Despre paraziți și alte lighioane

Ce ai fi dispus să faci dacă te-ai afla într-un asemenea hal de sărăcie, încât ai locui împreună cu familia – mamă, tată, soră/frate – într-un demisol pe geamurile căruia urinează toți bețivii și care se transformă în piscină de cum plouă mai serios? Cu siguranță te-ai agăța de orice ocazie ți s-ar ivi în cale. Și odată agățat de ocazia asta, ca de un butuc, ai încerca, mai mult ca sigur, să le întinzi o mână de ajutor și celorlalți membri ai familiei. Regizorul Joon-ho Bong se strecoară ca o muscă în mijlocul unei astfel de familii sărace și disperate și o urmărește în încercarea ei de a parazita o familie bogată și naivă. Primul care se depune pe trupul gazdei este băiatul, care devine meditatorul fiicei familiei bogate, îi urmează sora, meditatoarea mezinului, pe lângă care se strecoară tatăl – ca șofer – și mama – ca menajeră. Desigur că, pentru a face toate astea, ei trebuie să-i înlăture pe vechii ocupanți ai posturilor râvnite, ceea ce și fac fără nici o mustrare de conștiință, totul nefiind altceva decât o luptă de supraviețuire, în care cel mai puternic și/ sau mai inteligent reușește să câștige, trișând la nevoie.

Joon-ho Bong și-a mai încercat mâna – cu succes – în câteva filme cu tramă criminalistică, dinamice, care par să fi pregătit filmul „Parasite”. Și ne gândim aici la „Memories of Murder” sau „Mother”, la care mai putem adăuga trăsnaia „The Host”, care, dacă n-ar fi materializat monștrii, și-ar fi păstrat nota de mister mai bine, sau „Snowpiercer”, în notă prea americană însă. La rețeta filmelor lui Joon-ho Bong se amestecă și o doză de umor, care le mai taie din gravitate.

Parasite” are de toate: și suspans, și umor, și o notă mai gravă, care se subîntinde acțiunii. Pentru că, până la urmă, pe final de generic, rămâne un comentariu despre împărțirea în săraci și bogați, despre discriminări și prejudecăți, un comentariu care ridică filmul de la nivelul unui film despre hoții mărunte la acela al unui glosări despre alegerile pe care le facem în viață, cu un aer melancolic cum numai în filmele asiatice putem întâlni.

Și dacă nu v-am convins să vedeți filmul, mai spunem și că „Parasite” are în palmaresul său trei premii importante: la Festivalul de la Cannes (2019), la International Cinephile Society Awards 2019 și la Festivalul de Film de la Sydney, tot în 2019, cărora li se adaugă numeroase nominalizări.

Parasite / Regia: Joon-ho Bong / Scenariul: Joon-ho Bong și Jin Won Han

Lasă un răspuns