Sari la conținut
Autor: COSTIN POPA
Apărut în nr. 445

La Sibiu, Festivalul International al Artei Lirice si Concursul de Canto „Vox Artis“

    Gala inaugurala
    Asa cum ne-au obisnuit în ultimii ani, Filarmonica de Stat Sibiu si directorul ei general, întreprinzatorul si pasionatul maestru Ioan Bojin, au împletit desfasurarea traditionalului festival din septembrie – octombrie (aflat la editia a XII-a, fapt remarcabil si unic pentru un municipiu care nu are teatru liric) cu cea a competitiei „Vox Artis“ destinate glasurilor de opera, eveniment ce s-a petrecut pentru a treia oara la Sibiu si a patra oara în România. Pe parcursul a doua saptamâni si jumatate, vedete internationale, ansambluri importante din tara si strainatate, cântareti români de renume, ca si tineri în curs de afirmare s-au daruit unui public dornic de muzica, de arta lirica, de voci.
    Din cauza programarii Concertului de deschidere în ultimele zile ale Festivalului George Enescu, nu am putut sa asist la Gala Verdi-Wagner care a celebrat, precum pretutindeni în lume, cei doua sute de ani de la nasterea ilustrilor compozitori. Dar DVD-ul înregistrat de organizatori în rezolutie HD a tinut loc prezentei în sala Casei de Cultura a Sindicatelor.
    Unul dintre glasurile de rezonanta ale esichierului international de opera, soprana Anda Louise Bogza, a fost protagonista Galei, alaturi de Anooshah Golesorkhi, bariton rezident la München, nativ în sudul Californiei, de ascendenta persana. Artista românca a impresionat din nou prin vocea de deosebita calitate timbrala, una dintre cele mai frumoase care au provenit din spatiul carpatic: bogatie de armonice, culoare învaluitoare si rotunjime de sunet, stralucire, ambitus omogen de soprana lirica-spinta, nuantari mergând pâna la pianissime sustinute pe fraze acute, intuitie a desenului melodic. Este o cântareata predestinata marilor roluri verdiene si asa a si aparut prin aria Aidei „Ritorna vincitor“, cavatina Leonorei „Tacea la notte placida“ si, alaturi de partenerul bariton, prin duetul Leonora-Contele de Luna din „Trubadurul“. Au fost momentele de înalta valoare interpretativa, de deplinatate stilistic-expresiva, programul cuprinzând si aria Elisabethei „Dich teure Halle“ din „Tannhäuser“ si moartea Isoldei „Mild und leise“ din „Tristan si Isolda“ de Wagner.
    Anooshah Golesorkhi a expus o voce solida de bariton, consistenta, impunatoare si incisiva pe întreaga întindere. Cunoaste secretul accentelor în frazare si pare dedicat îndeosebi partiturilor de intensitate dramatica. În afara duetului din „Trubadurul“, Golesorkhi a mai interpretat aria lui Renato „Eri tu“ din „Bal mascat“ de Verdi si monologul Olandezului „Die Frist ist um“ din opera wagneriana. Regretul vine din directia unui avansat grad de uzura.
    Concertul a avut mare succes si, ca bis, cei doi artisti acompaniati de orchestra Filarmonicii sibiene aflata sub bagheta germanului Walter Gugerbauer au oferit o lectura inedita a… paginii „Va, pensiero“ din „Nabucco“ de Verdi, în care lipsa corului a fost suplinita de murmurul spectatorilor, incitati de cântareti si dirijor.
    Un cuvânt bun se cuvine a-i fi adresat sefului de orchestra, initiatorul unor tempi logici în toate demersurile sale, carora li s-au adaugat uverturile „Olandezul zburator“ si „Nabucco“. Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu l-a urmat cu profesionalism si cu remarcabile rezultate în compartimentul de „Streich“. Datoare au ramas doar greu încercatele alamuri.
