Sari la conținut
Autor: Nicu Ilie
Apărut în nr. 321
2011-04-28

Arta, marele „bubble“ (3+1). Un balon deasupra celorlalte

    În termeni istorici, exista trei indicatori care descriu piata artistica, unul psiho-financiar (indicele prosperitãtii, conform caruia o persoana care are perceptia propriei bogatii va investi în bunuri de prestigiu si adictive), unul de socio-economie (coeficientul Gini, care reflecta distributia PIB pe categorii de populatie) si unul de econometrie (cota de piata a artistilor, un catalog strict, tinut de specialisti, critici si muzee, care limiteaza specula cu opere de arta si confera predictibilitate pietei). Si tot în termeni istorici, „bula“ sau „balonul“ pietei de arta beneficiaza de pe urma altor „bule“ sectoriale pentru care serveste, în parte, drept „exit“ de stabilizare.
    Teoria „bulelor economice“ este, de regula, un studiu asupra crahurilor. Pentru ca orice alta bula ajunge la epuizare într-un an, trei ani sau în zece. Combustia supralicitarilor de tip bursier sau investitional este rapida, iar spargerea bulei se face catastrofic, influentând vertical si orizontal economii întregi.
    Rezistenta pietei de arta e data de trei diferente specifice: slaba capitalizare (cca 8 miliarde euro transfer anual), normativitatea stiintifica (cota de piata a artistilor) si un Gauss cu „umeri“ foarte fermi (Gauss este o curba statistica ce marcheza distributia unor valori asupra unor cantitati; în termeni economici, cu cât aceasta curba este mai lina cu atât mai mult permite evolutii catastrofice; ceea ce face bine pietei de arta este tocmai diferenta foarte mare de pret dintre autorii bine vânduti si toti ceilalti). Sigur ca pe termen foarte lung piata artei e un joc piramidal, dar ea poate fi atacata doar de schimbari antropologice majore, cum ar fi schimbarea semnului demografic sau… o abandonare flower-power a capitalurilor. De aceea pictura e singura „bula“ fara crahuri.
    Practic, sincope apar în piata artei numai atunci când omul le creeaza în mod expres si explicit: în razboaie, dictaturi si revolutii.