Sari la conținut
Autor: MARCELA GANEA
Apărut în nr. 498

Artă contemporană pe Insula Saadyiat, lângă Abu Dhabi

    Insula Saadyiat de lângă Abu Dhabi găzduieşte unul dintre cele mai îndrăzneţe proiecte culturale din lume. Proiectul va reuni pavilionul de artă contemporană Manarat Al Saadyiat, deja funcţional, precum şi Muzeele Zayed, Louvre şi Guggenheim, în curs de finalizare, care se vor deschide în 2017.
    Proiectul doreşte să îmbine tradiţionalul şi modernul atât în arhitectură, cât şi în expoziţiile organizate şi să trezească emoţii vizitatorilor prin mobilizarea sinergică a simţurilor.
    Expoziţia găzduită în perioada noiembrie 2014 – ianuarie 2015 de Galeria de Artă Contemporană din Manarat Al Saadyiat şi intitulată Seeing Through Light (Văzând prin spectrul de lumină) excelează prin meritul său de a crea emoţii din lumina spectrală în interacţiunea sa cu forme simple şi materiale din uzul cotidian. Fără mari pretenţii deci în ce priveşte materialul artistic, care este în esenţă de uz cotidian şi devine artistic doar în compoziţia exponatelor simbolice, expoziţia are ambiţia de a trezi sensibilitatea artistică a vizitatorilor pe care îi supune la diverse experimente artistice participative care implică plenar simţurile pe parcursul vizitării galeriei.
    Exponatele Galeriei de Artă Contemporană din pavilionul Manarat Al Saadyiat sunt obiectul declanşator al emoţiilor celor mai diverşi vizitatori de pe toate continentele, aparţinând unor nenumărate categorii socio-profesionale. Impresiile lor capătă importanţă prin prisma acestei experienţe simultan individuale şi comune, dat fiind că senzaţiile trăite sunt împărtăşite reciproc la finalul experienţei, iar numitorul comun pare a fi de fiecare dată emoţia puternică şi memorarea unor exponate care, deşi aparent simple, impresionează şi rămân întipărite pe retină. Fiecare exponat îşi are propria încăpere proporţională cu dimensiunea sa şi iluminată adecvat simbolisticii. Iată câteva dintre ele. Un glob de metal negru intitulat The Words I Love the Most (Cuvintele care îmi sunt cele mai dragi) cu diametrul de aproximativ 1 m, format din cuvinte scrise în limba arabă şi iluminat din mai multe direcţii de spoturi astfel încât umbrele să creeze o atmosferă feerică. Pare o broderie imensă în metal. Artista, Ghada Amer, este născută la Cairo, dar trăieşte şi creează la New York. Ea explică: „Am vrut să scriu o sută de cuvinte într-un şir circular care să se reflecte pe pereţi de jur împrejur. Astfel, prin efectul reflexiei, sculptura se amplifică graţie umbrei sale“.

    Path of Roses (Cărarea cu trandafiri) a lui Rachid Koraichi este o operă mai solicitantă din punct de vedere al interpretării. Născut în Algeria şi desfăşu-rându-şi activitatea în Tunisia şi Franţa, este şi el inspirat de arta caligrafică arabă. Cărarea este reprezentată de şase şiruri echidistante de piese de metal cu înălţimea de aproximativ douăzeci de cm, prinse perpendicular pe un perete vertical ce sugerează deopotrivă scrierea arabă, dar şi flori exotice. Umbrele contribuie la prelungirea motivelor şi implicit a interpretării prin poziţionarea diferită a vizitatorului faţă de exponat, creând povestea şi atmosfera feerică.

    6 Chains: Permutation B (52:4 – White)/ 6 Şiruri: Permutare B (52:4 – Alb) al artistei canadiene Angela Bulloch reprezintă un grup de cuburi din lemn lăcuit, aşezate paralel, ale căror dimensiuni cresc treptat, dar şi împărţite în segmente verticale egale, de la două segmente, la primul cub, până la şapte la cel mai îndepărtat cub. Acestea sunt iluminate dinăuntru astfel încât lumina nu se difuzează, ci rămâne condensată în interior, împiedicată să iasă atât de contactul cu podeaua cât şi de partea superioară neagră, netransparentă. Exponatul ţine evident de abstract şi, dincolo de perfecţiunea formelor şi de căldura culorilor, interpretarea sa ne trimite către mistic şi către o iniţiere în dezvoltarea sensibilităţii personale.

    Piesa forte a expoziţiei o reprezintă Infinity Mirrored Room – Filled with the Brilliance of Life (Camera cu oglinzi infinite umplută cu strălucirea vieţii), operă a artistei japoneze Yayoi Kusama, avangardistă în arta contemporană care excelează în utilizarea punctului şi a liniei pentru a crea compoziţii din şi pe diverse materiale. Camera de aproximativ 4 x 4 metri are pereţii acoperiţi de oglinzi. Pe jos nu are podea propriu-zisă, ci doar o cărare zigzagată pe care vizitatorul merge de la intrare către ieşire, restul podelei fiind constituit de suprafaţă de apă. Din tavan atârnă sute de LED-uri multicolore care sclipesc feeric multiplicându-se în oglinzi şi în apă. Camera este luminată doar de prezenţa LED-urilor şi de discrete lasere ce vin din colţuri. Scopul oglinzilor şi al apei este tocmai de a multiplica la infinit lumina provenită din discretele surse şi de a crea atmosfera cosmică asemănătoare celei din spaţiul extraterestru atunci când Soarele luminează corpurile cereşti. Vizitatorul are iniţial nevoie de câteva zeci de secunde pentru a-şi acomoda ochiul cu interiorul după care cu greu părăseşte camera. Senzaţia vizuală îţi taie respiraţia. Sentimentul este de transfer în mijlocul Universului într-o lume a stelelor şi obiectelor cosmice care sclipesc ca urmare a reflexiei razelor Soarelui aflat de cealaltă parte a Pământului.

    Genialitatea expoziţiei constă în cooptarea simţurilor în experienţe a căror percepţie porneşte de la văz pentru ca ulterior interpretarea să se facă parţial controlat, în jurul unor simboluri pe care artistul doreşte evident să le transmită, dar şi liber, în funcţie de personalitatea fiecărui vizitator. Această dimensiune de operă deschisă, precum şi calitatea de a acţiona asupra simţurilor prin sinergia de efecte vizuale, conferă expoziţiei meritul de a stimula permanent imaginaţia şi de a rămâne enigmatică şi veşnic deschisă interpretărilor. Deşi s-ar putea să plece uşor confuz după prima vizită, vizitatorul va reveni acolo cu siguranţă pentru a retrăi emoţiile şi pentru a face un nou exerciţiu de imaginaţie şi creativitate.

    Untitled-1