    De la opera la zarzuela si
    canzoni
    Dupa serata inaugurala, festivalul a continuat cu spectacolul „Traviata“ de Verdi prezentat de ansamblurile Operei Nationale Române din Timisoara (în rolurile principale Mihaela Marcu, Like Xing si Dan Pataca, dirijor Dejan Savic), cu spectacolul „Antologia zarzuelei. Omagiu lui José Tamayo“ (au interpretat solistii si ansamblul de balet Antologia de la Zarzuela S. L. Madrid, cântaretii Carmen Aparicio, Maria Jesús Sevilla, Angel Pazos, Ulisse Fuentes, Aurora Frias, Corul Operei Nationale Române din Cluj-Napoca, Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu, dirijor José Antonio Irastorza. Regia artistica Antonio Ramallo) si cu concertul vocal-simfonic în care s-a cântat oratoriul „Creatiunea“ de Haydn (solisti Melinda Samson, Mathias Schlachter, Jürgen Orelly, acompaniati de Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu, cu concursul Corului Göttinger Stadtkantorei si al Corului „Bach“ din Sibiu, dirijor Bernd Eberhardt). Spatiul evenimentelor a fost Casa de Cultura a Sindicatelor din Sibiu, dar oratoriul haydnian a fost prezentat si în Biserica Evanghelica „Sfânta Margareta“ din Medias.
    La Teatrul Gong, cochet spatiu artistic destinat tinerilor, Opera Comica pentru Copii din Bucuresti a revenit în festival cu doua productii de succes: opera „Directorul de teatru“ de Mozart (regia Radu Gabrea) si intermezzo-ul scenic „Il maestro di cappella“ de Cimarosa (regia Cristian Mihailescu, protagonist Vicentiu Taranu). Echipa institutiei bucurestene de spectacole destinate celor mici si foarte mici este un colectiv sudat, profesionist, de fina muzicalitate si actorie, care aduce copiii la entuziasm. Important este ca fenomenul se petrece în conditiile audierii unor bijuterii precum lucrari de Mozart sau Pergolesi, un scop educativ pe deplin împlinit. Asa a fost si acum, asistenta a aplaudat îndelung, comicul de situatie a fost delicios. Îi numesc pe excelentii interpreti: Gabriela Daha, Oana serban, Andrei Lazar, Daniel Filipescu. Ansamblul Serioso a fost dirijat de Ciprian Teodorascu. La orga, Madalina Florescu.
    În Sala Oglinzilor de la sediul Forumului Democrat German din România, doi reputati interpreti de muzica de camera, soprana Bianca Luigia Manoleanu si pianistul Remus Manoleanu au oferit recitalul intitulat „Canzoni italiane“, cu saptesprezece piese de Bellini, Catalani, Donizetti, Leoncavallo, Giordano, Mascagni, Puccini si Verdi, un atractiv periplu prin belcanto, romantism si verism. Artista cultivata, stapâna pe stilurile care au fost reprezentate de program si pe tehnica de cânt, Bianca Luigia Manoleanu a impresionat prin virtutile de muzicalitate, de varietate a expresiei. Rememorez acum unduirile molcome din „Malinconia, ninfa gentile“ (Bellini), determinarea din „Per pietà bell’idol mio“ (Bellini), rafinamentul din „Me voglio fà’na casa (Donizetti), poetica din „Ad una stella“ (Verdi). Frazele de lunga respiratie, filajele (Bellini, „La ricordanza“) au fost pilde de maiestrie puse în slujba restituirii artei belcanto-ului romantic în planul miniaturii lirice. Remarc prezenta lui Remus Manoleanu la pianul acompaniator, un lux, atât prin însotirea participativa a sopranei, cât si prin evidentierea nuantata a temelor (notez aceeasi „La ricordanza“).
