Dialog despre upcycling-ul textil – artă și modă pentru viitor
Interviu cu Sabina Georgescu realizat de Corina Taraș-Lungu
Sabina Georgescu este artist vizual și designer vestimentar. Cu o activitate în domeniu de peste 10 ani, Sabina este inițiatoarea casei de modă SABINNE, înființată în 2015. SABINNE a creat conținut relevant în colaborare cu vedete de cinema, influenceri, persoane din înalta societate, cântăreți, artiști independenți, curatori nonconformiști, respectându-și obiectivul artistic de a promova moda sustenabilă.
Sabina se declară „o adeptă fermă a eleganței atemporale”, iar în perioada octombrie-noiembrie va fi mentorul tinerilor care vor participa la atelierele de upcycling textil din cadrul proiectului „From Waste to Wonder: Artă și Modă pentru viitor”, inițiat de Asociația Elite Art și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).
Site: www.sabinne.com

„Îmi place să pun întrebări prin hainele mele”
Ai înființat propriul atelier acum un deceniu. Ce ți se pare că faci mai bine astăzi decât la început și ce crezi că s-a pierdut pe drum de la debut și până în prezent?
Propriul atelier l-am înființat din 2010, însă din 2015 funcționez sub numele SABINNE, marcă înregistrată. A fost un proces de învățare, toate experiențele prin care am trecut m-au adus unde sunt astăzi și sunt recunoscătoare și pentru colaborările frumoase pe care le-am avut pe parcurs, dar și pentru lecțiile primite. Cred că am mai pierdut din acea naivitate de a crede că toți oamenii sunt buni și îmi vor binele. Este un mod de a gândi perdant în business. E bine să setezi limite de la început și să nu regreți dacă anumite proiecte nu se mai întâmplă din cauza acestor limite pe care le-ai stabilit și care te protejează.
Spuneai într-un interviu: „îmi place să pun întrebări prin hainele mele”. Care sunt întrebările pe care le adresezi cel mai des prin creațiile tale și cine este „publicul” tău?
Îmi plac oamenii curioși, dornici să afle mai multe, despre alte domenii, despre teme care îi interesează, despre ei înșiși. Cred că piesele vestimentare pe care le propun împing limitele autocunoașterii și permit experimentarea în direcții neexplorate.
„Cine sunt?”, „ce-mi place?”, „oare ce s-ar întâmpla dacă aș avea curaj să port asta?” – ar putea să fie unele întrebări.
„Toată munca de creație a omului tinde către această perfecțiune imperfectă a naturii”
Stilul tău este adesea descris ca o combinație între arhitectural și organic. Cum ai descrie propria ta estetică, pornind nu numai de la mesajele artistice, ci și de la materialele pe care le preferi?
După părerea mea, Natura este cel mai talentat designer. Omul încearcă să recreeze ceea ce natura face fără efort. Fie că vorbim de arhitectură, sculptură, pictură, muzică, design ș.a., toată munca de creație a omului tinde către această perfecțiune imperfectă a naturii.
Prefer materialele organice, dar nu mă feresc să lucrez cu cele sintetice, pe care le folosesc responsabil. Dacă ajută la realizarea și comunicarea conceptului de la care pornesc, sunt binevenite.
Colecția Sense of Wonder – din denim recuperat, donat
Upcycling este un concept slab reprezentat în mentalul nostru colectiv. Ce înseamnă el în materie de design vestimentar?
În istoria modei au existat perioade de belșug, dar și perioade modeste, în care se punea accent pe economisire și refolosire. Upcycling nu este un concept nou. Este despre a refolosi ceea ce avem deja disponibil, dar într-un nou mod, creativ. Este despre a transforma hainele pe care nu ne îndurăm să le aruncăm, dar care prezintă potențial. Anumite detalii pot fi deconstruite și reconstruite creativ pentru un nou item vestimentar, mai vibrant, mai actual.
„Fast-fashion a schimbat modul în care consumăm moda, susținută de revistele glossy”
Unele case de modă renumite au făcut deja pasul către refolosirea deadstock-ului sau tranziția către niște materiale mai prietenoase cu mediul, precum Maison Margiela, Balenciaga, Marine Serre ș.a. În același timp, comerțul digital abundă de marketplace-uri care încurajează consumul nesustenabil de haine, la prețuri mici. Între aceste viziuni opuse, cum ți se pare că evoluează producția vestimentară? Dar consumul?
Înainte ca brand-urile de lux să se orienteze către aceste aspecte, designerii mai puțin cunoscuți și atelierele de creație, studenții universităților de profil de peste tot în lume au demarat aceste mișcări de refolosire, economisire a materialelor, în spiritul sustenabilității. Fast-fashion a schimbat modul în care consumăm moda, susținută de revistele glossy și stiliștii momentului care ne judecau pentru că purtam o ținută din sezonul trecut, aparent neadaptată celor mai recente tendințe. Stilul nu este despre tendințe. Stilul este despre a te cunoaște, a ști ce te avantajează, ce te pune în valoare și din punct de vedere vestimentar, dar nu numai.
Acum, recent, stilul a început să fie redescoperit și s-a mai renunțat la această obsesie pentru urmărirea tendințelor, iar oamenii sperăm că își vor schimba mentalitatea, pas cu pas și vor trece de la a cumpăra impulsiv la a cumpăra rațional, adaptat la nevoile lor și la stilul personal. Bineînțeles, este o chestiune de timp, iar brand-urile sustenabile au un rol de educare în acest sens. De fapt, prin workshop-urile pe care le dezvolt, prin conferințele și mesele rotunde la care particip, exact acest aspect educațional încerc să îl promovez cât de mult pot.
„Sustenabilitatea este un mindset”
În ce măsură consideri că a fi sustenabil este o problemă „legată de costuri de producție”?
A fi sustenabil este un mod de viață. Nu se limitează doar la un aspect al vieții tale. Daca sortezi deșeurile și reciclezi pet-uri, însă tocmai ai făcut comandă de pe Shein și Trendyol în valoare de 10 000 de lei, nu trăiești sustenabil. Dacă tu susții reciclarea, dar nu ai plantat niciodată un copac și arunci gunoi pe jos, îmi pare rău, nu ești sustenabil! Sustenabilitatea este un mindset prin care ne dorim să lăsăm un impact cât mai bun asupra mediului înconjurător în care trăim cu toții și în care vor trăi și copiii noștri. Iar sustenabili sau nu suntem în fiecare zi, cu fiecare decizie de consum pe care o luăm.

