Sari la conținut
Autor: CATALIN STURZA
Apărut în nr. 316
2011-03-24

Hârtie vs ebook. Ce pierdem odata cu magazinele de carti

    La începutul anului, „The New York Times Book Review“ a introdus, pentru prima oara, liste separate de best-seller-uri pentru ebook-uri. „Noile liste erau inevitabile“, scrie  Nicole Krauss în „The New Republic“. „Trebuia sa citesti printre rânduri ca sa gasesti stirea adevarata, dar, iat-o aici: pe lista tot mai mare de lucruri care vor fi disparut, în lumea copiilor nostri, acum putem adauga magazinele de carti. Ne surprinde? Ar trebui sa ne pese?“
    A intra într-un magazin de carti, arata Nicole Krauss, e ca si cum ai studia o singura fotografie, dintr-o infinitate de imagini ce pot fi surprinse în lume. Libraria „ofera cititorului un cadru. În interiorul acestui cadru, el poate decide ce-i place si ce nu-i place, ce e si ce nu e pentru el. Poate sa rasfoiasca în voie, alegând asta si respingând ailalta, si în acest fel poate începe sa puna cap la cap un calapod al propriului gust si un calapod al sinelui“.
    Motoarele de cautare de pe Internet ne furnizeaza mii si milioane de rezultate, atunci când introducem cuvinte-cheie, din care vom alege ceea ce se potriveste cel mai bine cu propriile noastre interese. „E o calitate curioasa a Internetului aceea ca poate fi alcatuit dintr-o multime insondabila de informatii, aducându-i, în acelasi timp, utilizatorului crâmpeiele ce-i alimenteaza curiozitatile si convingerile preexistente. Ea indica un paradox care e, probabil, cel mai important al vremurilor noastre: a avea acces la totul poate însemna sa nu ai nimic, în mod special“.
    La ce bun sa ai acces la acest noian de informatii, se întreaba Nicole Krauss, daca nu facem decât sa regasim, din nou si din nou, calea spre aceleasi rafturi, aceleasi curiozitati si aceleasi convingeri? „Ne dorim cu adevarat sa fim osificati, sau schimbati? Daca ne dorim osificarea, atunci Internetul e foarte bine conceput în acest scop. Dar, daca ne dorim sa fim schimbati, sa fim provocati si dati peste cap, atunci avem nevoie de un mijloc de a ne iesi în calea unui accident. Din acest motiv, abundenta poate îngusta mintea. Amazon poate sa aseze lumea într-un discurs pentru dvs, însa doar cernându-va propriile preocupari si furnizându-va variatii ale acelorasi teme, îndelung repetate“.
    Dimpotriva, când intri într-un magazin de carti, va trebui sa scanezi rafturile, în cautarea a ceea ce ai la început în minte. „Intri cu intentia de a cumpara Hemingway, dar te trezesti ca ai luat Homer. Ceea ce crezi ca îti doresti sau ca îti place nu e mereu ceea ce îti trebuie. A scotoci un magazin de carti înseamna hazard si surprize“.
    E un experiment interesant, arata Nicole Krauss, sa pui fata în fata magazinele de carti si Internetul – sau magazinele de carti si Google Books, unde au fost scanate, în prezent, 15 milioane din cele 130 de milioane de titluri unice existente în lume. „Atât Internetul cât si Google Books se straduiesc din greu sa puna cap la cap lumea cunoscuta. Magazinul de carti, pe de alta parte, se straduieste sa functioneze ca un microcosmos al acestei lumi, si nu ca orice microcosmos, ci ca unul proiectat – dupa principiile si gusturile unui „gardian“ – sa ne ajute sa asimilam si sa reflectam la lumea însãsi. Aceasta diferenta e ca de la cer la pamânt“.
    Chiar e comoditatea cea mai importanta dintre valorile americane?, se întreaba Nicole Krauss. Când downloadati un ebook, merita sã va gânditi ce alegeti, de ce si ce înseamna aceasta alegere. „Daca un numar suficient de mare de oameni vor înceta sa mai calce prin magazinele de carti, aceste magazine – toate magazinele de carti – se vor închide. Si asta, mai departe, va ameninta un set de valori care ne-au însotit dintotdeauna, de când exista cartile“.