    Sala Thalia cu scena
    reamenajata
    Poate v-ati întrebat de ce manifestarile festivalului s-au desfasurat fie la Casa de Cultura a Sindicatelor, fie la Teatrul Gong sau Sala Oglinzilor de la FDGR, si nu la Sala Thalia. Ei bine, minunatul auditorium de concerte a trecut printr-un proces de reabilitare, finalitate a celei mai mari investitii a Consiliului Judetean Sibiu, din anul 2013, la capitolul Cultura. Istoric vorbind, Sala Thalia, aceasta bijuterie arhitectonica cu patina medievala, construita de Martin Hochmeister în 1787 chiar în Turnul Gros din centura de aparare a orasului, a suferit prefaceri si renovari succesive, pentru ca în 2004 sa fie data în folosinta moderna, sa devina sediul Filarmonicii de Stat Sibiu. În urma unei expertize acustice realizate în 2012 de Centrul de Cercetare, Proiectare si Consulting Bucuresti SRL din cadrul Universitatii de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu“ s-au constatat diferente în calitatea auditiei în sala, ca si între sonoritatile instrumentelor, percepute atât de orchestranti cât si de public. Reamenajarea de catre firma BTM Transconstruct SRL Medias s-a facut pe parcursul a trei luni si a constat în montarea în spatiul orchestrei de panouri acustice laterale, fixe si rabatabile, precum si în amplasarea în fundul scenei a unor balcoane, atât pentru cor cât si pentru spectatori. Totul lucrat în lemn. Capacitatea salii a crescut astfel de la 432 la 482 de locuri. Thalia a devenit singurul spatiu de concert din România în care publicul poate lua loc la balcon în spatele instrumentistilor, asa cum se întâmpla – pastrând proportiile –, la Filarmonica din Berlin. Inaugurarea salii proaspat reamenajate s-a facut la festivitatea de premiere a Concursului „Vox Artis“, ce a fost urmata de concertul „Vocile operei“ – gala a laureatilor concursului si eveniment de încheiere a Festivalului International al Artei Lirice.
    Vox Artis…
    … a devenit deja un concurs de canto traditional în România, Filarmonica de Stat din Sibiu oferindu-i cu generozitate forta organizatorica (alaturi de Agentia artistica ArtCor din Viena) si gazduirea la ultimele trei editii. Director executiv – prof. Ioan Bojin, director artistic – dr. Theodore Coresi. Juriul international a fost modern alcatuit din manageri de teatre, de festivaluri, din impresari, critici, deci din persoane care se pot implica direct în promovarea valorilor identificate în concurs. Iata componenta: Alain Surrans, presedinte, director general la Opéra de Rennes si presedinte al Camerei Profesionale a Directorilor de Opera din Franta, Karel Drgac – manager general al Festivalului Opern Air – Gars am Kamp, Roberto Salvalaio – director muzical al Operei Nationale din Ulan Bator si profesor la Conservatorul din Venetia, Roberto Girolami – director artistic al Companiei Lirice din Corsica, Volker Piefke – director al Agentiei Artistice CICADA Con din Berlin, conf. univ. dr. Theodore Coresi, director al Agentiei de impresariat ArtCor Viena, profesor la Universitatea din Oradea si Opernsänger Studio Viena, Irina Bossini, solista la Bolshoi Teatr si profesor la Universitatea Pedagogica din Moscova, prof. univ. Georgeta Stoleriu de la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, precum si semnatarul acestor rânduri, critic muzical, redactor-sef al revistei MELOS.
    Palmaresul a consfintit nivelul calitativ ridicat al competitorilor:

    Premiul I – Adrian Dumitru, tenor (România) si Yulia Yashkulova, soprana (Rusia)
    Premiul II – Laura Chera si Madalina Barbu, soprane (România)
    Premiul III – Nikolay Efremov, bariton (Rusia)
    Premiul Special oferit de Filarmonica de Stat Bacau – Ana Dimitriu, soprana (Republica Moldova)
    Premiul Special oferit de Filarmonica de Stat Sibiu – Dmitry Ovchinnikov, bas (Rusia)
    Premiul Special al Opernsänger Studio Viena – Iva Mrvoš, mezzosoprana (Serbia), Daniel Pop, bariton (România) si Francis Tojar, bariton (Spania)
    Premiul Special al Revistei MELOS – Laura Chera, soprana (România)
    Gala laureatilor concursului a fost dirijata de David Crescenzi, la pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu. În pauza, pe scena Salii Thalia, cu un cald cuvânt introductiv rostit de directorul general Ioan Bojin, a fost lansat volumul „Opera în portrete“ de Costin Popa, în prezentarea prof. univ dr. Anca Sîrghie.