Foto: Jennifer Pârcălăbescu
„Vom crea împreună cu studenții o colecție de modă 100% upcycled”
Urmează să fii mentor în cadrul proiectului „From Waste to Wonder: Artă și Modă pentru viitor”, lansat de Asociația Elite Art și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. În ce va consta, mai exact, implicarea ta în proiect și ce așteptări inițiale ai în ceea ce îl privește?
M-am bucurat când a apărut această propunere din partea Asociației Elite Art, pentru că, după 10 ani în această direcție a sustenabilității în modă, în sfârșit, văd că din ce în ce mai mulți parteneri și colaboratori mi se alătură pe acest drum și este o onoare, o bucurie, să lucrez cu ei. În principiu, în cadrul celor 6 ateliere vom vorbi despre sustenabilitate în modă, voi da exemple de bune practici, voi prezenta eforturile consistente în acest sens, din mai multe domenii artistice, dar cu focus pe modă, și voi insista asupra nevoii de educare în privința consumului responsabil de fashion. Atelierelor vor avea o parte practică foarte importantă, vom crea împreună cu studenții o colecție de modă 100% upcycled, pe care o vom prezenta la final într-o defilare de modă și în expoziții de profil. Prin urmare există și această componentă de vizibilitate.
„Hainele sunt doar accesorii”
Publicul tânăr este obișnuit să consume în exces vestimentație, după tendințe; „să fii la modă” îmbrăcându-te într-un anumit fel îi oferă, încă, un sentiment de apartenență și statut. Dacă avem cititori din segmentul 18-30 ani, ce sfaturi le-ai da acestora despre modul în care ar trebui să se raporteze la haine?
Da, ai perfectă dreptate, acesta este efectul a jumătate de secol de marketing axat pe tendințe și nu pe stil personal: oameni care cumpără impulsiv, pentru a fi „în trend” – care dintre ele?, că sunt vreo 16 thread-uri de tendințe concomitent! – și, de fapt, nu știu nimic despre ei înșiși. În primul rând, oamenii ar trebui să se raporteze la ei înșiși, la ce le place cu adevărat și apoi la mediul social. Hainele sunt doar accesorii care ne comunică. Adevărata plusvaloare este personalitatea, propriul spirit. În momentul în care decizi să schimbi unghiul, să te focusezi pe valorile individuale și nu pe acceptarea grupului, atunci îți poți construi stilul personal și vei vedea la cât de multe lucruri vei renunța pentru că nu te reprezentau, de fapt.

Care e cea mai neașteptată piesă reciclată pe care ai reușit să o transformi într-un obiect vestimentar?
Am avut numeroase proiecte vestimentare în care am implicat materiale recuperate: am realizat accesorii tridimensionale din resturi de materiale, provenite de la alte proiecte, am făcut o rochie din mătasea de la o parașută militară deteriorată, dăruită de tatăl meu; am făcut o colecție întreagă, Sense of Wonder, din denim recuperat sau donat, am făcut o rochie din șiraguri de perle, o rochie din lanț… Cred că las la latitudinea publicului să decidă care este cea mai spectaculoasă piesă, întrucât eu nu pot alege.
„Toți suntem implicați și ar trebui să colaborăm în educarea publicului”
Cui atribui rolul de a educa publicul consumator din România astfel încât moda sustenabilă să devină o tendință populară sau chiar mainstream și ce ar fi de făcut în această direcție?
Educația este un drum cu mai multe sensuri: pe de o parte există mentorii, cei care doresc să transmită informația, dar există și publicul care trebuie să fie pregătit pentru a primi această informație și care să își dorească să schimbe ceva în comportament. Toți suntem implicați și ar trebui să colaborăm în educarea publicului, să oferim exemple propria de bune practici care se pot implementa real, nu doar pe hârtie. Universitățile de profil, asociațiile non-guvernamentale prin proiectele pe care le concep, instituțiile publice, instituțiile de învățământ, media, persoanele publice sau creatorii de conținut și, nu în ultimul rând, artiștii, designerii pot avea acest rol educativ.
- Despre cercetare, finanțare și pseudoștiință - 9 septembrie 2025
- Open Air – festivalul care amplifică nopțile la Brezoi - 9 august 2025
- NAC – o rețea unică de artiști și oameni de știință - 28 iunie 2025