Festivalul Internațional George Enescu 2025, ce se desfășoară între 24 august și 21 septembrie, transformă Bucureștiul și numeroase orașe din țară în centre de interes mondial pentru muzica clasică. Ediția din acest an, prima integral organizată, de la proiect la ultimele detalii, de către noua echipă de conducere a festivalului, în fruntea căreia se află compozitorul Cristian Măcelaru, oferă concerte și evenimente de o complexitate și o diversitate fără precedent. Festivalul promite să depășească multe dintre barierele de acces cultural și să atragă nu doar iubitorii muzicii clasice, ci și mulți alți iubitori de muzică, din toate generațiile, și cuprinde nu doar manifestări de elită artistică, ci și spectacole sau evenimente speciale cu acces public sau care integrează alte discipline și alte genuri artistice.
Piața Festivalului
Una dintre marile noutăți ale festivalului este organizarea unui număr impresionant de concerte și evenimente conexe în alte orașe din țară. Din cele 160 de concerte ale festivalului, doar o sută vor avea loc în București. Restul sunt programate în mari orașe, cu o frecvență națională de două concerte pe zi. Artiștii și repertoriul acestor concerte este similar cu cel din Capitală.
De asemenea, de maximă importanță este redeschiderea Pieței Festivalului, unde vor fi programate concerte cu acces liber. Spectacolele vor avea loc în aer liber, în Piața Enescu, și vor permite o largă participare, cu 800 de locuri pe scaune pentru fiecare reprezentație. Tradițional, Piața Festivalului a reprezentat o serie de evenimente cu o foarte mare participare. Programul concertelor încă nu a fost anunțat.
vezi și: De ce e specială ediția din 2025 a Festivalului Enescu?
Principalele săli
Sala Palatului
Cel mai important spațiu concertistic va fi, ca de fiecare dată, Sala Palatului, a cărei acustică a fost recent refăcută. Cu o capacitate de 4060 de locuri și o scenă amplă, aici sunt programate marile ansambluri. Fiecare seară aici programează spectacole grandioase, aducând pe scenă muzică monumentală, orchestre legendare care au scris istoria, precum Royal Concertgebouw Orchestra, Philharmonia Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Czech Philharmonic, Budapest Festival Orchestra sau Orchestre National de France, alături de soliști și dirijori de renume mondial care modelează viitorul muzicii clasice. La Sala Palatului sunt programate 27 de concerte.
În program: Sala Palatului găzduiește concertul inaugural, sub bagheta lui Cristian Măcelaru, Ulterior, Philharmonia Orchestra aduce un program de rezonanță, dirijat de Santtu-Matias Rouvali, cu doi români de talie mondială – pianista Alexandra Dariescu și violoncelistul Andrei Ioniță. Tot aici, seria continuă cu Tonhalle-Orchester Zürich și celebrul Paavo Järvi, cu Czech Philharmonic și Petr Popelka, cu Budapest Festival Orchestra și inconfundabilul Ivan Fischer sau Orchestre National de France, alături de doi soliști de talie mondială: pianistul Rudolf Buchbinder și violonista Anne-Sophie Mutter. Pe aceeași scenă, Frankfurt Radio Symphony și Alain Altinoglu îl au ca invitat pe violoncelistul Gautier Capuçon, iar WDR Symphony Orchestra Cologne propun o premieră absolută pentru România: interpretarea operei Salome de Richard Strauss. Royal Concertgebouw Orchestra, una dintre cele mai respectate orchestre ale lumii, vine sub bagheta lui Klaus Mäkelä, dirijorul-fenomen al generației sale și încheie seria concertelor de la Sala Palatului.
Ateneul Român
Ateneul Român este sanctuarul muzicii de cameră, unde frescele istorice se împletesc cu rafinamentul sonor, iar concertele și recitalurile devin adevărate confesiuni. Ca simbol al orașului, această bijuterie arhitecturală neoclasică, sediul Filarmonicii „George Enescu” și inclusă în patrimoniul european, oferă publicului o experiență de apropiere, permițându-le să respire aproape de instrumente și voci și să trăiască muzica la intensitatea maximă.
În acest spațiu vor concerta artiști de calibru mondial, precum legendara Martha Argerich alături de Filarmonica din Monte Carlo, Corul Radio din Letonia, Leif Ove Andsnes și Christian Tetzlaff. Ateneul va găzdui și „By Midnight Concert Series”, o serie de concerte la miezul nopții care oferă o experiență aparte. Această serie inedită include muzică de film a lui Zbigniew Preisner cu Sinfonia Varșovia, maeștri ai barocului de la Accademia Bizantina, O/Modernt Chamber Orchestra, Les Siècles, Il Giardino Armonico, violonista Mihaela Martin și artiști precum Asmik Grigorian și Julia Lezhneva. La Ateneu sunt programate 28 de concerte.
