În România anului 2013, 60% dintre fete citesc. Doar 43% dintre baieti citesc. 90% dintre tineri se uita la televizor. 94% stau pe Internet. 51,3% detin un smartphone. Datele sunt culese dintr-un studiu realizat de Youth Monitor. Conform acestui studiu, în România exista 3,54 milioane de tineri (aproximativ 17% din totalul populatiei) – persoane cu vârste între 14 si 26 de ani. Doar 51% dintre tineri citesc carti. Daca ne uitam la studiile generale din alte surse, pe populatia adulta a României (oameni cu vârste peste 18 ani), doar 25% dintre români au citit o carte, în ultimul an. Cauza asociata, îndeobste, cu starea precara a cititului, în rândul populatiei adulte, este lipsa banilor. Totusi, studiul Youth Monitor ne arata ceva interesant: 51,3% dintre tinerii respondenti au un smartphone, 52,9%, un laptop si 53,9%, o camera foto digitala. Iar brandurile populare sunt Nokia, Samsung si Apple; brandurile românesti accesibile, precum Allview, au o intentie de cumparare de doar 0.8% în rândul tinerilor! În orice caz, cei care citesc sunt mai putini decât cei care au un laptop, un smartphone si o camera foto digitala la un loc! La spectacolele culturale merg 21% dintre tinerii cu vârste între 14 si 18 ani; 13% dintre cei între 18 si 21 de ani; 8% dintre cei între 22 si 26 de ani. Mitul studentului care merge, însetat, la teatru si la opera e demontat, se pare, de studiul Youth Monitor. În schimb, la capitolul cluburi si discoteci situatia e pe dos: ele sunt frecventate de 19% dintre liceeni (14-18 ani); de 24% dintre studenti (18-21 de ani) si de 26% dintre cei cu vârste între 22 si 26 de ani. Ce activitati sunt, totusi, extrem de populare în rândul tinerilor? 90% dintre tineri se uita la televizor; 92% se uita la filme (nu neaparat la cinematograf); 94% stau pe Internet; si 99% asculta muzica. Întelepciunea populara pare sa nu dea gres: tinerii „din ziua de azi“ (la fel, poate, ca cei „din ziua de ieri“?) fug de greu – carti si spectacole culturale – si îmbratiseaza lucrurile care nu cer prea mult efort: TV, Internet si muzica. Dincolo de întelepciunea populara: ce se pierde între 14 ani – când tinerii români citesc cel mai mult si îsi doresc, poate, cel mai mult sa mearga la teatru – si vârsta adulta, când românii nu mai citesc aproape deloc? Ce intervine, ce sapa prapastia? Sa fie cluburile si discotecile? Putin probabil: doar un sfert dintre „tinerii adulti“ merg la discoteci. Sa fie televizorul? Sau Internetul? Altfel spus, facilitatea mass-media? Sau saracia – proverbiala saracie româneasca? Daca predominant e ultimul motiv, vestea buna e ca avem, iata, un tip nou de saracie: economisesc banii de carti ca sa-mi iau ultimul iPhone!
Autor: CATALIN STURZAApărut în nr. 4482013-11-28