Muzică. Scheme, compromisuri, continuități

Pandemia a lăsat să se vadă, mai mult ca oricând, dependența artiștilor muzicali „de carieră” față de mersul obișnuit al afacerilor. Aici nu mă refer doar la povestea schemei pentru ajutorarea sectorului cultural (gândită, s-ar părea, mai mult pentru organizatorii de concerte și festivaluri), ci și la alte compromisuri. La o extremă, mulți s-au amuzat sau indignat pe Facebook că Adi Despot, Killa Fonic, Adi de la Vâlcea și Ovidiu Lipan Țăndărică au făcut împreună o piesă de nu-metal pentru a face reclamă la un nou serviciu de livrare; la cealaltă extremă, nimeni nu pare să fie surprins că un lanț de hipermarket-uri a ajuns să „curatorieze” o serie de sesiuni live la Sunrise Hub, cu mai mulți DJ de pe scena house/minimal și techno (Arapu, Dan Andrei, Julian ș.a.) care trăiau din festivaluri…
Ediția XIV a Transilvania Jazz Festival s-a desfășurat integral online. Alături de alte cinci înregistrări, cu muzicieni din Marea Britanie, Franța, Germania, Italia, Liban și Puerto Rico, a fost și una cu o formație care a reprezentat România și Republica Moldova, și anume Arcuș Trio (Alexandru Arcuș, saxofon și efecte; Florian Nicolau, bas; Iulian Nicolau, tobe), care practică un jazz-fusion energic… Prezentarea festivalului a fost asigurată de muzicologul Virgil Mihaiu.
Festivalul de muzică camerală SoNoRo a ajuns la ediția cu numărul XV, „Pasărea Măiastră”, cu o serie de concerte, așa cum ne-au obișnuit organizatorii, în diverse clădiri istorice, de patrimoniu național, interpretate fiind de muzicieni din străinătate și de români precum violistul – și inițiatorul festivalului – Răzvan Popovici. Cele mai multe concerte au fost dedicate lui Beethoven, dar au fost interpretate și lucrări de Bach, Mozart, Ceaikovski, Dvořák, Schönberg, Enescu, Bartók, Astor Piazzolla, Nino Rota, Arvo Pärt și alte nume importante.
Dragoș Rusu de la The Attic a realizat un excepțional podcast de patru ore, „Romanian Contemporary Music”, în două părți, una dedicată compozitorilor perioadei comuniste, incluzându-i pe Corneliu Cezar, recent dispărutul dintre noi Octavian Nemescu (căruia i s-a mai dedicat pe site și un alt podcast, de două ore, dedicat integral operei sale), Costin Miereanu, Iancu Dumitrescu, Myriam Marbé și alții, precum și una dedicată perioadei postcomuniste, în care pe regretata Ana-Maria Avram și pe Doina Rotaru le regăsim alături de diverse nume și proiecte sonore de pe orbita spectralismului, de la Somnoroase Păsărele la Shanyio (cu Irinel Anghel), Alina Kalancea ș.a.
Programul curatoriat de Mitoș Micleușanu, „Post Muzica”, a ajuns la numărul 29, moment la care a fost invitat Cosmin Nicolae, alias Cosmin TRG (Berlin, de origine din Buzău), un DJ și producător mai greu de încadrat, cu o gamă de influențe ce include școala berlineză de muzică electronică progresivă, ambient techno sau chiar și spectralismul românesc. El a lansat anul acesta și câteva mini-albume interesante („Protoflora”, „Protection 1”), însă aici a fost prezent cu un excelent mix de secvențe video berlineze cuplate cu înregistrări de teren, sunete și ritmuri care construiesc laolaltă, cu mult grijă, o atmosferă foarte specifică. Un artist al sunetului și imaginii de urmărit în continuare.
Casa de discuri Psihodrom Records (Timișoara/Berlin) a lansat o compilație eclectică de muzică electronică, „ONE”, cu peste 10 proiecte ce abordează destul de original influențe cuprinse între downtempo și IDM, respectiv techno, house sau dubstep. Printre cei care au contribuit se numără Vlaicu Golcea & Kinga Ötvös, precum și formația Thy Veils, care au realizat și un videoclip pe măsură pentru excelenta piesă de pe disc, „Upstream”. Daniel Dorobanțu de la Thy Veils contribuie și cu o piesă solo; în plus, acesta tocmai a mai lansat un album de muzică ambientală, „Pământul Străveziu”, cu single-ul „Isvoare de senin” (cu, iarăși, un videoclip interesant în calitate ultra HD).
O prezență activă în underground-ul muzical bucureștean al ultimilor ani (PFA Orchestra, Jah Cuzzi) și deținătorul casei de discuri Beach Buddies Records, Michiu a lansat pe casetă „Bounce”, o compoziție pentru chitară electrică, aranjată probabil în stilul lui Keith Rowe – muzică experimentală, controlat haotică, nu tocmai pentru neinițiați, dar e de apreciat că se face așa ceva și pe la noi.
Tot de pe scena independentă, dar din Brașov, chitaristul Rareș Savu prezintă pe albumul „Musical Chronicles in a Madhouse” un amalgam de influențe incongruente – de la metal alternativ până la synthwave sau… lo-fi hip-hop –, fără a suna experimental. Muzica sa trece dintr-o stare într-alta, dar păstrează o simplitate și o accesibilitate care o fac recomandabilă tinerilor eclectici și mai lipsiți de prejudecăți.
Centrul Național al Dansului București a ajuns la cea de-a șaptea ediție a premiilor sale, unde, de data aceasta, a fost invitată platforma Corp., dedicată promovării femeilor pe scena muzicii electronice din România, care le-au propus pe Admina, Chlorys și von Bülove să asigure închiderea evenimentului online cu DJ set-uri pe măsura dansului extrem-contemporan.

Lasă un răspuns