul româno-suedez Ștefan Constantinescu propune o co-producție româno-bulgară-suedo-germană. Subiectul este de la începutul pandemiei când, în zilele în care granițele se închideau una după alta, un român care muncește în Suedia vrea să se întoarcă în țară pentru a afla dacă soția sa, rămasă aici, îl înșală sau nu. Filmul încă își continuă prezențele festivaliere, fiind selectat la Romanian Film Festival din Londra.
pentru săptămâna precedentă: Trend octombrie 2022. Film românesc + box-office Ro, SUA, Franța
Articolele din săptămânile precedente vor putea fi găsite în secțiunea arhiva Trend artă românească.
- Poema română: Immersive Experience. Proiect pilot pentru o nouă componentă a Festivalului Enescu - 22 august 2024
- Exportul și importul de bunuri culturale în România - 11 august 2024
- Concursul Enescu se va deschide cu o premieră mondială - 30 iulie 2024