De paisprezece ani încoace, daca e început de mai, e „Jos Palaria!“. Adica, Festivalul National de Teatru pentru Liceeni initiat acum aproape un lustru si jumatate de George Mihaita si al sau Club UNESO-Adolescentii. Initiatorilor li s-au adaugat, între timp, Teatrul de Comedie si, ca ospitaliera gazda pentru concurs, Colegiul National „Mihai Viteazu“. Va sa zica, „aventul tinerimii“, cum scria presa vremii lui Nenea Iancu, izbucneste ce izbucneste în competitie si, la Gala, se domoleste cu staif într-o institutiune a teatrului profesionist… Peste poate! (ca sa fim în ton caragialesc, în tonul unuia dintre autorii dramatici cei mai prezenti la evenimentul cu pricina, la toate editiile). Tinerii scot teatrul viu din palarie cu entuziasm debordant în toate cele trei zile de festival. Ca niste prestidigitatori aflati la vârsta de invidiat a adolescentei, care nu exclude însa fair-play-ul în întrecere si nici emotia pe tacute în fata scenei adevarate. Energia lor da seama despre cât de mult iubesc ei teatrul si cum si-l doresc ei (si) un teatru al lor, pe care sa-l construiasca firesc si cu dezinvoltura. Cu respect fata de maestri, dar neimitându-i.
Acest teatru nou nu se naste usor, asa cum nici „Jos Palaria“ n-a devenit peste noapte un fenomen. Au fost si mai sunt înca de înlaturat multe prejudecati si retete paguboase. Dar tinerii care au trecut si trec pragul selectiei la festival au stiut si stiu ce vor. În primul rând, sa nu primeasca teatru gata mestecat, pe care doar sa-l spuna din vârful buzelor pe scena pe care sa se miste cum da bine. Sa-si faca trupe, sa-si aleaga repertoriul, sa-si gândeasca spectacolele, la început, sub îndrumarea unor studenti la actorie si regie sau primind sfaturi de la tineri actori si regizori. Apoi, pe cont propriu, cu oricâte stângacii inerente meseriei pe care, mai toti, vor s-o urmeze. Adolescentii acestia au aflat, pe viu, ce înseamna teatrul. Munca în echipa si nu doar cu actori si regizori. Am vazut, în ultimii sase-sapte ani, mai multi scenografi care contribuie esential la marca tineretii aplicata pe productiile trupelor din care fac parte. Am vazut optiuni de repertoriu care au scuturat praful de pe autori pe care nu m-as fi gândit ca adolescentii si i-ar alege pentru o transfuzie cu sânge proaspat: Mihail Sebastian, Ion Baiesu, Teodor Mazilu, Dumitru Solomon, Shakespeare, Molière, Goldoni, Cehov care, din punctul de vedere al conceptiei regizorale, l-ar fi uns la suflet pe directorul Teatrului „The Globe“, care, acum câteva zile, la Bucuresti, afirma într-un interviu ca nu e nevoie sa aduci soldati NATO si tancuri pe scena ca sa faci din Shakespeare contemporanul nostru. O buna parte dintre adolescentii de la „Jos Palaria“ au simtit asta, cu instinct sigur, si au gasit în esenta textului clasicilor doza de contemporaneitate care-i face actuali în orice epoca.
Festivalul initiat de George Mihaita a fost si el contemporanul evolutiei spectaculoase a cel putin zece-douasprezece trupe de adolescenti din Bucuresti, Botosani, Iasi, Cluj, Timisoara, Ploiesti. Trupe care, cam o data la trei ani, trec prin schimbare de serie.
Asa s-a întâmplat si acum, la a paisprezecea editie. Faptul ca trupe precum „Atelierul de Teatru“ (Colegiul National „Mihai Eminescu“, Botosani), „The Hooleelogan“ (Colegiul National „C.D. Loga“, Timisoara), „Catharsis“ (Colegiul National „Gheorghe Sincai“, Bucuresti), „Orpheus“ (Colegiul National „Mihai Viteazu), Bucuresti), „Arlechino“ (Colegiul National „Mihai Eminescu“, Bucuresti), „AS“ (Colegiul National „Gheorghe Lazar“, Bucuresti) au trecut prin obligatoria înnoire care n-a scazut cu nimic obisnuita cota a competitiei. De unde se vede ca aceste trupe stau bine pe picioarele lor si stiu sa-si creasca nou venitii. Care si-au adjudecat din start si câteva premii mult râvnite, printre care Premiul pentru cea mai buna interpretare într-un rol feminin principal, Paula Cioata, „The Hooleelogans“.
A facut deliciile festivalului o trupa noua, „Viceversa“, a Liceului Teoretic „Mihai Eminescu“ din Cluj-Napoca, având coordonatoare pe o foarte tânara actrita, Bianca Pintea (mai sa zici ca e liceeana), mult umor si aplomb si doi comici de zile mari, care termina abia primul an de liceu, Raul Endes si Andrei Tataru (Premiul special pentru debut ex aequo).
Faptul ca se poate vorbi deja despre o adevarata scoala de regizori adolescenti la Colegiul National „Mihai Viteazu“ din Bucuresti îl atesta si spectacolul „Mofturi, mon cher!“. Noul venit, care si-a adjudecat premiul categoriei, se numeste Omar Al Aloul, are o relatie speciala cu personajele lui Caragiale tatal, a produs un spectacol cu ritm îndracit, mizând pe moftul fara frontiere, de gasit în toata opera comica a clasicului pe care l-a recitit dincolo de retete si poncife. Cu siguranta vom mai auzi acest nume exotic în noul val al regizorilor autohtoni.
