Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Asociația Da’DeCe

Asociația Da’DeCe

Experiența mea personală în cadrul Asociației Da’DeCe evidențiază faptul că pasiunea, gândirea creativă, flexibilitatea și reziliența sunt elemente esențiale în dezvoltarea unor proiecte inovatoare și eficiente. Voi începe prin a preciza că profilul meu este cu totul diferit de al celorlalți membri ai organizației. Experiența mea este în zona de marketing și consultanță pentru muzee. Studiile mele sunt în domeniul economic, precum și în istorie, dar am un doctorat în marketing și coordonez doctorate în management la Facultatea de Management din cadrul SNSPA.

Iar un aspect deosebit de important care ne diferențiază de alte organizații din domeniu este caracterul multidisciplinar al echipei noastre. O astfel de echipă aduce împreună profesioniști din diverse domenii, cum ar fi educația, arta, științele sociale și managementul cultural. Această diversitate de perspective și expertiză facilitează abordări originale și creative în dezvoltarea proiectelor. 

Asociația Da’DeCe este specializată în educarea copiilor și adolescenților prin cultură și patrimoniu. Ca multe organizații din sectorul cultural independent, deși este activă de aproape 15 ani, este o asociație mică, fără niciun angajat permanent în acest moment, dar cu o echipă sufletistă și creativă. Probabil că aceste caracteristici ale echipei fac posibil ca ea să se distingă totuși printr-un portofoliu divers de activități. 
În primul rând, proiectează și derulează programe de dezvoltare personală pentru copii și adolescenți, centrate pe activarea patrimoniului cultural prin experiențe imersive și participative, în special în muzee. Fiecare proiect al asociației este realizat de echipe multidisciplinare, care includ educatori, istorici, sociologi, artiști de diverse tipuri, cadre didactice și chiar membri ai publicului-țintă (copii sau adolescenți), ceea ce permite o abordare autentică și relevantă. Proiectele Da’DeCe sunt gândite pentru a oferi experiențe educative memorabile, care invită copiii și adolescenții să exploreze, să reflecteze și să își definească identitatea prin intermediul culturii. Aceste programe nu doar că le oferă participanților cunoștințe despre patrimoniu, dar îi și provoacă să-și dezvolte abilități esențiale de gândire critică și creativă, să devină empatici și încrezători în propriile idei. 

Al doilea tip de activități constă în accesibilizarea patrimoniului, în special a celui muzeal, pentru vizitatorii tineri și foarte tineri. Prin intermediul unor inserții educaționale în muzee, cum ar fi instalații interactive, kituri pedagogice de vizitare a muzeului, ghiduri de explorare a patrimoniului și resurse pentru activități în familie, la școală și în spațiul muzeal, precum și expoziții temporare interactive, se urmărește nu numai o experiență inedită și plăcută de vizitare pentru copii și adolescenți, ci și stimularea gândirii critice și dezvoltarea constantă a abilităților cognitive în rândul acestora.

Nu în ultimul rând, asociația urmărește să sprijine atât cadrele didactice, cât și educatorii, și mediatorii culturali în activitatea lor prin diferite suporturi didactice care pot fi accesate și folosite gratuit pe site-ul asociației (secțiunea Resurse – https://asociatiadadece.ro/resurse/). Asociația realizează și studii pentru a înțelege mai bine care sunt mecanismele asociate educației prin cultură, care este relația dintre profesori și patrimoniu, cum se poate crește eficiența programelor de educație culturală. De asemenea, se organizează regulat mese rotunde și ateliere de formare a educatorilor culturali și cadrelor didactice.

Anul trecut, împreună cu Casa Corpului Didactic din București, s-a realizat un program-pilot de formare a profesorilor din învățământul primar astfel încât aceștia să poată valorifica mai bine patrimoniul muzeal în context școlar.

Succesul asociației este sprijinit de o echipă diversă, în care se regăsesc profesioniști cu experiențe și formări variate, de la istorie și filosofie la marketing și educație muzeală. O parte dintre membrii echipei a urmat licee cu specific real, în timp ce altă parte a echipei are un background educațional umanist. Cele mai vechi membre ale asociației, Raluca Neamu și Iulia Iordan, cu o experiență anterioară extrem de consistentă în educația muzeală, au definit valorile și principiile de lucru din cadrul asociației. Iată o prezentare foarte succintă a membrilor asociației.

Raluca Neamu, președinte onorific al asociației, fost coordonator al secției de educație muzeală de la Muzeul Național de Artă al României (MNAR), are un background educațional în istoria artei și management cultural. În prezent este project manager în cadrul House of European History, Bruxelles.

