Sari la conținut
Autor: VALENTIN PROTOPOPESCU
Apărut în nr. 424
2013-06-13

Inventarea tenisului (42)

    Rolul mass-media în promovarea, publicitarea si monitorizarea unui eveniment mondial nu cred ca mai trebuie pus în discutie. Fara acest releu de distributie care sunt canalele mediatice, indiferent de suportul lor material si chiar indiferent de amploarea registrului de audienta, nimic nu ar putea beneficia de acea imagine construita astfel încât convingerea publicului ca asista la un episod semnificativ sa fie asezata pe baze trainice…
    De aceea, îl voi invoca pe Jean-Christophe Piffaut în sprijinul acestei afirmatii globale. Istoricul si jurnalistul francez cunoaste bine situatia turneului de la Roland Garros, de aceea îsi poate îngadui o privire panoramica foarte coerenta, caci el porneste de la o experienta concreta, studiata în profunzime si în cursul unui proces de câtiva ani.
    Prin urmare, cum stau lucrurile în acest plan, al serviciului de presa în cazul unui turneu de Grand Slam? Mai întâi, este nevoie de o echipa de gazetari profesionisti care sa se ocupe sistematic, potrivit unui calendar precis si în fiecare an identic, de selectarea persoanelor si institutiilor mediatice demne sa fie acreditate, în raport de importanta, valoarea si relevanta acestora. Este un examen riguros al dosarelor si recomandarilor. Fireste, participantii traditionali, ca si cei reprezentând organisme media de amploare, nationala si internationala, vor fi privilegiati.
    Dupa ce este trimisa acreditarea, e nevoie ca toate cerintele, tehnice, de cazare, transport si asistenta, sa fie îndeplinite. Acreditarea devenita fapt, e vital ca la dispozitia gazetarilor sa fie puse dosare de presa ale fiecarei partide, ale fiecarui tenismen, ale fiecarui eveniment gazduit de competitie. Adica: un rezumat complet al biografiei, rezultatelor, statisticilor relevante, întâlnirilor directe, preferintei în materie de suprafata, palmaresului, hobby-urilor, scorurilor înregistrate, timpului petrecut pe teren, numarului de asi, de passing shot-uri, procentajului pe mingile de servicii etc.
    Dupa fiecare partida, odata ce conferinta de presa s-a consumat, transcriptul în mai multe limbi de circulatie internationala este pus la dispozitia jurnalistilor acreditati în format print sau electronic. Un centru de lucru, care dispune de numeroase monitoare pe care se difuzeaza imagini live de pe toate terenurile existente, poate primi numerosi jurnalisti. Se asigura servicii de internet si telefonie, de transmisie TV si radio. Celor prezenti le sunt distribuite albume, carti si pliante de promovare cu caracter actual sau istoric.
    La dispozitia gazetarilor acreditati sta un elegant restaurant, de asemenea si o flotila de autoturisme care sa le faciliteze parcurgerea rutei hotel-complex sportiv. Apa minerala, plata, bauturi racoritoare, bere si vin sunt oferite gratuit profesionistilor media.
    De pilda, la Roland Garros exista doua mari centre de presa, câte unul pe Philippe Chatrier si Susanne Lenglen. Anual sunt prezenti la turneu mai bine de 1200 de jurnalisti de televiziune si radio. Mijloacele tehnice afectate unei transmisiuni TV sunt impresionante. Un meci televizat reclama participarea unui grup complex, de pâna la saptesprezece profesionisti ai camerei de luat vederi. Asa a ajuns Roland Garros-ul sa fie televizat în mai bine de 170 de tari ale lumii…