Scenografia si costumele au fost si ele un punct forte al actualei editii „Jos Palaria“. Cum nu era decât un singur premiu de atribuit, l-a obtinut trupa „AS“ (Colegiul National „Gheorghe Lazar“, Bucuresti) pentru „Bolnavul închipuit“, dupa Molière. În fine, o foarte buna lectura a unui text clasic (si strain) în cheie actuala a fost „Feudalul“ lui Goldoni („Catharsis“, Colegiul National „Gheorghe Sincai“, care a concurat strâns si pentru premiul de scenografie – costume adjudecat de trupa „AS“).
În editia a paisprezecea, la „Jos Palaria“, optiunea pentru texte românesti scrise de autori tineri a fost mai accentuata. S-a remarcat textul „Doamna Deleanu“ al tânarului actor de la Teatrul Odeon, Gabriel Pintilei (autor al pieselor „Elevator“ si „Blifat“) care a fost canavana unui spectacol cu adolescenti-facebook pusi în fata primelor responsabilitati într-o situatie limita, spectacol care a obtinut Premiul special „Adolescentii“ (trupa „Arlechino“, Colegiul National „Mihai Eminescu“, Bucuresti). Anul acesta, revelatia festivalului a fost o tânara de 17 ani, Sabina Balan, care scrie teatru si joaca teatru în trupa de la Botosani. Pe textul ei, „Reteta dragostei“ (Premiul special pentru scenariu original), „Atelierul de Teatru“ a produs un spectacol dinamic, inteligent, savuros, inventiv comic, despre dragostea care, vorba zicalei, trece prin stomac si despre deliciile culinaro-erotice din era globalizarii. Un spectacol cu personaje adolescente interpretate de adolescenti, în care nicio iota nu e falsa, care cucereste prin franchete, energie debordanta, placerea de a face teatru, recompensate cu Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, Alexandru Voicu, si Marele Premiu FestCo pentru cel mai bun spectacol. Publicul fidel Festivalului Comediei Românesti îl va vedea în editia din 2012, în Sala Studio a Teatrului de Comedie. Si va avea ce vedea.
P.S. Despre Gabriel Paun, Premiul pentru cea mai buna interpretare în rol principal masculin (trupa „Dor fara satiu“, Liceul Teoretic „Dimitrie Bolintineanu“, Bucuresti), e foarte greu sa mai spui ceva nou. La categoria adolescenti. Dintotdeauna a stiut ca va face teatru. E nascut pentru a fi actor. Va fi, cu siguranta, actor. Mare. Si nu e decât în clasa a X-a….
Palmares „Jos Palaria“ 2011
Premiul pentru cea mai buna interpretare feminina în rol secundar: Corina Ciuca din Trupa „Catharsis“ a Colegiului National „Gheorghe Sincai“ din Bucuresti
Premiul pentru cea mai buna intepretare feminina în rol principal: Paula Cioata din trupa „The Hooleelogans“ a Colegiului „C.D.Loga“ din Timisoara
Premiul pentru cea mai buna interpretare masculina în rol secundar: Alexandru Voicu din trupa „Atelierul de Teatru“ a Colegiului National „Mihai Eminescu“ din Botosani
Premiul pentru cea mai buna interpetare masculina în rol principal: Gabriel Paun din trupa „Dor fara satiu“ a Liceului Teoretic „Dimitrie Bolintineanu“ din Bucuresti
Premiul pentru cea mai buna regie realizata de un elev: Omar Al Aloul din trupa „Orpheus“ a Colegiului National „Mihai Viteazu“ din Bucuresti pentru spectacolul „Mofturi, mon cher!“ dupa I.L. Caragiale
Premiul Special „Adolescentii“: Trupa „Arlechino“ a Colegiului National „Mihai Eminescu“ din Bucuresti pentru spectacolul „Doamna Deleanu“ de Gabriel Pintilei
Premiul special pentru debut: ex aequo Endes Raul si Andrei Tataru din trupa „Viceversa“ a Liceului Teoretic „Mihai Eminescu“ din Cluj-Napoca
Premiul special Eugène Ionesco pentru scenografie si costume: Trupa „AS“ a Colegiului National „Gheorghe Lazar“ din Bucuresti pentru spectacolul „Bolnavul închipuit“ dupa Molière
Premiul special pentru cea mai buna distributie: trupa „The Hooleelogans“ a Colegiului „C.D. Loga“ din Timisoara pentru spectacolul „Târgul cu prosti“ dupa M. Gershenson
Premiul special pentru scenariu original: Sabina Balan din trupa „Atelierul de Teatru“ a Colegiului National „Mihai Eminescu“ din Botosani pentru spectacolul „Reteta dragostei“
Premiul pentru cel mai bun spectacol de autor strain – Trupa „Catharsis“ a Colegiului National „Gheorghe Sincai“ pentru spectacolul „Feudalul“ de Carlo Goldoni
Marele premiu FestCo pentru cel mai bun spectacol – Trupa „Atelierul de Teatru“ a Colegiului National „Mihai Eminescu“ din Botosani pentru spectacolul „Reteta dragostei“ de Sabina Balan.