Si la a noua editie Festivalul Comediei Românesti a ramas un festival de spectacole si nu unul al spectacolului (formula enuntata mai sus ii apartine lui Jean Vilar si a fost gândita pentru Avignon, iar la noi a fost adoptata de Festivalul International de Teatru de la Sibiu). Adica, selectie riguroasa pentru sectiunea oficiala –
e-adevarat, nu dintr-o oferta foarte bogata, caci teatrele nu se inghesuie chiar sa joace texte autohtone – tocmai cât trebuie pentru ca un eveniment pornit cu motoarele in plin sa nu degenereze intr-o peltea groasa (selectioner, criticul Ion Parhon). Apoi, trei dialoguri marca festCO, primul, „Comedie 50“, moderat de Marina Constantinescu, viu, cu emotii, cu amintiri si evocari si multi monstri sacri ai institutiei care a implinit anul acesta primul semicentenar, in frunte cu intâiul director, Radu Beligan. Al doilea, un stop-cadru pe mult indragita „Ora vesela“, cea mai veche emisiune de divertisment a Radiodifuziunii Române, lansata la 17 ianuarie 1929. Moderata agreabil de Silvia Cusursuz (care a realizat si selectia momentelor de arhiva), intâlnirea a facut deliciile publicului numeros, care a umplut Sala Studio a teatrului. In fine, al treilea, moderat de Cristina Modreanu, cu un titlu, din pacate, nefericit ales, „Cine mai scrie comedie româneasca?“ Dupa ce discutia s-a consumat, a fost limpede pentru toata lumea, cred, ca titlul potrivit pentru dialog ar fi fost „De ce nu se monteaza comedia româneasca?“ In locul obisnuitelor, de-acum, lamentatii ale dramaturgilor care nu sunt jucati (si care au o parte de dreptate), ar fi fost mai utila o radiografiere a mutatiilor genului fata cu divertismentul, dar si cu lucrul in echipa dramaturg-regizor si cu alte experimente fertile, cu discutarea relevantei concursurilor de dramaturgie contemporana (de sase ani incoace, si la festCO exista un asemenea concurs) in stabilirea unui repertoriu etc. Poate ca la viitoarea editie va exista si un astfel de dialog care, daca va avea printre participanti nu numai creatori, de texte, ci si regizori, directori de teatre si critici, ar putea sa deschida o, de ce nu, Biblioteca festCO – o serie de carti facute pe viu cu participanti activi la viata teatrala autohtona de la inceputul secolului XXI.
Sectiunea off, asa cum ne-au obisnuit (si bine ne-au obisnuit!) organizatorii, a dat seama despre ce se mai intâmpla cu arta actorului in scolile unde se pregatesc invataceii – de aceasta data Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I. L. Caragiale“ si Universitatea Hyperion, Facultatea de Arte din Bucuresti. Dar si Colegiul National „C.D.Loga“ din Timisoara, unde sta bine pe picioarele ei o trupa de liceeni, „The Hooleelogans“, care a fost revelatia ultimelor doua editii ale Festivalului „Jos Palaria“, frate mai mic, dar foarte indraznet, al lui festCO, initiat tot de George Mihaita.
Revizitarea, resuscitarea clasicilor, dar si a unor autori de comedie de mai an, despre care, cu prea mare grabire, au zis unii, dupa 1990, ca n-ar mai avea ce spune vremurilor postdecembriste, au produs spectacole vii, cu multa energie, inteligente si ingenioase pe texte de Dumitru Solomon, Teodor Mazilu si o insolita „Tiganiada“ (clasele profesorilor Florin Zamfirescu – Marius Gâlea si Rodica Mandache si regie colectiva a liceenilor timisoreni, deveniti, intre timp, studenti la actorie in Bucuresti).
Sala Noua a Teatrului de Comedie, unde tinerii inoveaza constant si cuceresc un public la fel de tânar, a fost foarte potrivita pentru aceste spectacole. Asa cum sectiunea dedicata celor mai mici spectatori (in premiera la festCO) a animat, spre incântarea si bucuria copiilor (s-a dovedit, de toate vârstele!), Parcul Drumul Taberei, cu ,,Pacala“ si „Capra cu trei iezi“, intr-un parteneriat intre Festivalul Comediei Românesti si Teatrul de animatie Tandarica (proiectul Teatrul itinerant Tandarica).
Tot un parteneriat festCO, de data aceasta cu site-ul www.eteatru.ro, sustinut de Radiodifuziunea Româna, a facut ca luna iunie sa devina luna comediei, cu un repertoriu format exclusiv din comedii românesti, transmise nonstop sub forma de teatru radiofonic. In fine, fidel programului sau de a lasa usa deschisa si altor specii ale comicului autohton, festivalul a adus la eveniment, in doua spectacole la Sala Studio, si teatrul de magie, asa cum a facut la alte editii cu un calup de stand-up comedy si cu spectacolul de cabaret. Dar si spectacole stradale sustinute de tineri actori „veniti“ cu un fel de „caruta cu paiate“ in fata Teatrului de Comedie.
Unsprezece spectacole din Franta, Bucuresti, Piatra Neamt, Petrosani, Sibiu si Iasi au fost selectionate pentru sectiunea oficiala festCO la a noua editie.