În program: Martha Argerich, legenda vie a pianului, alături de Filarmonica din Monte Carlo, condusă de Charles Dutoit. Corul Radio din Letonia propune o călătorie în universul muzicii corale nordice. Pe aceeași scenă, publicul îi va întâlni pe bine cunoscuții muzicieni ai Academy St. Martin in the Fields conduși de Tomo Keller și pianistul Jan Lisiecki. Cvartetele Belcea, Leonkoro și Arcadia aduc un suflu cameristic de rafinament, iar artiștii români și laureați ai Concursului Enescu, se întâlnesc pe scenă cu muzicieni de talie mondială: Valentin Șerban și Orchestra Filarmonicii din Rotterdam, condusă de Lahav Shani, pianistul Roman Lopatinksiy și violonistul David Grimal alături de Orchestra de Cameră Radio sau Hyeonjeong Lee, violonista de numai 14 ani, care va urca pe scenă alături de Renaud Capuçon și Orchestre de Chambre de Lausanne.
Sala Radio
Sala Radio, cu acustica sa aproape de perfecțiune și încărcătura simbolică de spațiu al orchestrelor radioului public, aduce în festival o dimensiune caldă. Renumită pentru acustica sa excelentă, va găzdui seria „Aniversări”, un dar al Festivalului către publicul pasionat de muzica clasică, desfășurată în fiecare weekend, sâmbăta și duminica, de la ora 13:00. Programul cuprinde opt concerte cu artiști de prestigiu, precum tenorul Benjamin Bernheim, supranumit „noul Pavarotti”, acompaniat de Orchestra de la Comunitat Valenciana sub bagheta lui James Gaffigan, Sinfonia Varșovia, Orchestra Națională Simfonică Daneză și violonistul Alexandru Tomescu. Pe 30 august, James Gaffigan și Benjamin Bernheim, alături de Orquestra de la Comunitat Valenciana, vor susține un concert vocal simfonic cu creații lirice.
Programul va fi completat de orchestrele filarmonicilor din Bacău, Timișoara și Sibiu. Inedit pentru programarea tradițională de la Sala Radio, publicul va asculta operă în concert cu Deutsche Kammerphilharmonie Bremen și Tarmo Peltokoski – o întâlnire de neratat între unul dintre cei mai căutați tineri dirijori ai momentului, capodopera mozartiană „Flautul fermecat” și Elsa Dreisig, renumita soprană care va interpreta rolul Paminei.
Sala Auditorium
Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României (MNAR) este bijuteria discretă a festivalului, un spațiu unde muzica se aude altfel: în tihnă, cu sonorități transparente și cu intimitatea pe care doar spațiile de cameră o pot oferi. Situată în fostul Palat Regal, care găzduiește colecții remarcabile de artă, este locul surprizelor și al descoperirilor, al programelor tematice și al partiturilor rar cântate. Aici, publicul va avea ocazia de a simți fiecare detaliu al frazării și de a se întâlni direct cu lucrările camerale enesciene, inclusiv integrala sonatelor pentru vioară și pian, cele două sonate pentru violoncel și pian, precum și o aranjare inedită a Rapsodiei Române nr. 1 de George Enescu pentru cvintet de suflători și acordeon.
Pe 30 august, va găzdui un concert de cameră cu renumitul Cvartet Ad Libitum și pianista Sina Kloke, o experiență care promite să fie una dintre cele mai frumoase dimineți ale festivalului.
Opera Națională
Opera Națională București marchează reîntoarcerea spectaculoasă a operei și baletului în programul festivalului, o întoarcere așteptată care reîntregește dimensiunea evenimentului. Opera, inaugurată în 1921 cu Lohengrin sub bagheta lui Enescu însuși, va găzdui două spectacole de operă montate integral: „Ora spaniolă” de Maurice Ravel, cu Orquestra de la Comunitat Valenciana și dirijorul James Gaffigan (pe 29 august), și opera monumentală „Oedipe” de George Enescu (pe 15 septembrie), cu o distribuție de prestigiu, incluzând pe Ionuț Pascu, Ramona Zaharia, Ruxandra Donose, Karin-Cecilia Phelps și Orchestra Operei Naționale București, sub bagheta lui Tiberiu Soare.
