Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Arte vizuale. „Occupy the blockchain!”

Arte vizuale. „Occupy the blockchain!”

Suntem obișnuiți să privim spațiul digital, lumea Internetului ca pe o extensie a spațiului public. Știm că pe străzile de pixeli se duce o luptă de ocupare – cu reclame și slogane consumiste –, ce urmărește o transpunere online a metodelor unui urbanism pe care Guy Debord îl asocia cu luarea în posesie a mediului natural și uman de către capitalism și transformarea în propriul său decor. În acest context, în anii 1990 arta net (Internet Art) s-a afirmat ca o tactică de eliberare a spațiului digital. Lansând propriile opere manifest de tip Tactical Media, artiștii activiști au protestat împotriva standardizării lucrărilor digitale (limitarea creației la selecția din meniuri predefinite, impunerea modelelor de tip Flash), împotriva sufocării social media cu reclame, împotriva oricărei strategii de control și centralizare.
Iată că o nouă tehnologie – NFT art sau Crypto art – se lansează în numele aceleiași aspirații a descentralizării și a libertății digitale. Arta NFT evoluează liber și distribuit, după modelul crypto-monedelor. Fiecare lucrare înscrisă pe una dintre platformele specializate preia o poziție în blockchain, garantată de un cod unic generat automat, în lipsa controlului unei bănci sau consorțiu financiar. Libertatea mașinică are totuși propriile riscuri, astfel încât, în cazul pierderii codului unic de acces la portofelul virtual, nicio autoritate (umană, bancară) nu este capabilă să intervină pentru a opri disoluția investiției în neant (vezi legenda excentricului crypto-milionar Mircea Popescu, găsit mort pe o plajă din Costa Rica, și a averii sale irecuperabile).
În urma unei prime runde de discuții cu teoreticienii și artiștii specializați în domeniul artei digitale, punctul forte al tehnologiei NFT pare să fie reîncărcarea lucrărilor digitale cu aura originalului. Avem în cele din urmă un original digital, arta media, până acum ignorată de colecționari și multe muzee, care intră în sistemele de achiziții, spune Călin Man, leaderul kinema ikon. Rămâne însă să vedem dacă NFT-ul va reuși să impună o nouă estetică, altceva decât amestecul actual de netart, camp și vaporwave, afirmă Horea Avram.
Este adevărat că acum, la început, în mediul NFT este multă confuzie. Ce pot avea în comun un colaj digital, un tweet, codul original al www, cu înregistrarea unor partide de basket sau o memă animată cu Nyan Cat? Care este diferența dintre a vinde ilustrate cu o lucrare a lui Michelangelo, respectiv a lansa un NFT ce oglindește întocmai respectiva lucrare fizică, după cum a făcut galeria Uffizi? Care este platforma potrivită, una deschisă pe care oricine poate încărca orice sau una elitistă ca SuperRare? Așa cum internetul a fost la un pas de a fi înghițit de neoliberalismul dotcom (Californian Ideology), așa cum social media trece printr-o Social dilemma, pericolul Crypto artei este cel de a re-monetiza niște nume uitând să producă artă. De asemenea, recircularea unor simpli influenceri se rezumă la promovarea brandurilor din spatele acestora. Conturarea unei adevărate arte NFT și a unei estetici proprii depinde de disponibilitatea artiștilor de a relansa un manifest de tip Tactical Media, ocupând acest medium cu propriile mesaje.
Și cine ar putea fi mai potriviți pentru tacticile occupy blockchain decât street artiștii, un grup format în lupta de guerilla împotriva normalizării spațiului public? În acest context, galeria Anca Poterașu lansează o colecție NFT unică din care fac parte cei mai importanți autori de graffiti/muraliști români: ACVM/ Tudor Chiliman, Ada Mușat, Aeul, Alex Baciu, ATOMA, ERPS, HOMEBOY LDJ, Irlo, Kero Zen, Lucian Sandu Milea, Obie Platon, Ortaku, Pisica Pătrată, Pandele, robert OBERT, SeReBe.
Aceste personaje misterioase, ascunse în umbră, chiar dacă numele lor sunt „pe toate gardurile”, desfășoară o practică hibridă ce îmbină arta stradală cu activismul social, dansul contemporan, ilustrația, comicsul, grafica digitală, instalația, pictura (cu elemente punk, pop, suprarealiste, fantasy, sf, tattoo). Ei sunt cei care au instaurat Noua Ordine Murală (Irlo, Obie Platon, Kero Zen), au doborât recorduri pentru cel mai mare mural din țară sau cel mai mare calcan de pe Arthur Verona (Irlo, Alex Baciu), au colaborat cu muzicieni celebri (Obie Platon și Roger Waters), au lansat spații experimentale, albume, proiecte culturale și festivaluri intermediale (Tudor Chiliman și festivalul Waha, Lucian Sandu Milea și Carol 53, Pisica Pătrată și celebrele sale albume, Robert OBERT și Profeția Urbană). Lucrările lor au influențat spațiul public și galeriile europene (Albania, Belgia, Cehia, Croația, Elveția, Finlanda, Grecia, Franţa, Germania, Italia, Norvegia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Republica Moldova, Serbia, Spania, Ungaria) sau americane, au cucerit spațialități exotice din China, Maroc, insulele Azore.
Acest grup de reformatori ai spațiului public au produs în contextul colecției lucrări digitale originale pornind de la demersuri street art. Pentru a-și exprima dezaprobarea față de invadarea platformelor NFT cu simple copii ale unor piese de muzeu, grupul de artiști a distrus orice urmă fizică a lucrărilor. Relevantă în acest sens este tăierea celebrului porc ce poartă semnătura Aeul. Scopul lor este de a injecta platformele NFT cu discursul lor critic privitor la impactul tehnologiei și gradul de libertate permis individului într-o societate mediatică ce facilitează disoluția sinelui și a autenticității în tandem cu diferite strategii de control tehnologic, politic, biologic.
Colecția va fi lansată pe Blockchain.art (BCA), o platformă dedicată lumii artei, deschisă tuturor formelor de artă digitală. BCA a lansat o versiune beta a aplicației construită în ecosistemul Polkadot Network. În special, beta-ul închis BCA este construit pe RMRK.app, care este o platformă NFT din rețeaua Kusama. Rețelele Polkadot și Kusama rulează sisteme alternative de minare (proof of stake) care reduc consumul de energie, astfel dovedindu-se mai sustenabile decât alte rețele de blockchain. Invitatul special al street artiștilor este grupul kinema ikon, inițiator al artei media digitale în România, cu o instalație ce recontextualizează propriile lucrări NFT.

(Raluca Nestor Oancea,
Galeria Anca Poterașu)

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.