Pe lânga piese de I. L. Caragiale, Eugène Ionesco, Matei Visniec, dramaturgi mult jucati si la celelalte editii, au intrat in concurs, cu reusite revizitari si actualizari nefortate, texte de Tudor Arghezi (,,Negutatorul de ochelari“, un spectacol parte a proiectului ,,Comedii uitate“, initiat de regretatul scriitor si critic Mircea Ghitulescu, proiect care trebuie neaparat continuat) si Aurel Baranga. Dar si piesele unor tineri dramaturgi ai noului val, Peca Stefan, Gabriel Pintilei si Liviu Lucaci. Concursul a fost deschis si musicalului, teatrului de revista si teatrului non-verbal-dans, pantomima, cu trei reusite de gen, „România 21“ (Peca Stefan) „O premiera furtunoasa“ (dupa
I. L. Caragiale) si „România. Inchis pentru inventar“ (scenariul si regia Dragos Huluba, Compania de Teatru Passe-Partout Dan Puric).
La festCO 2011 s-au lansat si doua noi carti de dramaturgie, „Omul din cerc“ (antologie de teatru scurt) de Matei Visniec, Editura Paralela 45 si „Marusia“ de Liviu Lucaci, Editura Palimpsest. Si au fost anuntati si cei trei câstigatori a editiei a VII-a a Concursului de Comedie Româneasca.
Scriam ca festCO este un festival de spectacole. Intre ele , la recent incheiata editie, Spectacolul a fost „Cântareata cheala“ & „Lectia“ de Eugène Ionesco, in directia de scena a lui Victor Ioan Frunza (Teatrul de Comedie Bucuresti). Unul dintre cele mai implinite, mai inteligente, mai dinamice, mai plastice spectacole care s-au putut vedea, in ultimii ani, pe scenele autohtone. Am scris la vremea premierei despre marea reusita a lui Victor Ioan Frunza. Nu mai vreau sa adaug decât ca sa faci dintr-un text al acestui autor, dincolo de valoara clasata, de tezaur, dincolo de renume, un spectacol care sa se joace cu casa inchisa si cu ropote de aplauze la scena deschisa, fara a-l trada pe dramaturg in litera sa, e o mare izbâna. „Cântareata …“ de la Teatrul de Comedie e un spectacol de revazut si de tinut minte. Sa mai adaug la final doar ca mi s-a parut inspirata noua idee ca o premiera oficiala, in speta „O scrisoare pierduta“, in regia lui Alexandru Dabija (Teatrul de Comedie) sa inlocuiasca show-ul de dupa Gala Premiilor. Se anunta astfel o viitoare editie a evenimentului, se face, intr-un fel specific, inscrierea in urmatorul raliu (ca doar mascota festCO e o masina in care s-au fotografiat toate VIP-urile festivalului!), se arata, indubitabil, ca ea, comedia, mai are inca multe de daruit spectatorilor fideli.
Palmares festCO 2011
Premiul de excelenta: Stela Popescu/
Premiul pentru cel mai bun spectacol: „Cântãreata chealã & Lectia“ de Eugène Ionesco, directia de scena Victor Ioan Frunza, Teatrul de Comedie
Premiul pentru cea mai buna regie:Victor Ioan Frunza pentru spectacolul „Cântãreata chealã & Lectia“ de Eugène Ionesco, Teatrul de Comedie
Premiul pentru cel mai bun actor in rol principal: George Costin pentru rolul Profesorul din spectacolul „Lectia“ de Eugène Ionesco, directia de scena Victor Ioan Frunza, Teatrul de Comedie
Premiul pentru cea mai buna actrita in rol principal: Virginia Mirea pentru rolul Doamna Smith din spectacolul „Cântãreata chealã & Lectia“ de Eugène Ionesco, directia de scena Victor Ioan Frunza, Teatrul de Comedie
Premiul pentru cel mai bun actor in rol secundar: Nicu Mihoc pentru rolul Directorul Cristinoiu din spectacolul „Opinia Publicã“ de Aurel Baranga, regia Cristian Theodor Popescu, Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu
Premiul pentru cea mai buna actrita in rol secundar: Ioana Anastasia Anton pentru rolul A mijlocie din spectacolul „Blifat“ de Gabriel Pintilei, regia Alexandru Mihail, Teatrul Odeon
Premiul pentru cea mai buna scenografie: Dragos Buhagiar pentru scenografiile spectacolelor „O noapte furtunoasã“ de I.L. Caragiale, regia Alexandru Dabija, Teatrul National „Vasile Alecsandri“ Iasi si „Opinia Publicã“ de Aurel Baranga, regia Cristian Theodor Popescu, Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu
Premiul special al juriului: Spectacolul de teatru non-verbal „România. Închis pentru inventar“, scenariul si regia Dragos Huluba, Compania de Teatru Passe-Partout Dan Puric.
CONCURSUL DE COMEDIE ROMÂNEASCA, ed. a VI-a, 2011
Premiul I – „De ce urâm femeile“ de Bogdan Costin/ Premiul II – „Nora londoneza“ de Cezar Ghioca/ Premiul III – „Charles Dickens nu locuieste aici“ de Laurentiu Budau.