TNB și Odeon
Teatrul Național București va fi scena a două spectacole excepționale de dans: DinDor’NdoR de Gigi Căciuleanu (pe 2 septembrie) și Les Saisons / Anotimpurile cu Malandain Ballet Biarritz și Orchestra Operei din Versailles, dirijată de Andres Gabetta (pe 9 septembrie).
La Teatrul Odeon – Sala Majestic, singura sală din Europa cu plafon mobil, cei mai mici spectatori sunt așteptați la patru concerte pentru copii, organizate în fiecare duminică, menite să le trezească pasiunea pentru muzica clasică.
Alte săli și spații din București
Festivalul din acest an mobilizează un număr uriaș de artiști, parteneri și instituții culturale. Evenimente din programul festivalului vor fi disponibile și la Muzeul George Enescu din București. Aceeași instituție participă și la realizarea unor expoziții programate la Sala Palatului sau la Universitatea de Muzică din București. De asemenea, UNMB își deschide Sala George Enescu pentru concerte și recitaluri ale tinerilor soliști, dar și pentru lansări de carte.
Tot la UNMB, în Sala Constantin Silvestri va fi organizată o conferință cu Erwin Kessler, directorul muzeului de artă MARe. Institutul Francez este un partener important al festivalului, la al cărui program de conferințe va contribui cu dezbateri culturale sub patronajul UNESCO.
În calendarul evenimentelor mai sunt prezente evenimente, concerte și proiecții de film programate la ARCUB, la Mogoșoaia – Centrul Cultural „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” și Muzeul Național de Artă al României.
Cluj-Napoca și Satu Mare
Festivalul se extinde și la nivelul comunităților, transformând peste 15 orașe din România într-o scenă a muzicii universale. Orașe precum Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Sibiu, Brașov, Constanța, Oradea, Arad, Târgu Mureș, Craiova și Satu Mare, alături de alte centre culturale, vor deveni, timp de patru săptămâni, scene pentru ansambluri de renume și soliști de prim rang. Această extindere aduce spiritul lui Enescu mai aproape de comunități și confirmă vocația integratoare a evenimentului, transformând întreaga țară într-o rețea vie de emoție și excelență artistică.
În Cluj-Napoca sunt programate spectacole la Auditorium Maximum și la Studioul de concerte al Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima. Programul include recitaluri ale câștigătorilor Concursului Enescu din anii precedenți. Tot la Academia Gheorghe Dima va fi și un program dedicat compozitorilor clujeni.
În Satu Mare, Sala Mare a Filarmonicii are pe 14 septembrie un spectacol cu Enescu, Barber și Șostakovici.
Botoșani, Bacău, Iași
Principalul eveniment de la Iași este programat la Casa de Cultură a Studenților pe 15 septembrie. Concertul va fi susținut de Orchestra Filarmonicii Moldova.
La Bacău, Filarmonica locală va susține pe 22 septembrie același concert programat și la Sala Radio.
În Botoșani, la Casa de Cultură a Sindicatelor va avea loc un program al Cameratei Regale. De asemenea, orchestra filarmonicii locale, care poartă numele marelui compozitor român, va susține la Casa Memorială George Enescu din Mihăileni un concert cu piese enesciene și de Bruch.
Timișoara, Arad, Lugoj
Alături de Cluj, Timișoara va avea unul dintre cele mai ample programe desfășurate în afara Bucureștiului. În parteneriat cu Asociația Scena Muzicală, weekend-urile din septembrie au un program concertistic bogat. Sala Capitol programează cinci recitaluri ample, cu prezența a numeroși artiști internaționali. În Lugoj, același parteneriat a permis programarea la Teatrul Municipal Traian Grozăvescu a unui spectacol complex și vesel, cu muzică de Mozart, Bartok și Gandolfi.
În Arad, la Palatul Culturii, orchestra locală va susține, în cadrul festivalului, la jumătatea lui septembrie, un concert cu Schumann și Dvořák, cu participarea violoncelistului Benjamin Kruithof.
Sibiu și Brașov
Sala Thalia a Filarmonicii de Stat Sibiu programează patru spectacole, cu un repertoriu variat și numeroase prezențe internaționale. Spectacolele sunt în cursul lunii septembrie și sunt realizate în parteneriat cu Asociația Play și de Filarmonica de Stat Sibiu. Printre participanți: pianistul Pierre-Laurent Aimard, Avi Avital, Omar Klein, Ioana Cristina Goicea și Camerata Salzburg.
La Brașov, pe 22 septembrie va avea loc un recital vocal-instrumental în Foaierul Operei.
