Este alarmant modul în care dinamica publicului se transformă. Condiționările demografice au fost înlocuite de cele psihografice. Mai exact, un conținut media poate coagula în jurul său categorii diferite de oameni, atât timp cât acest conținut este manipulat în funcție de caracteristicile psihologice ale grupului. (Corina Taraș-Lungu)
Corina Taraș-Lungu – Fake-it-till-you-make-it
Cine câștigă din propagarea știrilor false? Oricine, de la agenți comerciali minori până la mari structuri economice globale, de la trusturi media de sufragerie până la blocuri politice dominante într-un stat.
Apare ceea ce numim în general predispoziție cognitivă, însemnând că încercăm să distribuim informații care ne confirmă ceva ce noi deja credeam și care sunt în acord cu niște convingeri, cu niște simpatii pe care noi le avem.
Subiectele mari, cum sunt cele privind dictatura medicală, statul paralel, medicii asasini, sunt subiecte cu profund impact în societatea românească. Cei care le produc, le propagă și le amplifică sunt, în general, foarte conștienți de efectul acestor mari narațiuni.
Într-o societate conservatoare, tradiționalistă, slab sau prost educată, cu un nivel de cultură precar, întotdeauna impactul unor astfel de operațiuni va fi mai mare decât într-o societate cu spirit critic, cu un nivel de educație ridicat.
Dragoș Stanca: „În online, din fake news, se câștigă prin relația cantitativă: trafic = bani.”
Ține de educație și de înțelegerea fenomenelor și a modului în care informația circulă sau cum este produsă ea în mediul digital. Nu strică deloc să înțelegem chiar și mecanismele de afaceri, de business, din spatele acestor informații.