Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Scaf – un maestru al iluziilor stradale

Scaf – un maestru al iluziilor stradale

Arta stradală și-a câștigat respectul prin evoluția de la vandalism la expresie creativă legitimă. Printre pionerii acestei transformări se numără artistul francez Scaf (Pierre Bertolotti), maestru al iluziilor 3D care readuce la viață spațiile urbane abandonate prin creații vizuale care sfidează percepția.

Filosofia artistică: zâmbetul ca misiune

Talentul lui Scaf pentru graffiti 3D hiper-realist l-a propulsat pe scena internațională a artei stradale. Filosofia sa este profund umană: „Scopul principal este să-i fac pe oameni să zâmbească, să aibă un moment de ușurare într-o lume care merge atât de repede și este atât de nebunească”. Inspirat de desenele animate și visat să creeze, de exemplu, un T-rex atât de real încât privitorul să se simtă în „Jurassic Park”, artistul urmărește evadarea din problemele cotidiene prin arta sa.

Scaf nu lucrează pe pereți albi oarecare. El caută „toți pereții interesanți unde există o atmosferă”, preferând fabricile abandonate din Lorena, Franța. Un exemplu emblematic este „City of Angels” din Longlaville. Această abordare demonstrează utilizarea inventivă a elementelor arhitecturale existente, transformând colțurile de clădiri și cornișele în părți integrante ale iluziilor sale.

Graffiti cu vechi tehnici picturale

Arta lui Scaf folosește în lucrările sale tehnici picturale clasice adaptate pentru strada modernă. Poate puțini dintre cei care îi privesc operele înțeleg unde se petrece magia. Însă, deși majoritatea acestora sunt ludice și par simpluțe, ceea ce le face impresionante este folosirea la perfecție a unor tehnici utilizate de maeștrii picturii din toate timpurile, indiferent de materialul pe care au lucrat – de la artă monumentală și frescă, la pânza de șevalet.

Absolut toate lucrările sale sunt anamorfotice. Ele necesită un singur punct de observare. Privite sub orice alt unghi, elementele par disociate și greu de înțeles. Prin utilizarea anamorfozei, Scaf creează proiecții distorsionate care creează o impresie spațială și 3d realmente impresionantă. Tehnica este folosită și de alți artiști stradali, și a căpătat în arta urbană un nou nume „Slant Art”, dar de regulă în lucrări pe asfalt, unde interacțiunea cu ochiul privitorului este mai ușor de gestionat.

Trompe-l’œil este un pas înainte în producerea de iluzii optice perfecte pentru simularea tridimensionalității pe suprafețe plane. Această tehnică, popularizată de Louis-Léopold Boilly în 1800, are precedente ilustre: craniul anamorfic al lui Hans Holbein din „Ambasadorii” sau cupola iluzionistă a lui Andrea Pozzo din Biserica Sant’Ignazio din Roma.

Repertoriul lui Scaf – dinozauri preistorici, șerpi amenințători, cranii înfricoșătoare și roboți futuristici – exploatează la maximum aceste principii prin tehnica hiper-realistă.

Fotografia ca instrument de conservare și interacțiune

Înțelegând natura efemeră a artei stradale, Scaf consideră fotografia esențială pentru păstrarea operei sale. Folosind un trepied și utilizând adesea o figură umană pentru scară și direcție interpretativă, el transformă imaginea 2D într-o experiență interactivă. Această abordare creează o „vânătoare de Pokémon urbană” care îi determină pe oameni să exploreze locuri noi.

În fotografiile și video-urile realizate, personajele nu au doar un rol de martori. Ele creează nu doar o cheie simbolică, ci un narativ care depășește cu mult intenționalitatea intrinsecă a operelor. O altă notă specifică a artei sale este că puține dintre lucrări sunt realizate pe spații plane. Cele mai multe integrează suprafețe arhitecturale complexe. Colțuri de clădiri, cornișe, scări distorsionate, grinzi, nișe sau deschideri sunt incluse interpretativ pentru a crea iluzii cât mai ample și mai impresionante.

Între sutele sale de lucrări în spații abandonate, multe au o certă valoare artistică. În mod special picturile din seria „post-apocaliptică” atrag atenția nu doar prin exploatarea unei teme la modă, ci și prin capacitatea lor de a integra organic spațiile abandonate.

Impactul Social: De la „Graffiti” la „Artiffiti”

Scaf face parte dintr-o comunitate globală de artiști stradali care folosesc efecte anamorfice, alături de Kurt Wenner, Julian Beever, Leon Keer și Tracy Lee Stum. Contribuția sa la regenerarea urbană este semnificativă, transformând fabricile abandonate în atracții culturale care revitalizează spațiile uitate.

Viziunea unui privitor online despre trecerea de la „Graffiti – aspectul negativ” la „Artiffiti – semnificațiile pozitive și decorative” reflectă exact ceea ce realizează Scaf: transformarea percepției asupra artei stradale și a spațiului urban însuși.

imagini: Scaf_oner (Instagram): https://www.instagram.com/scaf_oner/

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.