Sari la conținut
Autor: MIHAI ALEXANDRU CANCIOVICI
Apărut în nr. 321

O restituire necesara despre Baletul Operei Nationale Bucuresti

    În penuria lucrarilor dedicate artei dansului, lucrarea lui Catalin Caracas si a Viviei Sandulescu, „Consemnari coregrafice. Baletul Operei Nationale Bucuresti“, se dovedeste extrem de necesara si utila, atât pentru specialisti cât si pentru publicul larg, iubitor de balet.
    Catalin Caracas, solist si asistent coregrafic în compania de balet a Operei Nationale, un împatimit de dans, constient de valoarea creatiei, dar mai ales interesat de istoria baletului românesc, calitati mostenite indiscutabil de la tatal sau, cunoscutul balerin Adrian Caracas, a strâns, de-a lungul timpului, cu acribie si perseverenta un important material bibliografic privind vietile balerinilor si activitatea coregrafilor români. Dându-si seama ca o lucrare lexicografica ar fi extrem de necesara în acest moment, a hotarât sa-si adune bogatul tezaur într-o carte utila pentru toti cei care iubesc cu adevarat baletul si au nevoie de informatie.
    Lucrarea si-a extins dimensiunile de la un simplu dictionar de balet cuprinzând fisele sintetice ale biografiei solistilor si prim-balerinilor companiei de balet a Operei Nationale la o adevarata istorie a dansului românesc ce include biografiile coregrafilor si creatorilor de balet, dar mai ales fisa sintetica a tuturor creatiilor coregrafice care s-au prezentat pe scena româneasca.
    Din punctul nostru de vedere, o asemenea întreprindere, desi este restrictiva, referindu-se doar la baletul Operei Nationale din Bucuresti, capata anvergura lexicografica, constituind pentru toti cei interesati de balet un îndreptar util si necesar. Catalin Caracas a simtit nevoia sa ofere elevilor din scolile coregrafice, cât si studentilor din facultatile cu sectii de profil, un material bibliografic ce poate releva o adevarata istorie a dansului românesc. Efortul sau de strângere de material, în contextul în care multi artisti au disparut sau sunt plecati din tara si lipsesc unele date, a fost imens si demn de relevat. El ne demonstreaza pasiune si dragoste pentru dans, dorinta ca aceste informatii atât de necesare sa fie strânse într-un elaborat unitar si coerent.
    Pentru a-si atinge un asemenea scop, el a apelat la Vivia Sandulescu, cunoscuta consultanta artistica în domeniul baletului, critic de dans, filolog, care a devenit coautor, prin preluarea unui material brut strâns de Catalin Caracas care trebuia sistematizat si elaborat într-o lucrare lexicografica cu o structura bine definita. Relevam, si de aceasta data, efortul si stradania Viviei Sandulescu de structurare si elaborare a lucrarii, de asezare în pagina a biografiilor artistilor si coregrafilor români, de corectura si eliminare a unor posibile greseli si erori.
    A rezultat, asadar, prin contributia ei, o lucrare închegata si valoroasa, dupa opinia noastra, structurata pe câteva mari capitole: un prim capitol cuprinde biografiile prim-solistilor si a solistilor balerini, dar si a tinerilor balerini contemporani care evolueaza pe scena, un capitol ce insereaza biografiile coregrafilor creatori de balete, dar si ale celor care au realizat divertismente sau miscare scenica.
    Pentru a da o imagine asupra dinamicii creatiei artistice românesti, în capitolul al treilea se insereaza toate premierele de balet sau opere cu divertisment care s-au prezentat pe scena de la Bucuresti. Capitolul contine si un indice cronologic de balete extrem de util.
    În sectiunea „Anexe“, autorii au inclus diversele studiouri de balet înfiintate înainte de aparitia Liceului de Coregrafie, ceea ce confera, dupa opinia noastra, o dimensiune istorica extrem de necesara pentru a putea întelege evolutia artei dansului în România.
    Si pentru ca lucrarea sa capete o integrare în spatiul coregrafic european, autorii au decis sa mentioneze importantele turnee efectuate în lume de catre compania noastra de balet, cât si a unor mari ansambluri de balet care ne-au vizitat tara, plus diverse decupaje din presa vremii. Prin aceste insertii lucrarea capata o valoare documentara speciala, putându-se, astfel, încadra ca o importanta contributie de istoria dansului din România.
    „Consemnari coregrafice. Baletul Operei Nationale Bucuresti“ a cunoscut doua editii. O prima editie a aparut în Editura Arco din Milano, sub egida Asociatiei Culturale DART patronata de doamna Sabrina de Luca Arpini, care a înteles valoarea cartii. A doua editie este publicata în tara, la Editura RAO, prin bunavointa doamnei Dana Cristescu.
    Cartea „Consemnari coregrafice. Baletul Operei Nationale Bucuresti“ de Catalin Caracas, Vivia Sandulescu se impune, astfel, ca o contributie de referinta pentru istoria dansului românesc, depasind, am putea spune, cu mult dimensiunile unui simplu dictionar de balet si inserându-se, astfel, ca un titlu absolut necesar într-o bibliografie generala a baletului, un act de restituire culturala a valorilor dansului din România.

    2 comentarii la „O restituire necesara despre Baletul Operei Nationale Bucuresti”

    1. Catalin Caracas, un mediocru dansator facut solist la insistentele Secretarului/Activistului PCR al Operei Romane la acea vreme, respectiv tatal sau solistul Adrian Caracas, a furat toata arhiva baletului din muzeul ONB dupa care a publicat aceasta carte, plina de greseli si omisiuni flagrante! Ne-am saturat de toate odraslele fostilor balerini care se comporta in Opera ca pe tarlaua mostenita de la tasu’!

    Comentariile sunt închise.