Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Politică, media și societate. Perspective critice.

Politică, media și societate. Perspective critice.

Aurelian Giugăl
Politică, media și societate. Perspective critice.
Non-fiction
Editura Tritonic
2024

 

Volumul Politică, media și societate. Perspective critice  cuprinde texte publicate de‑a lungul ultimilor ani în diferite publicații („Cultura”, „Vatra”, „Observator Cultural”, „Libertatea”.

Tematicile abordate, ce pot părea la prima vedere destul de eclectice, de la comunicare & media, științe politice, sociologie, economie politică, se circumscriu domeniului larg al științelor sociale. Cu câteva excepții, majoritatea articolelor sunt despre România. Ca o sinteză, pot spune că fundamentul teoretic al volumului se află la intersecția dintre (i) ideea de spațiu geografic (vezi conceptul de spatial turn – Nigel Thrift), (ii) cea de inegalitate (de la accesul la piața muncii, la infrastructură, servicii de orice fel, servicii medicale indiferent de natura lor, nu doar de spitale etc.) și (iii) modul în care aceste spații sociale sunt reprezentate în științele sociale, în mass‑media sau în producțiile cinematografice.

<<

…fizica tristeții este fizica melancoliei („melancolia mea” – spune Gospodinov în Fizica tristeții, p. 232), a nostalgiei (boala elvețiană), saudade‑ul portughez, hüzün‑ul turcesc. Este spleen‑ul claselor cu leisure de cheltuit. Citit în cheie ideologică, Gospodinov este foarte, foarte anost, previzibil, predicând un anticomunism de rigueur, încredințat fiind că în toate lumile posibile el ar fi fost tot ce este, un scriitor al melancolicului trist, iar istoria lumii est‑europene tot una bizară, de neînțeles. Este un scriitor al claselor de mijloc, al claselor creative, a celor care‑și asezonează spleen‑ul cu un pai, ascultă muzică nonconformistă și visează la un destin vest‑european („ca afară”) al propriei lor țari. Prea puțin sincron cu revoluțiile cultural‑ideologice de dinainte de cele două războaie mondiale, prea puțin în comun cu iraționalitatea lumii (Kafka) și nu în sensul lui Lajos Kassák, „arta ne transformă pe noi și noi transformăm vecinătatea”, nu e o artă a rezistenței la Gospodinov, ci mai mult o adeziune (via literatură) la ideologia dominantă a zilei.

>>

(Recenzie la volumul lui Gheorghi Gospodinov, Fizica tristeții, 2021, Pandora M.)

 

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.