Lansata la Iasi (14 decembrie), la Timisoara (19 decembrie) si la Bucuresti (22 decembrie), antologia „Manifest.20.rEvolutie“ încearca sa recupereze, prin poezie si vizual, tensiunea revolutionara a lui decembrie 1989, dupa doua decenii.
Doua decenii în care, ca fragmente de biografie subiectiva, fiecare si-a construit revolutia lui. Un construct mai mult sau mai putin emotional, o secventa de istorie recenta ale carei adevaruri (de cronica, de memorial) nu de putine ori nu coincid cu bruma de date, de cifre, de fraze seci ori pompoase, de trecut în statistici ori de rostit de la tribuna. Obiecte de cercetare pentru o puzderie de institute, organizatii si asociatii ce continua sa înece, din pacate, într-o noua (veche) limba de lemn Revolutia româna.
Initiatorii evenimentului „Manifest.20.rEvolutie“, poetul Dan Mircea Cipariu – pentru componenta literara – si artistul Mihai Zgondoiu – pentru componenta vizuala – au dorit sa reuneasca, într-un proiect multiart, amintirile unor participanti la faptul istoric, în linia întâi, în marea masa, în unitati militare sau chiar în clasele înfrigurate ale unor scoli de provincie. Participanti ale caror gânduri si fapte s-au suprapus ori s-au transmis precum efectele unei stafete pe traseul, de-acum reper istoric, Iasi – Timisoara – Bucuresti.
Am numit acest „manifest“ eveniment pentru ca nu e vorba numai despre o antologie dupa 20 de ani.
În 8 decembrie, instalatia – actiune „Est/Vest.20“ (Aurel Tar, Florin Tomescu, Mihai Zgondoiu si invitatii lor Saddo&Other si Lucian Munteanu), gazduita de „Atelier 030202“ (Galeria Noii Sali aTeatrului de Comedie) recompunea, cu efecte si defecte, cu împliniri si derapaje, mostenirea (vizuala) a revolutiilor est-europene din 1989, sub semnul lui Berlin Mauer (Zidul Berlinului), ca relicva si ca legenda a Europei contemporane.
Libertatea ca sablon vizual si ca fotograma subiectiva a nutrit lucrarile alb-negru ale lui Mihai Zgondoiu, care au devenit suport vizual si nu comentariu formal pentru cele 60 de poeme a 20 de poeti antologati în elegantul, sobrul volum publicat, în 800 de exemplare, de Editura Brumar din Timisoara (editor Robert Serban). Poetii nu au vazut anterior editarii cele 20 de lucrari ale caror elemente sunt recognoscibile în tesaturile multor poeme, chiar în structurile de profunzime ale acestora, fapt ce demonstreaza ca artistul a ales tocmai „fulguratiile“ revolutionare care au intrat, de doua decenii încoace, în imaginarul colectiv.
Vineri, 18 decembrie, câte un poem al fiecarui poet antologat, imprimat pe o cartolina ce reproduce câte o lucrare a tânarului artist vizual amintit, a devenit „manifest“. Piesa într-o actiune-performance cu mare încarcatura emotionala, „Zbor.20.rEvolutie“. La Timisoara, dupa „Recviemul“ lui Giuseppe Verdi interpretat de orchestrele si corurile reunite ale Filarmonicii si Operei din metropola, sub bagheta dirijorului Guillermo Garcia Calvo (coordonarea artistica apartinându-i directorului Operei de Stat din Viena, Ioan Holender), dupa imaginile oferite evenimentului de TVR Timisoara, însotite de texte semnate de Herta Müller si Viorel Marineasa (rostite de actori timisoreni si de Victor Rebengiuc), Mihai Zgondoiu a aruncat dintr-un elicopter 50.000 de cartoline – manifeste. Cu poeme scrise de Ana Blandiana, Eugen Bunaru, Dan Mircea Cipariu, Denisa Comanescu, Simona Constantinovici, Ioan Craciun, Serban Foarta, Florin Iaru, Petru Iliesu, Ion Monoran, Bogdan O. Popescu, Nicolae Prelipceanu, Cornelia Maria Savu, Cassian Maria Spiridon, Costel Stancu, Moni Stanila, Liviu Ioan Stoiciu, Robert Serban, Marcel Tolcea, Varujan Vosganian.
Un simbolic „tratat de istorie“ dupa 20 de ani, desfacut în 50.000 de pagini oferite timisorenilor chiar în locul în care, acum doua decenii, cadeau primele victime ale turbionului revolutionar. „Tratat“ ce reuneste poeti din trei generatii, dispusi sa-si aminteasca si sa completeze în stiluri si accente hiperpersonale, memorialul Revolutiei române. De la expresionismul cu tuse civic – morale ale Anei Blandiana, la rimele rare, închegate în cheie muscator ironica ale lui Serban Foarta. De la absurdul incitant spre revolta al lui Florin Iaru, la sarcasmul suprarealist al lui Petru Iliesu. De la viziunile purificator christice, de jertfa si renastere ale lui Varujan Vosganian, la reflexivitatea taioasa a regretatului Ion Monoran. De la confesiunile – marturii ale lui Cassian Maria Spiridon, la imageriile insolite ale lui Bogdan O. Popescu. De la fotogramele personalizat reflexiv – lirice ale lui Nicolae Prelipceanu, la suprarealismul în ebulitie al lui Marcel Tolcea. De la biografismul vectorial prezent-trecut, despodobit de artificii al Denisei Comanescu, la poemele palimpsest în care fragmentarismul devine lirica pura ale lui Liviu Ioan Stoiciu.
Dan Mircea Cipariu e un privitor atent prin „geamurile negre“, un subtil expresionist de scoala noua, iar Simona Constantinovici propune cititorilor energetice flash-uri post-revolutionare.
Ioan Craciun, Moni Stanila, Eugen Bunaru, Costel Stancu, Robert Serban sunt infuzia de sânge (poetic) proaspat al acestei antologii. Testimoniile lor deloc formale, deloc complezente, sub pecetea tineretii, directe, taioase, dezbarate de iluzii false e un capitol cu greutate al „Manifestului“.
Ca aceasta poezie recuperatoare de memorie, materia prima a antologiei rEvolutiei, are priza la public au dovedit-o lecturile de la Iasi (Primaria municipiului), Timisoara (Casa Jecza/Fundatia TRIADE) si Bucuresti (Primaria Sectorului 2, Galeria Dialog). Ca în România, chiar în vreme de criza, mecenatul înca exista, au dovedit-o Fundatia Interart TRIADE, NIRO INVESTMENT Group (presedinte Nicolae Dumitru), primarii Neculai Ontanu (Sector 2 Bucuresti), Gheorghe Nichita (Iasi), Gheorghe Ciuhandu (Timisoara). Evenimentul a fost intiat de Asociatia EuroCulturart, Fundatia Interart TRIADE (producatori) si Radio România Cultural (coproducator)
Tirajul antologiei „Manifest.20.rEvolutie“ va fi oferit unor biblioteci, colegii si universitati din Iasi, Timisoara si Bucuresti. Revista „Cultura“ a fost partener media al evenimentului.
Autor: Cornelia Maria SavuApărut în nr. 255