Joi, 22 octombrie, a debutat prima ediţie a Festivalului Internaţional de Chitară Timişoara în sala Capitol a Filarmonicii Banatul. Iniţiativa directorului festivalului, Ion Dorobanţu, motivată probabil de lipsa în ultimii ani a oricărei manifestări dedicate chitarei clasice în această parte a ţării, a fost salutată cu entuziasm de publicul timişorean, prezent în număr mare la toate evenimentele.
Prima seară a fost destinată muzicienilor români prezenţi în festival. Cele două duete au creat un contrast puternic prin programul prezentat. Cei care au deschis seara muzicală au fost interpreţii duo-ului chitaristic De Amicitia, Daniel Castravete şi Lucian Naste, care au pregătit un repertoriu format din lucrări contemporane, inclusiv ale unuia dintre compozitorii locali, Gabriel Mălăncioiu. Au dominat efectele sonore moderne, obţinute prin tehnici diverse, disonanţele şi construcţiile muzicale atipice. Aceştia au fost urmaţi de chitaristul Constantin Andrei şi violonistul Titus Flueraş, cunoscuţi sub numele de Duo Melos, care au înveselit audienţa cu partituri ale renumitului Astor Piazzola. Interpretarea acestora a adus pentru o seară, în cadrul convenţional al sălii Capitol, un iz argentinian, de tango, de muzică de stradă, de veselie şi boemie, specifice Buenos Aires-ului.
În cea de-a doua seară, oamenii prezenţi în sală au fost purtaţi într-o călătorie muzicală pe însoritele meleaguri ale Spaniei maure şi ale Venezuelei. Acompaniaţi de orchestra Filarmonicii Banatul, duo-ul chitaristic Amadeus, Thomass Kirchhoff şi Dale Kavanagh, şi-a demonstrat măiestria în interpretarea unor pagini monumentale din literatura chitaristică, Concierto Madrigal de Joaquin Rodrigo şi Surama de Alfonso Montes. Momentul va rămâne fără îndoială în amintirea audienţei, prezentarea unor concerte pentru chitară şi orchestră, cu atât mai mult a unui concert pentru două chitare şi orchestră fiind un act rarisim pe scena Filarmonicii.
Recitalul chitaristului Goran Krivokapiæ a gravitat în jurul Sonatei pentru vioară Nr. 2, BWV 1003 compusă de J.S. Bach. Sensibilitatea deosebită a muzicianului a impus o linişte absolută în sala de concerte unde răsuna doar sunetul cald al instrumentului său aducând, spre deosebire de celelalte recitaluri din cadrul festivalului, o notă de melancolie, de nostalgie, de tristeţe impusă prin piesele muzicale alese, ca Fantaisie Elegiaque op. 59 compusă de Fernando Sor cu puţin timp înainte de moarte.
Festivalul Internaţional de Chitară de la Timişoara a fost ceremonios încheiat prin decernarea diplomelor pentru elevii şi studenţii participanţi la cursurile de măiestrie susţinute de către interpreţii Goran Krivokapiæ, Thomas Kirchhoff, Dale Kavanagh şi Constantin Andrei, urmată de recitalul duo-ului Amadeus care încă o dată a încântat publicul cu interpretarea deosebită.
Programul festivalului a cuprins zilnic şi conferinţe legate de activitatea reputatului Eduard Pamfil, cu scop educativ, în special pentru tinerii participanţi, seminarii dedicate scriiturii componistice pentru chitară specifice secolului XXI şi o prezentare de instrumente cu coarde ciupite din colecţia personală a prof. dr. Ovidiu Papană.
Autor: ANA PIELOIUApărut în nr. 542