Sari la conținut

Arta, cel mai bun ambasador

Autor: ANNA-MÁRIA ORBÁN
Apărut în nr. 518

Republica Coreea de Sud şi România aniversează în acest an douăzeci şi cinci de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice. Cu acest prilej, Ambasada Republicii Coreea din Bucureşti, E.S. domnul Park Hyo-Sung, ambasador al Republicii Coreea la Bucureşti, în parteneriat cu violonistul Alexandru Tomescu, numit de guvernul coreean „Ambasador al bunăvoinţei“, doamna profesor Chunghie Lee, preşedinta Korea Bojaghi Forum, şi designerul Young-Im Na organizează, pentru prima dată în România, două expoziţii de excepţie: Bojaghi/ Hands of Korea şi Hanbok – costumul tradiţional coreean, întrunind piese reprezentative pentru cultura şi tradiţia din această ţară. Exponatele pot fi văzute la Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti“ în perioada 26 mai – 7 iunie, în sălile „H.H. Stahl“ şi Lena Constante“ şi în foaier.

Excelenţa Sa Park Hyo-Sung, ambasador al Republicii Coreea la Bucureşti, a oferit câteva detalii explicative: „Pe parcursul îndelungatei sale istorii în Coreea s-au păstrat o tradiţie distinctă şi un mod de viaţă caracteristic. Probabil cã ambele, costumul tradiţional coreean Hanbok şi arta tradiţională a pieselor Bojaghi sunt cele mai reprezentative simboluri ale unei culturi unice, păstrate vii în Coreea. Se ştie că Hanbok – costumul tradiţional coreean ce s-a transmis de-a lungul anilor până azi – este foarte apreciat pentru culorile sale graţioase şi subtile, strâns legate de geografia şi climatul peninsulei coreene. Costumele Hanbok din expoziţie le vor permite prietenilor noştri din România să înţeleagă mai bine tradiţiile şi modul nostru de a trăi, ceea ce va întări legăturile, înţelegerea mutuală şi prietenia dintre ţările noastre. De asemenea, Bojaghi păstrează o semnificaţie specială în viaţa de zi cu zi a tuturor coreenilor, fiind folosit la împachetarea şi transportarea lucrurilor, de la obiecte ritualice preţioase sau ofrande până la obiecte uzuale comune sau hrană. Bojaghi face parte din tradiţia culturii populare, fiind confecţionat din diferite materiale elegante. Fiecare artist şi-a adaptat un stil unic de a transforma acest Bojaghi în artă. Îl veţi descoperi vizitând Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti“. A vedea înseamnă a crede! Aşadar, ca ambasador în ţara dumneavoastră, vă invit să admiraţi valorile tradiţionale coreene, costumele Hanbok şi piesele Bojaghi.“
Bojaghi/ Hands of Korea aduce în faţa publicului, în premieră, peste treizeci şi cinci de piese textile tradiţionale, dar şi contemporane, realizate de douăzeci şi şapte de artişti renumiţi precum Soonhee Kim, Korea Master Hand, Kyunghee Kim, Young Soon Kim, Imsun Noh, Young Sim Baek, Jungsook Lee, Youngmin Lee, Cheong Sil Lee, Jiseon Lee, HyunJu Lee, Mikyoung Jang, Yun Suk Jeong, Mi Sun Chang, Yea-Geum Jung, Jisun Cha, Eun Je Choi, Insook Choi, Jiyeon Hwang, Chyu Ree, HeesoonYoo, Geum Hwa Ko, Soon Aea Park, Hae-hong Chang, Jihye Shin, Ham Jung Suk, Lee So Ra, Hwa Ja Jeon. Alături de acestea pot fi văzute lucrările la care au colaborat studenţii de la Rhode Island School of Design (SUA), cursul Bojaghi&Beyond şi UNArte Bucureşti, Departmentul Arte Textile & Design Textile coordonat de lector dr. A-M. Orbán. Exponatele sunt realizate cu diferite tehnici textile, precum cusături tradiţionale bojaghi, patchwork, quilting, broderie manuală, mecanică şi tapiserie.
Hanbok este unicat printre costumele tradiţionale din lume. Magia lui constă în culorile vii reflectate de un material splendid precum mătasea coreeană. Ţesută de mână de secole, aceasta a fost totdeauna preţuită pentru calităţile sale deosebite. Ne-am putea întreba de ce Hanbok este atât de special. Formele sale învăluie atât de delicat trupul uman. Iarna, materialul păstrează căldura trupului, vara îl răcoreşte. În timpurile străvechi, Hanbok era purtat doar de aristocraţie, singura pătură socială care avea voie să se îmbrace în culoarea respectivă. Azi, veşmântul îi revine fiecărui coreean, indiferent de statutul său social. Expoziţia Handbok prezintă o colecţie semnată de Young-Im Na. Încărcate cu semnificaţii caracteristice culturii autohtone, piesele păstrează complexitatea spiritualităţii tradiţionale, dar lasă loc şi creativităţii. Ele denotă rafinata fuziune dintre liniile tiparelor antice şi culorile tradiţionale, dar şi profesionalismul unui ochi şi al unui spirit creativ.

vizuala