Sari la conținut
Autor: VALENTIN PROTOPOPESCU
Apărut în nr. 423
2013-06-06

Inventarea tenisului (41)

    Monopolul, unul real, exercitat de cele patru turnee de Grand Slam asupra celorlalte competitii, mai mari sau mai mici, care se desfasoara sub tutela ATP&WTA, îsi are resursele într-o tripla conditionare: tratamentul care se ofera jucatorilor; calitatea si diversitatea acoperirii mediatice; nu tocmai în ultimul rând, oferta facuta publicului. Toate aceste aspecte tin de standardul extrem de înalt pe care îl ofera organizarea turnirurilor tenisistice de Mare Slem.
    Astazi, ne vom ocupa de primul registru, cel care îi implica pe tenismeni si pe jucatoare. Conteaza foarte mult si adeseori este decisiva grija ca sportivilor sa li se acorde cele mai bune conditii de participare. Concret, pentru Roland Garros asta înseamna: preluarea de la aeroport si conducerea acolo la aerogara în sectiunea business class, cu ultimul tip de Peugeot (140 de monospatii cu soferul adiacent). Oferirea celor mai rafinate, prompte si asigurate financiar servicii, de la cazare în resorturi de cinci stele prin rezervare timpurie, la menuuri adecvate, sala de fitness, program spa, lenjerie de camera, servicii de spalatorie, confort extins, pâna la vestiare sofisticate, supervizare medicala si de fizioterapie permanenta, asigurarea racordarii rachetelor de catre cel mai bun echipamentier de profil (corzi, echipament electronic, maestru racordor, pe scurt Tecnifibre), gestionarea rationala si eficienta a orarului spatiului de antrenament, excelenta întretinere a parcului sportiv (a terenurilor), asigurarea bunelor conditii de rezidenta si masa pentru anturaj, organizarea „la minut“ a dineurilor si seratelor oficiale, mobilizarea unor servicii culturale si divertisment de haut niveau.
    Daca toate acestea sunt îndeplinite, atunci e lucru sigur: va gasiti la Roland Garros (sau la oricare alt turneu de Grand Slam). De pilda, cât priveste oferta culturala, la Paris, Porte d’Auteuil, exista celebrul Tenniseum, un muzeu dedicat istoriei tenisului mondial si francez. În fiecare an sunt organizate expozitii itinerante, concerte de jazz, conferinte, proiectii cinematografice, vernisaje. Afisul turneului este creat de un mare artist plastic, desemnat de un juriu competent. De exemplu, acum câtiva ani neoexpresionistul german Konrad Klapheck a fost desemnat „amfitrionul“ vizual al competitiei. În salile muzeului exista computere cu mari monitoare unde pot fi consultate file din istoria turneului, sunt elemente materiale din diferite epoci ale sportului alb (mingi, rachete, pantofi, echipament vestimentar, fileuri, scaune de arbitraj, cupe si trofee celebre, machete renascentiste, manusi de jeu de paume, documente medievale si moderne etc.), pot fi studiate sectiunile longitudinale ale tipurilor de suprafete pe care se joaca la diferitele Grand Slam-uri etc. Au loc lansari de carte, urmate de sesiuni de autografe. Sunt organizate cine festive atunci când printre jucatori exista insi ce-si aniverseaza ziua de nastere. Etc.
    Cum sa nu faci o pasiune pentru participarea la un turneu de Mare Slem? Fireste, pentru sportivi, un Grand Slam este în primul rând o încercare, o proba, un efort, spatiul unei presiuni, locul unei bucurii (sau suferinte) si scena unei consacrari (ori caderi). Însa pentru public si pentru marea majoritate a jucatorilor a lua parte la un asemenea turneu reprezinta prilejul unei celebrari a ideii de tenis, ocazia unei trairi cu totul particulare prin intensitate, calitate si unicitate…