Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Echipa MARe despre „Efectul Picasso”

Echipa MARe despre „Efectul Picasso”

 „Credem că aceste efecte ale Efectului Picasso se văd în timp: noi așa ne și dorim, nu vizăm doar rezultatele imediate ci coagularea în timp a unei comunități cât mai vii și strânse în jurul muzeului. Considerăm că odată cu Efectul Picasso ne-am împrietenit cu un public care poate înainte era ușor intimidat de arta contemporană” (Echipa MARe)

On topic cu Echipa MARe

„Efectul Picasso a însemnat o misiune: misiunea de-a plasa Bucureștiul pe harta culturală europeană și internațională – prin circuitul de 42 de expoziții parte din Celebratión Picasso derulate în întreaga lume în 2023 –, misiunea de-a arăta chiar Bucureștiului și țării faptul că are o imagine culturală integră, coerentă, pe care uneori poate cu toții o uităm. Efectul Picasso a fost despre Picasso și despre artiștii români aflați într-un spectru picassian, dar în aceeași măsură a fost despre verva culturală, muzeală, artistică pe care nu doar noi, la MARe, ci cu toții pe scena artei românești ne-o dorim. A fost maturizarea unui imbold, a fost încununarea a cinci ani de activitate de la deschiderea MARe – expoziții, simpozioane, conferințe, multiple cataloage care au atestat capacitatea Muzeului de Artă Recentă de-a coordona un proiect de asemenea anvergură. Și, nu în ultimul rând, Efectul Picasso a fost munca susținută a unei echipe sudate, a unei echipe pregătite să facă față provocărilor.
Pentru Efectul Picasso, MARe a împrumutat 46 de lucrări de Picasso de la Musée National Picasso Paris – deci nu propriu-zis din colecția artistului, ci din colecția muzeului fondat de urmașii săi.”

Vizitatori
„Au fost 60.000 de vizitatori în cele 4 luni de expoziție – un număr ce a dat un sens emoțiilor cu care ne-am angrenat în acest proiect, alături de partenerii și sponsorii expoziției. Arealul vizitatorilor s-a diversificat în timpul acestei expoziții: dacă înainte în principal publicul era format din specialiști, din tineri, din cei interesați direct de fenomenul artei contemporane, odată cu Efectul Picasso am constatat bucuroși că MARe a ajuns către o categorie mai largă de vizitatori, mai mulți pensionari, mai multe grupuri școlare din București și din țară care au venit special pentru a vedea expoziția, plus un public care până atunci amânase să viziteze MARe.”

Feedback internațional
„Cécile Debray, directorul Musée National Picasso, ne-a transmis că expoziția Efectul Picasso a fost poate cea mai consistentă expoziție legată de Picasso dintre cele organizate anul trecut, deoarece nu era individualizat doar Picasso ci era pus într-un dialog inteligent și efervescent cu lucrările artiștilor români. Totodată, echipa MARe, la începutul lui 2024 (pe perioada expoziției), a organizat pe 5 ianuarie, la Academia Română, simpozionul internațional Picassoest, conceput de Erwin Kessler pentru a examina și discuta receptarea lui Picasso în Europa de Est în timpul comunismului. La acest simpozion au participat specialiști și istorici ai artei din Franța, Germania, Republica Cehă și Polonia: Cécile Godefroy, Jérôme Bazin, Uwe Fleckner, Yuning Teng, Tomáš Pospiszyl și Anna Manicka. Cu toții au fost încântați de abordarea ingenioasă a lucrărilor lui Picasso în relație cu lucrările românești.”

