„Formula a prilejuit colaborarea cu o generație nouă de actori, una pregătită muzical, coregrafic, dar mai ales având vocația prieteniei și curajul abordării unor teme urgente.” (Andrei Măjeri)
On topic cu Andrei Măjeri
„Textul lui Édouard Louis se adresează mai multor… tați. În primul rând, unuia real (alcoolic, homofob și naționalist), prins în logica comunității din care face parte. Acesta i-a marcat copilăria. El îi mai vorbește unui tată trecut prin accidentul care-i schimbă brusc existența. Acesta i-a marcat maturitatea. Falsul lor dialog culminează, din punctul meu de vedere, cu un al treilea tată, imaginar și imaginat, provocat către schimbare de fiul său și seria lui de transformări. Acești trei tați, dar și alții (vizibili sau latenți) îl conturează pe adresantul romanului Cine l-a ucis pe tata?.
Masculinitatea pe care o detestă autorul este aceea a muncitorului sărac și alcoolic, ale cărui gesturi față de membrii familiei sale sunt reprobabile. Vorbim de un anti-model, unul despre care fiul afirmase în trecut că-l urăște. Prin faptul că tot ce scrie e atât de legat de familie, Édouard ar vrea să înlocuiască această masculinitate toxică, impregnată de lipsa de privilegii și violență, cu o fărâmă de tandrețe, sentiment care-i lipsise în copilărie. Cred că și noi am marcat asta în spectacol, prin recursivitatea gestului ștergerii unor lacrimi care nu se văd, dar există. Am mai făcut-o și prin multiplele îmbrățișări dintre protagoniști.
Am optat pentru a avea mai mulți tineri actori, pentru că, așa cum tatăl adresant este demantelat și reconstruit sistemic în spectacol, există în Édouard mai multe voci ale fiului. Mi-am imaginat că varii personalități artistice la început de carieră vor putea să se provoace artistic prin a descoperi resorturile intime ale acestei povești atât de necesare. Împreună cu Mihaela Michailov (dramaturga spectacolului), am stabilit minimumul necesar de voci (mama, tatăl, adultul, copilul, vocea politică și ceilalți), ajungând la acest număr. Formula a prilejuit colaborarea cu o generație nouă de actori, una pregătită muzical, coregrafic, dar mai ales având vocația prieteniei și curajul abordării unor teme urgente.”
Cine l-a ucis pe tata? Regia: Andrei Măjeri Teatrul Metropolis Bucureşti
Pingback: „Cine l-a ucis pe tata?”. Tendințe în arta și gândirea românească. Best-off 2023 - Revista Cultura