Iulia Iordan a urmat un liceu pedagogic, apoi a absolvit Facultatea de Filosofie, iar în prezent este doctorand la CESI–Centru de Excelență pentru Studiul Imaginii. Este foarte cunoscută nu numai pentru rolul ei activ în asociație și pentru proiectele captivante pe care le coordonează alături de adolescenți, ci și prin cărțile pentru copii pe care le scrie cu mare pasiune, având ca obiectiv nu doar delectarea, ci și educarea prin lectură. Are o putere de mobilizare și o deschidere incredibilă, colaborând intens și cu alte organizații din sectorul cultural, în special cu De Basm–Asociația Scriitorilor pentru Copii și Adolescenți din România, dezvoltată de scriitorii de literatură pentru copii, unde este și membru fondator.

Mona-Silvia Timofte este alt membru al echipei cu un profil foarte dinamic. Este un educator muzeal de excepție, cu formare în studii muzeale la University of Leicester și studii în sfera științelor educației la Universitatea din București. Colaborează activ cu Muzeul Municipiului București și INCFC, după ce mulți ani a coordonat programul de voluntari adolescenți ai Muzeului Național de Artă al României – CADO.

Monica Bumbeș contribuie în mod semnificativ în cadrul asociației, venind cu un alt tip de experiențe. Absolventă de ASE, a lucrat în mediul corporatist în domeniul PR, apoi a fost antreprenor. Pasionată de fotografie și profund dedicată conceptului de educație a copiilor prin cultură, contribuie cu o abordare creativă la educația centrată pe patrimoniu.

Acesta ar fi nucleul de bază al asociației, dar colaborăm frecvent, extrem de bine, cu alți profesioniști de la diverse instituții culturale. Aici nu aș menționa decât trei nume, cu care am colaborat mai mult în ultimele proiecte, sperând ca celelalte persoane, foarte dragi nouă și cu care cooperăm cu mare bucurie, să nu se supere că nu sunt menționate deși aduc un plus de valoare diversității interdisciplinare promovate de asociație.

Clara Trăistaru este producătoare culturală, cu experiență în mediere culturală, coordonare și evaluare proiecte, atragerea de finanțări, activând atât în proiecte independente, cât și în cadrul unor structuri precum Institutul Francez (2008-2019), Centrul Național al Dansului București și Asociația One World Romania.

Valentina Bâcu a organizat foarte multe proiecte educaționale inedite la Muzeul Național al Țăranului Român, iar în prezent este manager la Seneca Anticafe, un spațiu cu mult suflet. Este membru al asociației Câte-n lună și-n Mansardă, sub egida căreia a lansat o revistă culturală pentru copii, un târg internațional de carte pentru copii, BOOKerini, și a coordonat mai multe proiecte de promovare a patrimoniului cultural de-a lungul celor 12 ani de când coordonează asociația.

Veronica Leca este educator muzeal cu foarte multă experiență, care a îmbogățit în mod relevant proiectele în care a colaborat prin creativitate și storytelling. Pregătirea sa academică în țară, unde a absolvit Facultatea de Litere și masteratul CESI, alături de studiile din Italia i-au oferit o bază solidă pentru idei inovative și relevante cu care contribuie în proiectele desfășurate.

Sunt recunoscătoare fiecărui membru al echipei pentru dedicare, pentru deschidere, pentru atmosfera stimulativă care caracterizează întâlnirile și proiectele noastre. Datorită lor cred că ideile și munca noastră au mai mult sens și sunt relevante dincolo de grupul nostru relativ mic. 

Sperăm că prin proiectele noastre, extrem de diverse, derulate în colaborare cu numeroase organizații din București, dar și din alte localități, demonstrăm că educația prin cultură poate fi un instrument de dezvoltare personală și de implicare activă a generațiilor tinere în înțelegerea și protejarea patrimoniului național. Interdisciplinaritatea și complementaritatea calităților membrilor echipei sunt factori esențiali în succesul proiectelor pe care le derulăm. Fiecare membru al echipei contribuie cu un set unic de competențe, din domenii foarte diverse care sunt relevante pentru educația culturală și prin cultură. Această diversitate de specializări nu doar că ne oferă o perspectivă multidimensională în planificarea fiecărui proiect, ci face ca lucrul în echipă să fie o experiență energizantă și plăcută. Dinamica echipei noastre este profund îmbogățită de interdisciplinaritate, care ne permite să creăm activități inedite și creative, relevante și atractive pentru publicul nostru.

Consistența internă a echipei, afinitățile personale și complementaritățile profesionale sunt aspecte care influențează succesul multor altor organizații din cadrul sectorului independent cultural. Un alt exemplu minunat care îmi vine în minte este Muzeul Abandonului. Excepționalitatea acestui proiect a fost recunoscută prin numeroase interviuri și relatări în presă (atenție de care, în mod obișnuit, nu se bucură inițiativele culturale private) și prin acordarea mai multor premii, printre care Premiul pentru Incluziune și Dialog Intercultural (AFCN-2022), Golden Award for Excellence, secțiunea Artă și Cultură (Romanian PR Awards, 2023), precum și nominalizarea la Museums and Heritage Awards din Londra (2023). 

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.