Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Brezoi, festivalul unui public eteroclit, neuniform, cu propriile lui identități nealterabile

Brezoi, festivalul unui public eteroclit, neuniform, cu propriile lui identități nealterabile

(foto: Bogdan Popa)

Corina Taraș-Lungu

În miezul verii, timp de 6 zile, Brezoi a fost cu adevărat Brezoiul Lumii. Din 18 și până în 23 iulie, micul oraș de munte s-a remarcat prin cosmopolitism, fiind tranzitat de mii de spectatori veniți de peste tot din țară și din lume. În frunte cu organizatorii festivalului, comunitatea ascultătorilor de blues de la Brezoi se declară non-comercială. Cei mai mulți au venit să se bucure de muzică într-un cadru natural. Munții parcă îmbrățișează scena, iar cât poți cuprinde cu vederea, Lotrul e presărat de-o parte și de alta cu corturi sau autorulote.

 

(foto: Denis Carpentier)

Open Air Blues Festival Brezoi. Câteva date

Festivalul s-a aflat anul acesta la a șasea ediție.
Are un line-up lăudat de comunitățile muzicale active din România și din străinătate.
Este considerat cel mai mare festival de blues din Sud-Estul Europei.
În 2022, audiența pe durata celor 6 zile de festival a fost estimată la 43.000 spectatori.
Pentru 2023, măsurătorile de audiență sunt în curs.

(Eric Gales, Kaz Hawkins, Ben Poole – foto: Denis Carpentier)

Mase vibrante de emoții. Cum s-a văzut festivalul din public

Brezoi în iulie înseamnă, dincolo de seria de concerte, o experiență muzicală complexă. Pentru că aici sunt eliberați atât de bine prin muzică acei „blue devils”, care de la final de secol al XVIII-lea se transformă din ce în ce mai complex, sintetizând până astăzi stilurile jazz, country, electric, rock, rock and roll ș.a. La corturi se dezbate zgomotos despre artiști din istoria blues-ului ca de niște vechi prieteni, se cânta la chitară și voce, vecini de camping mai de la Est sau mai din Vest caută detalii comune despre locurile de baștină, încercând o apropiere rapidă. Admirația pentru un gen muzical poate sparge, măcar temporar, rezervele culturale.

„Nu se poate cânta într-o formație dacă nu există o vibrație comună”, spune Mike Godoroja pe scenă. Și spectatorii înțeleg foarte bine asta, pentru că muzica supune simțurile la Brezoi. De la primul și până la ultimul acord, oamenii devin mase vibrante de emoții care fac să circule undele, dinspre scenă înspre ultimul spectator, cu o viteză amețitoare.

Deschiderea festivalului aparține artistei-rezident Beth Hart, care revine an de an la Brezoi ca și cum ar fi prima dată. Publicul o așteaptă loial, preia din suferințele ei trecute sau prezente și le armonizează atât de bine cu ale lui, transformându-le până la finalul concertului în bucurie lucie. Toți zâmbesc tâmp la sfârșit, uluiți de experiența taumaturgică de care au avut parte. Niciunul nu pleacă dezamăgit de la întâlnirea cu Beth, iar asta anunță zile de vârf la Brezoi. Rând pe rând, Albert Cummings, Walter Trout, Anthony Gomes, Ben Poole, Kaz Hawkins, Danielle Nicole, Eric Gales și mulți alții prezenți în festival au făcut această a șasea ediție una memorabilă.

Evenimentul e delimitat de parcarea de autorulote suprasaturată încă din prima zi și râul Lotru, care răspunde probelor de sunet cu ecou. Dincolo de râu începe locul preferat al copiilor, o zonă umbroasă unde se leagănă ritmic hamace viu colorate. Ai putea visa dacă pe fundal nu s-ar auzi zgomotul muzicii atât de bune și țipetele de încântare ale copiilor care se scaldă în apă.

Publicul are propriile lui identități. Unii șochează prin vestimentație, unii prin mișcări și tonus, alții printr-o bună cunoaștere a domeniului muzical. Mai dezinvolți sau mai reținuți, spectatorii găsesc în cele 6 zile de festival pline de nume cunoscute, de genuri și subgenuri muzicale, ceva care să îi uluiască. O psihologizare a mulțimii care se strânge la Brezoi în fiecare iulie e un efort eșuat încă din faza de intenție. Unit în simțuri și gusturi muzicale, publicul de la Brezoi este eteroclit, neuniform, are propriile lui identități, nealterabile.


(foto: Cătălin Mărgărit PinPhoto)

Mihai Mugescu: „Vin la Brezoi oameni frumoși ai României”

 

(Mihai Mugescu – foto: pagina personală de FB)

Mihai Murgescu:

Îmi place cel mai mult atunci când vin artiști pe care publicul nu îi cunoaște și care își câștigă instantaneu fani. Ben Poole, care a revenit la Brezoi, a avut coadă la merchandise de 2 ore, așa cum se stătea pe vremuri la pâine. Kaz Hawkins a înmărmurit audiența cu un show impresionant, cu o coregrafie gândită special pentru Brezoi. Materialul pe care l-am filmat aseară cu Kaz a fost înregistrat multitrack și va fi folosit de către artistă pentru un material de promovare. A fost „special-ul de la Brezoi”, cum îi place ei să spună. Ea a venit ca participant la festival, a stat aici o săptămână. În noaptea asta participă la after-party, la jam session cu băieții din România. Anthony Gomes a stat până la 4 dimineața și a făcut jam session cu oricine a vrut.

Gândește-te cât de mult înseamnă pentru copiii noștri, chitariști talentați, să performeze pe aceeași scenă cu niște nume grele ale blues-ului mondial. Să ai ocazia să stai la câțiva metri de artiștii ăștia care se urcă pe scenă și, în mod spontan, interacționează cu alți artiști, mulți dintre ei din România, e ceva fantastic.

Pentru noi, cei din echipă, este greu, dar pentru asta ne-am păstrat energia tot anul, ca să facem festivalul să se întâmple. Am adus oameni din toată lumea aici, avem americani, australieni și aproape toate naționalitățile din Europa. E impresionant și îți iese doar dacă organizarea e bună, dacă locația e faină și dacă afișul e atractiv. Vin la Brezoi oameni frumoși ai României, mi-ar plăcea ca toată populația țării să fie ca lumea care vine aici.

Încercăm să îmbunătățim infrastructura de la an la an, astfel încât experiența participanților să fie una cât mai plăcută. Avem o zonă pe care o foloseam în trecut pentru campare, iar acum, pentru că Primăria a obținut niște fonduri europene, acolo se va construi o piscină și niște terenuri de sport. Ele vor fi la dispoziția oricui participă la evenimente, se vor afla în imediata vecinătate a zonei de camping și a zonei de festival, vor fi un mare plus pentru noi toți.

Mihai Răzvan Mugescu are rolul de Coordonator de Proiect Open Air Blues Festival Brezoi. Este Event Manager la Aby Stage Bar.

Cristian China-Birta: „La acest festival, word of mouth funcționează extraordinar”


(Cristian China Birta și Kooperativa 2.0 – foto: pagina personală de FB)

Cristian China-Birta:

Când am preluat eu partea de comunicare, am văzut care sunt costurile de marketing și am crezut că este o glumă. Ele practic nu existau. Am fost șocat, pentru că din exterior se vede un festival de mare succes, unul dintre cele mai mari din Europa. La acest festival, word of mouth funcționează extraordinar. Partea de brand a festivalului s-a întâmplat organic. E cel mai tare lucru în marketing, să preiei o chestie care e organică. Aici totul e foarte maleabil, foarte lichid. Trebuie să ies din mindset-ul meu cum că dacă nu avem un buget mare nu reușim nimic și să folosim forța comunității, care aici este formidabilă. Bineînțeles că acest aspect poate să funcționeze și invers, iar, când o dai de gard, forța comunității să te taxeze foarte mult.

Am câștigat un respect fenomenal pentru oamenii care nu se văd. Sunt două doamne aici care fac de mâncare non-stop pentru artiști și staff. Fără ele ce ne-am face? Tehnicienii sunt foarte importanți, vin la 10-11 dimineața și pleacă la 3 noaptea, zi de zi. Gunoierii sunt eroi aici. Într-adevăr publicul e foarte mișto, dar, dacă nu ar veni gunoierii o dată la 3-4 ore, nu ar fi atât de curat cum e acum. Iar Andreea, social media managerul, ține pagina aia minunat. Eu nu am nicio legătură, ea se ocupă de tot.

Eu și Mihai trăim după principii stoice, destul de mult în prezent. Sigur că deja am început să facem niște strategii să aducem niște genuri noi, să atragem tineretul, dar cea mai importantă e ediția asta, acum-ul. O să începem să facem niște teste, probabil începând cu anul viitor. Schimburile generaționale sunt o provocare oriunde. Ele se produc cam la fiecare 5 ani. Problema este că publicul tradițional e reticent la astfel de idei. Dacă o să întinerim prin muzicienii pe care îi aducem, o să pierdem din publicul de până acum. Vom încerca să mulțumim pe toată lumea.

Cristian China-Birta responsabil cu serviciile de marketing în cadrul Open Air Blues Festival Brezoi 2023. Este consultant social media cu peste 500 de campanii la activ în digital marketing, blogger și speaker. Este manager asociat în agenția de comunicare integrată Kooperativa 2.0.

O mini-poveste despre antreprenoriatul cultural
documentată și rezumată de Corina Taraș-Lungu și Carmen Corbu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.