Un „Peisaj“ semnat de impresionistul francez Charles-François Daubigny este nominalizat de casa de licitaţii Alis drept cea mai importantă vânzare a acesteia pe parcursul anului trecut. Tabloul provine dintr-o colecţie bucureşteană antebelică, iar achiziţia lui fusese făcută la Paris, la sfârşitul secolului al XIX-lea. „Gladiolele“ lui Nicoale Toniza, o lucrare predominat decorativă, cu o compoziţie în stil belle epoque, reprezintă adjudecarea record asumată de casa Grimberg. La Artmark, cea mai valoroasă tranzacţie din punct de vedere financiar o constituie adjudecarea lucrării „Tufănele galbene“ de Ştefan Luchian, însă reprezentaţii casei insistă pe o vânzare situată mult mai jos ca preţ, dar semnificativă pentru evoluţia si orientarea comportamentelor de cumpărare pe piaţa românească: lucrarea „Spring in Wonderland“ semnată de Andrei Cădere.
Vânzarea anului 2013: preţuri şi tendinţe
Ştefan Grimberg, Casa Grimberg: Vânzarea anului 2013 pe piaţa secundară a fost lucrarea intitulată „Două fete“, semnată de artistul Ştefan Luchian. Criteriul alegerii este cel al valorii tranzacţiei, 300.000 de euro.
300.000 de euro – nou record pentru licitaţiile de pictură românească
Cristina Olteanu, casa Artmark: Deşi din punct de vedere financiar se situează la o distanţă semnificativă faţă de recordul pieţei de artă din România în 2013, aş desemna la categoria „vânzarea anului pe piaţa secundară“ adjudecarea operei „Poetul Geo Bogza arată capului sãu peisajul cu sonde“. Am ales această tranzacţie căci ea marchează pătrunderea în top 10 tranzacţii pe piaţa românească de artă a primului reprezentant al avangardei istorice, într-un top dominat de marii maeştri Nicolae Grigorescu, Ştefan Luchian şi Ion Andreescu. Totodată, această tranzacţie reprezintă un semn de normalitate pentru piaţa de artă din România, căci asistăm la dezvoltarea gustului şi a apetenţei financiare a românilor pentru un artist de talie internaţională. Suntem mândri că am putut să propunem publicului român o lucrare de Brauner de mare importanţă artistică, provenind din colecţiile renumiţilor Geo Bogza şi Saşa Pană, prezentă în numeroase expoziţii şi menţionată în albumele capitale dedicate creaţiei sale artistice.
Victor Brauner, 120.000 de euro la Bucureşti
Vânzările de top pe case de licitaţii: ceva nou, ceva vechi, ceva străin
Cristina Olteanu, casa Artmark: Deşi cea mai valoroasă tranzacţie din punct de vedere financiar înregistrată de Casa Artmark în 2013 este vânzarea operei „Tufănele galbene“ de Ştefan Luchian, pentru suma de 170.000 de euro, aleg să vorbesc la vânzarea Casei Artmark în 2013 despre recordul din piaţa de artă contemporană, vânzarea unei opere timpurii a lui Andrei Cădere pentru suma de 22.000 de euro, cu mult peste estimarea casei de 4.000-6.000 de euro. Importanţa acestei tranzacţii este dată de valenţa simbolică de revendicare a unor nume de artişti români importanţi. „Spring in wonderland“ este prima lucrare a lui Cădere care se tranzacţionează în licitaţie publică în România, cel puţin în ultimii cinci ani.
„Spring in wonderland“, desemnată de Artmark drept vânzarea casei în 2013
Ştefan Grimberg, Casa Grimberg: În ceea ce priveşte vânzarea anului 2013 pentru Casa de Licitaţie Grimberg, lucrarea vedetă a fost cea semnată de Nicolae Tonitza şi intitulată „Gladiole“, adjudecată la preţul de 75.000 de euro, sumă la care se adaugă şi comisionul casei. Criteriul alegerii este cel al valorii tranzacţiei.
Topul artiştilor români în 2013
Mihail Papagheorghiu, Casa Alis: „Peisaj“, semnat Charles-François Daubigny, s-a vândut cu 30.600 de euro şi face parte din segmentul de artă internaţională.
Evoluţia pieţei de artă în note personale
Stefan Grimberg, Casa Grimberg: Începând cu anul 2010 s-a accentuat tendinţa de schimbare a generaţiei de cumpărători, locul amatorilor de artă avizaţi, cu precădere între 50-70 de ani, a fost luat de tineri de succes în domeniile lor de activitate, de 30-44 de ani, care privesc domeniul artistic mai mult din perspectivă investiţională. În ultima perioadă se constată o creştere importantă a volumului de vânzări pe piaţa de artă contemporană, tot mai mulţi cumpărători îşi îndreaptă atenţia asupra acestui segment investiţional, mizând pe nume deja consacrate, dar şi pe talentul unor tineri artişti cu succese notabile pe plan internaţional. Menţionăm faptul că există un interes crescând şi vânzări ascendente şi în domenii precum: obiecte decorative, jucării, curiozităţi şi amintiri legate de diferite personalităţi sau evenimente notabile.
Mihail Papagheorghiu, Casa Alis: Căderea pieţei a fost dramatică. S-a constatat o uşoara tendinţă de creştere în ultimele două luni ale anului, tendinţă menţinută şi în acest început de an. Dar, atenţie, creşterea s-a manifestat numai asupra volumului de vânzări, nu şi prin aportul valoric la nivel înalt.
Cristina Olteanu, Casa Artmark: Anul 2013 se înscrie în trendul ascendent pe care a pornit piaţa de artă din România de mai bine de cinci ani. Continuând creşterile spectaculoase înregistrate în anii precedenţi, 2013 a fost un an în care jucătorii din piaţa de artă s-au concentrat pe sporirea numărului de clienţi prin diversificarea constantă a ofertei şi prin activităţi conexe de formare şi educare a publicului amator de artă. Segmentul principal în licitaţiile de artă din România a rămas arta de patrimoniu, în special creaţia artiştilor de importanţă naţională, ce concentrează în continuare cele mai mari valori de piaţă. Însă vedeta neaşteptată a pieţei de artă în 2013 a fost arta contemporană, cu vânzări în licitaţii naţionale de artă cu 10% mai mari decât în 2012 (aprox. 1,4 milioane euro), noi recorduri de autor şi succese notabile la nivel internaţional. Dar, în ciuda creşterilor semnificative în ultimii trei ani, piaţa de artă contemporană românească este încă în proces de treptată cunoaştere şi apreciere, departe de potenţialul atins de ţări din regiune precum Polonia, Rusia, Ucraina, Turcia ş.a.m.d.