Catalogul „Efectul Picasso. Influența lui Picasso asupra artei românești din anii ’60 pînă la ora actuală”
„Catalogul conține studii semnate de Erwin Kessler și de Joanne Snrech – legătura și receptarea lui Picasso în arta românească, pe de-o parte, și arealul picassian din selecție, pe de-altă parte. Și, desigur, în catalog rămân și reproducerile lucrărilor de Picasso și ale lucrărilor românești prezentate în expoziție. Ca în cazul tuturor proiectelor editoriale întreprinse de MARe, și acest catalog am dorit să fie un eveniment: să prezinte un concept grafic inedit și atractiv, semnat de Victor Bartiș, să fie un catalog care intrigă și care se devoalează pe parcurs, o carte asupra căreia cititorul să dorească să revină, o carte care să fie și un frumos cadou, o capsulă temporală a expoziției. Victor Bartiș a creat chiar un font special pentru titlul catalogului.
Pentru cei interesați, catalogul se găsește la LeStore – magazinul de la muzeu – și în librării.”

Echipa curatorială și provocările ei
„Întregul proiect a presupus o muncă devotată, în care în continuu trebuia să ținem cont și de detalii și de imaginea de ansamblu, au fost mulți oameni implicați și cred că am putut învăța unii de la ceilalți, am putut și savura momente frumoase împreună înainte de expoziție și pe perioada ei. Probabil nu dificultăți am întâmpinat cât borne – fiecare etapă avea o bornă de atins: de la discuțiile și negocierile cu Musée National Picasso Paris și Administration Picasso, la atragerea sponsorilor, crearea identității vizuale, a comunicatului de presă, la elaborarea selecției de lucrări românești și a catalogului, la transport și condițiile de panotare etc. Poate greul nu a fost până la deschiderea expoziției – cum eram noi obișnuiți la alte expoziții – ci după, căci cele 4 luni de Efect Picasso au fost foarte acidulate și pline de evenimente conexe, în fond fiecare zi era un eveniment. A fost, desigur, și obositor, dar a existat și sentimentul de împlinire când te uitai la vizitatori și auzeai bucăți din conversațiile lor despre lucrări, când citeai reacții și vedeai fotografii pe social media, parcă nu-ți venea să crezi că e locul tău de muncă acela, ci părea dintr-o altă lume.
Poate că la început ne-a părut dificil să acceptăm condițiile de lumină și temperatură din muzeu, așa cum au fost ele prescrise de conservatorii de la Musée National Picasso Paris: lumina era mult mai joasă decât o aveam de obicei, știm că mulți vizitatori au întrebat despre acest lucru, dar în multe muzee acestea sunt condițiile pentru ca lucrările să fie păstrate într-o stare cât mai bună o perioadă îndelungată.
În rest, suntem gata s-o luăm de la capăt un alt astfel de MARe proiect!”

Efectul Picasso asupra MARe
„Credem că aceste efecte ale Efectului Picasso se văd în timp: noi așa ne și dorim, nu vizăm doar rezultatele imediate ci coagularea în timp a unei comunități cât mai vii și strânse în jurul muzeului. Considerăm că odată cu Efectul Picasso ne-am împrietenit cu un public care poate înainte era ușor intimidat de arta contemporană – e drept că arta contemporană poate intimida dar credem că MARe a putut demonstra că are un discurs inteligibil și deschis. Publicul ne-a ținut minte, ne-a marcat în agendă, sunt mulți cei care vor reveni: poate nu toți la fiecare expoziție, căci suntem conștienți că Picasso a fost un numitor comun vibrant al multor tipuri de public în timp ce alte expoziții ale noastre au o zonă a lor. Dar chiar și așa, știm că am avut vizitatori care ne investesc cu încredere, iar acest lucru îi va face și să reviziteze și să recomande muzeul mai departe. Fun fact: la final de martie încă erau vizitatori care veneau și întrebau dacă mai pot vizita Efectul Picasso.
În materie de relații instituționale, MARe a dovedit că este o forță, că suntem proteici și ne reinventăm, dar și că avem o conduită muzeală adecvată, de la condițiile de conservare până la concept. Am avut ocazia să colaborăm cu multe și importante instituții de artă din țară și din străinătate – așteptăm să decoperim alte astfel de parteneriate și colaborări în viitor.”

 

Un comentariu la „Echipa MARe despre „Efectul Picasso””

  1. Pingback: „Efectul Picasso”. Tendințe în arta și gândirea românească. Best-off 2023 - Revista Cultura

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.