La răscrucea secolului XX, două grupuri se poziționează pro și contra abordării Industriilor culturale și creative ca viitorul pas în direcția inevitabilă pe care o adoptă lumea artistică. Unii cred că arta este izvorul unei stări de beatitudine, iar aspectele financiare sunt trivialități, bagatele logice: de unde cumpăr pânzele și cu ce bani? Alții cred că viitorul aparține celor îndrăzneți, și anume celor obișnuiți cu limbajul super-specializat al fondurilor obținute prin aplicarea principiului SMART și a graficului de finanțare.
De ce reacția dificil de stăpânit, la auzul cuvintelor relevant, fezabil, eficace? Mai întâi de toate, a fi eficient într-o sărăcie evidentă de mijloace este ca și cum i-ai cere actorului să fie Hamlet, dar nu îi oferi nimic pentru frumoasa scenă a cimitirului. A fi relevant într-o campanie de salvare a patrimoniului într-o țară cu edificii în pericol de prăbușire este o satiră, cel mult, nicidecum o definiție coerentă. Dar cum să fim, totuși, coerenți?
Autor: Andreea GrecuApărut în nr. 593