Craiova, Râmnicu Vâlcea, Pitești
Capitala Olteniei programează pe 22 septembrie un concert al Filarmonicii locale, cu piese de Kurpiński, Schumann și Grieg. Spectacolul de la Craiova îi aduce pe scenă pe violoncelistul Benjamin Kruithof și dirijorul Jacek Rogala.
La Râmnicu Vâlcea, Sala Lahovari a Filarmonici Ion Dumitrescu oferă, într-un eveniment conex, un spectacol cu Weiner, Liszt și Brahms. Într-un eveniment similar, Orchestra Filarmonicii din Pitești organizează la Centrul Multifuncțional din oraș un spectacol cu Liszt și „Pastorala” lui Beethoven.
Sinaia, Ploiești, Târgoviște, Constanța
Casa memorială Enescu din Sinaia contribuie la programul festivalului cu un recital de lieduri românești, o mare parte dintre ele fiind compuse de George Enescu.
Tot într-un program conex agendei principale, Filarmonica Paul Constantinescu din Ploiești are un program de concerte și simfonii semnate de Paul Constantinescu, Beethoven și Ceaikovski.
La Târgoviște, Orchestra Simfonică de Tineret Andante oferă un concert special în Sala Mare a Teatrului Tony Bulandra.
Pe 6 septembrie, Constanța găzduiește la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret Jean Constantin spectacolul vocal-instrumental „George Enescu și 1001 de nopți în stil francez”. Interpretează mezzosoprana Raluca Pasquettin Pescaru și pianista Andreea Bratu.
Evenimente în spații alternative: Club Control
Alături de aceste spații tradiționale și de anvergură, ediția 2025 aduce muzica clasică în inima scenei alternative bucureștene, explorând noi forme de a conecta muzica cu energia orașului și deschizându-se către noile generații.
Club Control găzduiește noua serie de concerte „Enescu în Control”, care reinventează concertul clasic. În fiecare miercuri seara, de la ora 22:00, acest local renumit pentru diversitatea de evenimente muzicale pe care le prezintă, devine un spațiu vibrant unde, fără bariere între artiști și spectatori, publicul stă în picioare, aproape de scenă, lăsându-se antrenat de o atmosferă plină de energie. Aici, muzica lui Enescu devine modernă, păstrându-și eleganța clasică, dar căpătând forța unui live concert care te face să dansezi.
Seria propune o experiență muzicală liberă și experimentală, în dialog cu jazzul, muzica electronică și percuția contemporană. Proiectul marchează o premieră pentru festival, reprezentând o deschidere spre un spațiu cultural care, în ultimii 17 ani, a devenit un reper al muzicii alternative din România, recunoscut pentru concertele sale de avangardă și rolul în dezvoltarea vocilor muzicale independente puternice. În acest spațiu, muzica clasică iese din tipar și prinde viață în ritmul orașului: publicul dansează, aplaudă, trăiește fiecare moment fără limitări convenționale și fără tăcere protocolară, ci într-o energie colectivă. Această serie este dedicată și noilor generații, oferind bilete accesibile tinerilor posesori de carnet de student.
Evenimente în spații alternative: MINA
La MINA – Muzeul Artei Noi Imersive (Museum of Immersive New Art), debutează seria „Enescu – JTI Immersive Experience”, o premieră absolută pentru istoria Festivalului, explorând zonele în care muzica întâlnește tehnologia, dansul și artele vizuale. Acest spațiu, primul imersiv din România și cel mai mare centru de artă new media din Europa de Sud-Est, propune experiențe multisenzoriale inovatoare, aducând creațiile contemporane într-un format vizual și sonor complet nou. Programul include patru producții: ONIRIUS (un spectacol coregrafiat de Gigi Căciuleanu, cu muzică originală de Paul Ilea), Bach in the Jungle, Klimt meets Bösendorfer – Ver Sacrum și Ultima piesă (o compoziție-instalație de Constantin Basica).
Muzica devine aici o experiență vizuală și imersivă, prin întâlnirea dansului, videomapping-ului, performance-ului, instalațiilor vizuale și compozițiilor algoritmice, rescriind percepția sunetului. Spectacolele au loc în fiecare joi și vineri, iar regia este semnată de coregraful Gigi Căciuleanu, cu efecte vizuale dezvoltate în colaborare cu Centrul CCRMA din cadrul Universității Stanford. Un avantaj este că spectacolele de la MINA nu sunt unicat, oferind flexibilitate publicului.
Festivalul Internațional George Enescu 2025 nu este doar o succesiune de concerte, ci o sărbătoare a muzicii, care leagă tradiția de inovație, trecutul de viitor, intimitatea de monumental, rafinamentul clasic de imersiunea tehnologică.