Semnalez cu întârziere (mea culpa) o aparitie editoriala care a trecut prea discret prin fata ochilor nostri. Pentru comunitatea dansului de la noi, „O lume întreaga din farâme“ este o lucrare esentiala care acopera, printr-un puzzle de câteva sute de piese, istoria nescrisa a domeniului, ulterior aparitiei, în 1967, a singurei lucrari de specialitate – „Istoria baletului“, semnata de Ion Ianegic, Tilde Urseanu si Liviu Inescu – gândita desigur, la vremea aceea, dintr-o perspectiva marxista.
Desi a dansat relativ putin, în tinerete (dupa ce a fost eleva Elenei Penescu Liciu si a Floriei Capsali, ceea ce e o solida carte de vizita în sine), Liana Tugearu nu s-a îndepartat niciodata de prima dragoste. De fapt, s-ar putea spune de „primele dragoste“, fiindca formatia sa s-a îmbinat cu familia.
În perioada când activa ca muzeograf la Muzeul National de Arta al României a organizat memorabila serie de programe „Artele plastice si dansul“ si a început sa compuna librete pentru baletele montate de Ioan Tugearu la Opera Nationala din Bucuresti, Teatrul de Balet „Oleg Danovski“ din Constanta, compania Orion Balet si Opera Româna din Iasi. (Cel mai recent dintre acestea, „D’ale carnavalului“ dupa I.L.Caragiale, a fost apreciat drept Cel mai bun spectacol creatie româneasca la Gala Premiilor Operelor Nationale de la Iasi).
Dar mai ales a scris despre dans, cu consecventa si nepartinirea profesionistului care se simte dator sa vada si sa comenteze fara parti-pris-uri sau prejudecati. S-au adunat astfel patruzeci de ani (1972-2012) de când, cu o statornicie unica, colaboreaza la revista „România literara“, captând cu un ochi „rece“ tot ce misca în spatiul nostru coregrafic – balete clasice, spectacole de dans contemporan, premiere si debuturi –, facând recenzii de carte, analize de stagiune, cronici de festival sau de turneu al unor companii straine ori solisti invitati, relatând despre gale si concursuri. Gasim aici si câteva texte nepublicate, prea neortodoxe în momentul conceperii lor, ramase în rastimp în sertar. Articolele adunate însumeaza aproape o mie de pagini tiparite cu caractere marunte, însotite de fotografii si de un aparat tehnic foarte îngrijit.
Practic, Liana Tugearu este singurul nume cunoscut si recunoscut în critica româneasca de dans în general, domeniu asumat de multe ori de persoane din afara lui, care aduc priviri colaterale asupra a ceea ce percep ca fiind un teren viran. Fiind de formatie clasica (la care se adauga specializarea în istoria artei medievale), efortul sau de cuprindere a întregului spectru temporal si stilistic al dansului este cu atât mai meritoriu.
„O lume întreaga din farâme“ este o lucrare de bilant si de retrospectie, Liana Tugearu continuându-si în mod firesc demersul de privitor avizat, care ofera o mare cantitate de informatie celor ce doresc sa-si „defragementeze“ baza personala de cunostinte despre scena coregrafica româneasca originala, gazduita sau exportata.
S-a întâmplat sa va întrebati ce se mai aude despre Gelu Barbu sau daca si când a fost Alicia Alonso în România? Cum era Irinel Liciu pe scena sau cum a aparut si evoluat dansul contemporan românesc? Când am vazut-o ultima data pe Miriam Raducanu dansând sau cum monta Oleg Danovski? Aici e locul sa aflati, într-o expunere riguroasa si documentata. Si multe altele.
Singurul neajuns al lucrarii e ca, tocmai fiindu-i prea aproape, Liana Tugearu nu poate vorbi despre Ioan Tugearu, lasând astfel în umbra un capitol vast din istoria interpretarii si creatiei coregrafice românesti, pe care îl atinge doar tangential.
La lansarea ei – prilejuita de cea a spatiului nou de spectacole al Centrului National al Dansului Bucuresti (Sala „Stere Popescu“ din bulevardul Marasti nr. 80-82) – n-am putut sa nu-i sugerez sa compenseze aceasta lacuna printr-o eventuala serie de convorbiri cu sotul-partener-complice-colaborator.
Datoram aparitia cartii institutiei susnumite, care îsi asuma constant si rolul de educator, (in)formator si pastrator de date. Editia, (bine) îngrijita de Vava Stefanescu si cu o prezentare grafica eleganta, a fost realizata la Editura C.N.I. Coresi .
Autor: Vivia SandulescuApărut în nr. 433