Sari la conținut
Autor: COSTIN POPA
Apărut în nr. 257

Concurenta dura si surprize

    Intotdeauna la sfârsit de an, promotorii, organizatorii, sponsorii se inghesuie sa ofere publicului meloman cât mai multe evenimente deosebite. La Opera Nationala a devenit chiar o traditie ca, in decembrie, o seara sa poarte amprenta generoasa a lui Viorel Catarama, finantator al invitarii unor artisti lirici speciali, care nu au mai cântat la Bucuresti. Dupa veteranul bariton Renato Bruson, soprana Sylvie Brunet si tenorul Andrew Richards, au sosit acum pentru un spectacol cu „Lucia di Lammermoor“, soprana Mariola Cantarero si tenorul Ismael Jordi. Fara sa faca parte din prima linie a vedetelor mondiale, asa cum ni s-a promis inca din 2007 ca vor fi oaspetii acestui proiect, cei doi se afla insa „in carti“ pe agendele impresarilor si teatrelor din lume, Jordi fiind chiar considerat o tânara speranta a tenorilor lirici de marca.

    Numai ca programarea spectacolului bucurestean s-a facut la dura concurenta cu transmisiile directe de la Metropolitan-ul newyorkez ale operei „Povestirile lui Hoffmann“ de Offenbach, atât pe marele ecran in High Definition, cât si la doua posturi nationale de radio. Cântau renumita Anna Netrebko si rising star-ul Joseph Calleja, dirija deja legendarul James Levine. Fara replica! Sigur ca enorm de multi aficionados au mers la cinema, altii au preferat sa asculte radioul. Ma intreb daca afisul primei noastre scene lirice n-ar fi trebuit sa tina seama de paralelismul cu filmul… Cu toate semnalele noastre critice, Opera Nationala a continuat sa anunte spectacolele doar cu o luna avans, deci are calendarul cvasi-liber si ar fi putut sa-i invite pe cei doi in asa fel incât sa le asigure sala plina. In plus, câstigul pentru impatimitii operei ar fi fost dublu. Dar… cine se mai gândeste la ei?
    „Craciun pentru toti“
    Asadar, oaspeti… oaspeti in preajma Craciunului. Cu doua saptamâni inainte, vizita marii noastre soprane Elena Mosuc a ridicat in picioare sala Ateneului la doua concerte „Spirit of Christmas“ din seria Proms of Delight, organizat de Elite Art Club UNESCO. Am consemnat „reverberatiile“ la timpul potrivit…
    Reintâlnirea cu artistii români importanti a continuat la concertul extraordinar „Craciun pentru toti“, conceput de Fundatia Solidaritatea Culturala pentru România „Ars XXI“ sub inaltul patronaj al Ministerului Culturii si gazduit de Ateneul Român. O manifestare dedicata strângerii de fonduri pentru tinerii muzicieni supradotati din liceele de specialitate. Cuvântul amfitrionului si prezentatorului Ion Caramitru a subliniat preocuparea organizatorilor pentru asemenea demersuri, care aduna deja trei ani vechime din cei zece de existenta a fundatiei. Faptul a fost intarit in alocutiunile presedintelui, dr. André Pierre Szákváry si directorului de program, dr. Anca Nicolescu.
    Concertul a propus pagini de larga popularitate, asa cum este potrivit pentru Sarbatori, in compania unui ansamblu de calitate, Traffic Strings, beneficiar al aranjamentelor orchestrale semnate aproape in totalitate de distinsul muzician si impresar Lucian Moraru, dar si de Emanuel Pecingina, discipol al maestrului Marin Constantin. In afara de paginile solo (Vivaldi – „Iarna“, Piazzolla – „Primavera Porteña“, „Buenos Aires ora 0“, „Invierno Porteño“, „Michelangelo 70“), sunetul cordarilor a fost placut asociat viorii (Adriana Winkler in „Balada“ de Ciprian Porumbescu), naiului (Vladislav Panush in „Melodii lautaresti“ de Sarasate), chitarei (Tudor Niculescu-Mizil in Partea a III-a din „Concertul“ de Mario Castelnuovo Tedesco) si vocii.
    Soprana Nicoleta Ardelean, prea putin cunoscuta la Bucuresti – ne amintim doar concertul de deschidere si spectacolul „Carmen“ de la editia 2007 a festivalului enescian –, este un nume de larga circulatie pe arena lirica mondiala, cu succese importante in teatre lirice valoroase. Ne-am bucurat sa o revedem. A fost prima surpriza pe care ne-au rezervat-o organizatorii. Artista s-a remarcat si acum prin timbralitatea frumoasa si stralucitoare, rotund infatisata in coloristica variata. Frazeaza elegant si cursiv, talmaceste cu inteligenta, vadind minutioase preparative stilistice. Au fost virtuti evidente in aria „Ebben? Ne andrò lontana“ din „La Wally“ de Catalani, in cavatina „Regnava nel silenzio“ din „Lucia di Lammermoor“ de Donizetti.
    A doua surpriza a fost legata de o premiera absoluta. Fost student al Conservatorului „Giuseppe Verdi“ din Milano, cu prezente pe scenele de la Lausanne, Vicenza, Gran Teatro La Fenice din Venetia, in Grecia si Franta sau pe platourile caselor de discuri, contratenorul Florin Cezar Ouatu, 30 de ani, a poposit pentru prima data la Bucuresti, in sala Ateneului. Cu voce speciala, dedicata repertoriului baroc, tânarul a revelat calitati deosebite prin conducerea expresiva a glasului, prin muzicalitate si intonatie perfecta. A ales doua pagini de Vivaldi, a fost remarcabil in lamento-ul „Vedrò con mio diletto“ din „Il Giustino“, ca si in preluarea agila a ornamentatiilor ariei „Nel profondo“ din „Orlando furioso“. Ouatu nu domina sonor sala, dar cânta rafinat.
    Tânarul bariton Geani Brad, solist al Operei din Kassel, este mai deloc prezent la Bucuresti. A fost invitat acum si a afisat un lirism agreabil, un ambitus extins de glas, o dezinvoltura captivanta, asa incât si cavatina lui Figaro din „Barbierul din Sevilla“ de Rossini a fost un punct atractiv al serii. Micile aproximari intonationale sunt detalii care trebuie insa sa-l preocupe.
    Surprizele au continuat cu aparitia pe podium a Cvartetului Cellissimo Junior (Mircea Marian, Stefan Cazacu, Andrei Ionita, Horatiu Ludusan), alcatuit din foarte tineri performeri cu certe perspective, a caror emotie la urcarea pe scena sacra a Ateneului a fost usor perceptibila. Felicitari si succese in continuare!
    Intr-o atmosfera de respiratie clasica, ineditul a venit cu piesa „Promit“, sensibil interpretata de delicata Paula Seling.
    La final, concertul a mai cunoscut doua momente speciale prin „Colinda“ de Blaga, rostita de neintrecutul recitator care este Ion Caramitru si „Cantique de Noël“ de Adolphe Adam intr-o asociere inedita, nu lipsita de farmecul vibratiei emotionale, a vocii de opera (Nicoleta Ardelean, Florin Cezar Ouatu, Geani Brad) cu cea a interpretei de muzica usoara Paula Seling. Buna optiune pentru o serata intitulata „Craciun pentru toti“!