Sari la conținut
Autor: Andreea Grecu
Apărut în nr. 593

Creativitate și har. Idei versus bani

    La răscrucea secolului XX, două grupuri se poziționează pro și contra abordării Industriilor culturale și creative ca viitorul pas în direcția inevitabilă pe care o adoptă lumea artistică. Unii cred că arta este izvorul unei stări de beatitudine, iar aspectele financiare sunt trivialități, bagatele logice: de unde cumpăr pânzele și cu ce bani? Alții cred că viitorul aparține celor îndrăzneți, și anume celor obișnuiți cu limbajul super-specializat al fondurilor obținute prin aplicarea principiului SMART și a graficului de finanțare.
    De ce reacția dificil de stăpânit, la auzul cuvintelor relevant, fezabil, eficace? Mai întâi de toate, a fi eficient într-o sărăcie evidentă de mijloace este ca și cum i-ai cere actorului să fie Hamlet, dar nu îi oferi nimic pentru frumoasa scenă a cimitirului. A fi relevant într-o campanie de salvare a patrimoniului într-o țară cu edificii în pericol de prăbușire este o satiră, cel mult, nicidecum o definiție coerentă. Dar cum să fim, totuși, coerenți?

    DESCARCĂ PDF / PRINTEAZĂ