Prima pagină » Articole recente » O critică a PNRR în perspectiva abordării domeniului Cultură – Editor`s Voice , „Noii industriași, creativii”

O critică a PNRR în perspectiva abordării domeniului Cultură – Editor`s Voice , „Noii industriași, creativii”

„Noii industriași, creativii (04)” este o privire de foarte aproape asupra sectorului cultural. Alături de mai multe contribuții care referențiază dreptul de autor, dreptul și accesul la cultură, profesiile creative și studii de caz pentru proiectele realizate de sectorul independent, volumul realizat de Platforma Formare Culturală (al patrulea dintr-o serie de cercetări asupra sectoarelor culturale și creative din România) include o scurtă analiză a poziționării domeniului Cultură în PNRR.

Semnat de Oana Năsui, editor coordonator al volumului, materialul de deschidere apreciază că perspectivele pentru „cultura vie” sunt prea puțin optimiste: creatorii de conținut cultural și artistic pierd în favoarea constructorilor de piste și de case memoriale.

(fragment)
Planul Național de Redresare și Reziliență – The Bucket List

Pe data de 2 iunie 2021, apărea documentul integral al PNRR, unde regăsim Cultura la „Pilonul IV.Coeziune socială și teritorială”, la Componenta 11, la același capitol cu Turismul, pentru care e prevăzută suma de 449 milioane de euro.

„PNRR propune 3 reforme și 7 investiții pentru a răspunde provocărilor și a propulsa turismul de destinație, cu un buget total alocat de 449,01 mil. Euro. De asemenea, se vor finanța investiții care să stimuleze accesul la cultură în zonele defavorizate și conținutul digital pentru producătorii de audiovizual. Reforme: R1. Operaționalizarea agențiilor de management al destinașiei (OMD-uri). R2. Crearea cadrului pentru operaționalizarea traseelor cicloturistice la nivel național. R3. Reformarea sistemului de finanțare a sectorului cultural.”

Astfel, cultura se regăsește comasată cu reforme și investiții fără legătură cu acest domeniu, cu legătură conexă (OMD-urile?) sau cu adresări trunchiate și cvasi-incomplete asupra problemelor din sectorul cultural extins.

Veștile proaste sunt că, deși majoritatea covârșitoare a sectoarelor culturale și creative nu era menționată (nici măcar în enumerare) în versiunea scurtă (din martie și aprilie) a PNRR, în cea din iunie au mai dispărut unele mențiuni. (…)

Așadar, nu mai există sume pentru susținerea sectorului creativ în pandemie, nu mai există suport sau investiții în faimoasa „cultură vie” – artiști, creatori, autori, producători de conținut și întreg ecosistemul creativ, banii ducându-se, mai mult de jumătate din sumă, pe 3000 de km de piste de biciclete, pe restauraere, reconversie de clădiri și rute de turism cultural și pe construcție sau reconversie de muzee memoriale; nimic despre redresare și reziliență (Vă invităm să citiți întregul document dedicat Componentei 11 Turism și Cultură pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, https://mfe.gov.ro/pnrr/ sau la secțiunea noastră de resurse https://formareculturala.ro/resurse/).

Etichete: