Sari la conținut
Autor: COSTIN POPA
Apărut în nr. 475

Premiile Operelor Naţionale la a doua ediţie

    Strălucirea de anul trecut a primei gale a Premiilor Operelor Naţionale s-a regăsit şi în ultima decadă a lunii iunie 2014 la Sala Mare a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi. Gala Premiilor Operelor Naţionale este un eveniment unic în România, iniţiat de Opera Naţională Română Iaşi, de managerul Beatrice Rancea şi organizat în parteneriat cu Primăria Municipiului Iaşi, cu sprijinul Ministerului Culturii. Co-producători – TVR 2, TVR Iaşi şi Radio România Cultural. În acest an, gala a făcut parte din Festivalul Internaţional al Educaţiei, FIE, ediţia a II-a, care s-a desfăşurat în perioada 20-29 iunie. Ambele manifestări s-au dorit a fi sărbători ale culturii, ale educaţiei, în contextul aspiraţiei Iaşiului de a deveni Capitală Culturală Europeană în anul 2021.
    Amfitrioni şi inspiraţi prezentatori au fost Beatrice Rancea şi Cătălin Sava, muzicolog, realizator TVR.
    Cu excepţia Operei Naţionale Bucureşti şi a Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, care nu au participat la această ediţie, celelalte teatre lirice de rang naţional, aflate în subordinea Ministerului Culturii (Opera Naţională Română Cluj-Napoca, Opera Maghiară Cluj-Napoca, Opera Naţională Română Timişoara, Opera Naţională Română Iaşi) şi-au desemnat din timp nominalizările pentru fiecare categorie de premii, constând din titluri de lucrări şi artişti pe care i-au remarcat în stagiunea 2013-2014 şi, respectiv, pentru întreaga activitate sau excelenţa în arta lirică.
    Ulterior, juriul – compus din Petre Sbârcea, dirijor, prof. univ. dr. la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, criticul muzical şi muzicologul Anca Florea, membră al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor, muzicologul şi realizatorul Radio Luminiţa Arvunescu, criticul de balet conf. univ. dr. Vivia Săndulescu, şi semnatarul acestor rânduri, critic muzical, membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor – a selectat câte trei din nominalizările propuse de cele patru teatre la fiecare categorie de premii, pentru ca în preziua galei să desemneze câştigătorii.
    Iată premianţii:
    Cel mai bun spectacol – Traviata de Verdi, pe scena Operei Naţionale Române Iaşi
    Cel mai bun regizor – Beatrice Rancea pentru spectacolul Traviata
    Cel mai bun dirijor – Gabriel Bebeşelea de la Opera Naţională Română Iaşi
    Cel mai bun solist – tenorul Marius Vlad Budoiu de la Opera Naţională Română Cluj-Napoca
    Cea mai bună solistă – soprana Narcisa Brumar de la Opera Naţională Română Timişoara
    Cel mai bun solist de balet – Dan Haja de la Opera Naţională Română Cluj-Napoca
    Cea mai bună solistă de balet – Andreea Jura de la Opera Naţională Română Cluj-Napoca
    Concepţia decorurilor – Helmut Stürmer pentru spectacolul Boema, pe scena Operei Naţionale Române Iaşi
    Concepţia costumelor – Doina Levintza pentru spectacolul Traviata, pe scena Operei Naţionale Române Iaşi
    Debut masculin – tenorul Florin Guzgă pentru rolurile Alfredo din Traviata şi Rodolfo din Boema, pe scena Operei Naţionale Române Iaşi
    Debut feminin – soprana Lăcărmioara Maria Hrubaru Roată pentru rolul Violetta din Traviata, pe scena Operei Naţionale Române Iaşi
    Cea mai bună operetă – Silvia de Kálmán, pe scena Operei Naţionale Române Timişoara
    Evenimentul liric al stagiunii – Trilogia Verdi (Giovanna d’Arco, I Masnadieri, Luisa Miller), inspirată de dramele lui Friedrich Schiller, pe scena Operei Maghiare Cluj-Napoca
    Din partea teatrelor lirice
    participante la competiţie
    au fost acordate:
    Premii pentru întreaga activitate – dirijorului Gheorghe Victor Dumănescu (Opera Naţională Română din Cluj-Napoca), sopranei Julia Kirkosa (Opera Maghiară Cluj-Napoca), prim-balerinei Rodica Murgu (Opera Naţională Română Timişoara), scenografei Hristofenia Cazacu (Opera Naţională Română Iaşi)
    Premii de Excelenţă, baritonului Fülöp Martin (Opera Naţională Română Cluj-Napoca), dirijorului Kulcsár Szabolcs (Opera Maghiară Cluj-Napoca), pianistei, profesorului şi consultantului artistic Felicia Ţonea (Opera Naţională Română Timişoara), mezzosopranei Viorica Cortez şi coregrafului Gigi Căciuleanu (din partea Operei Naţionale Române Iaşi)
    Premiile Speciale al Galei au revenit tenorului Vasile Moldoveanu şi dirijorului Petre Sbârcea
    Marele Premiu – regizorului Andrei Şerban

    Premiile au fost înmânate de personalităţi marcante ale vieţii politice, culturale, religioase şi economice, precum ÎPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Gheorghe Nichita, primarul municipiului Iaşi, acad. Răzvan Theodorescu, Paul Brummeli, ambasadorul desemnat al Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, regizorul Andrei Şerban, pianistul Dan Grigore, balerina Ileana Iliescu, violonistul Bujor Prelipcean, director general al Filarmonicii „Moldova” din Iaşi, criticul de film Irina Margareta Nistor, scenograful Nic Ularu, Irinel Tofan, director general al „Conest”, sponsor principal etc.
    Tuturor premianţilor le-au fost decernate plachete nominale şi trofee care, după cum a declarat încă de anul trecut producătorul delegat al galei, Andrei Apreotesei, „sunt statuete realizate după contopirea grafică a trei statuete pe care noi le avem în avanscenă, deci putem spune că autorii iniţiali sunt cei doi austrieci (Ferdinand Fellner şi Hermann Helmer, n.n.) care au construit teatrul. Ideea revine în exclusivitate a doamnei Beatrice Rancea. Imaginea este realizată de către Andrei Fărcăşel, grafician la Operă”. Asemănarea cu celebrele statuete care se decernează la premiile Oscar este intenţionată, dar păstrează personalitatea decoraţiunilor originale ale teatrului ieşean.
    Desfăşurată în regia Beatricei Rancea şi vestimentaţia Doinei Levintza (pentru amfitrioni, pentru asistentele Cristina Grigoraş şi Ana Maria Donose), serata a fost transmisă în direct de TVR 2, Radio România Cultural, Radio România Iaşi şi, online, pe www.operaiasi.ro.
    Câteva momente artistice au pigmentat gala. Tânărul tenor Ştefan Pop a interpretat aria „Nessun dorma” din opera Turandot de Puccini şi canţoneta O sole mio de Eduardo di Capua. Balerina Mariko Kawaigashi a dansat Moartea lebedei de Saint-Saëns, în timp ce Pamela Tănasă şi Marian Chirazi au fost protagoniştii unui „Paso doble”, moment din montarea operei Traviata la Iaşi.
    Din aceeaşi producţie au mai fost prezentate Brindisi (solişti Lăcrămioara Maria Hrubaru Roată şi Florin Guzgă), precum şi stretta „Si ridesta in ciel l’aurora”. Corul şi Orchestra Operei Naţionale Iaşi au fost dirijate de Gabriel Bebeşelea şi Traian Ichim. Aplauzele au fost generale şi entuziaste.
    Ca şi anul trecut, la final jerbe de artificii au ţâşnit de la rampă, o ploaie de stele aurii şi confetti au inundat sala, consfinţind un moment de cultură şi o atmosferă absolut memorabile.
    Şi cea de-a doua ediţie a Galei Premiilor Operelor Naţionale, distinsă marcă ieşeană, a fost un eveniment realmente grandios.
    Înaintea galei, în foaier, a avut loc prezentarea din municipiul de pe malurile Bahluiului a volumului Cortez de Marius Constantinescu. Au vorbit Luminiţa Arvunescu, autorul şi mezzosoprana Viorica Cortez.

    opera