Conform unei analize interne realizate în comunitatea DIPLOMA de către The Institute, provocarea cea mai mare identificată de absolvenții universităților cu profil vocațional-creativ este, aproape în unanimitate, găsirea primului loc de muncă în domeniul pentru care s-au pregătit. Este deseori menționată ca provocare și pregătirea pentru a porni activitatea profesională pe cont propriu, ca freelancer sau ca antreprenor.
Datele studiului arată că 63% dintre cei chestionați și-ar fi dorit să cunoască, încă de pe băncile facultății, noțiuni legate de antreprenoriatul creativ, urmat de aptitudini multidisciplinare (colaborarea cu alte specializări sau departamente), noțiuni legale, cunoștințe de marketing, respectiv chestiuni financiare, de branding și networking.
Potrivit analizei, noua generație de creatori români își dorește să profeseze majoritar în România, deși țări precum Germania, Belgia și Olanda sunt, de asemenea, în topul preferințelor acestora. Aproximativ 42% dintre respondenți sunt deja angajați iar media în care un absolvent de arhitectură, artă sau design se angajează în România este de 1-2 ani, conform rezultatelor analizei. Dintre cei angajați, peste jumătate lucrează chiar în domeniul pentru care s-au pregătit în mediul academic, în timp ce 25% sunt angajați într-un domeniu care nu are legătură directă cu studiile universitare. Deși începerea vieții profesionale după absolvire are o serie de provocări clar identificate, 73% dintre respondenți afirmă că ar alege aceeași facultate, dacă ar lua-o de la capăt. Printre aspectele considerate extrem de importante pentru dezvoltarea carierei sau pentru parcursul artistic pentru cineva la început de drum, au fost menționate: contextele pentru expunerea lucrărilor (74%), asigurarea unor spații de lucru (70%), participarea la evenimente de networking formale și informale (65%), respectiv participarea la conferințe și workshop-uri dedicate (63%).
Efectele pandemiei au fost și ele resimțite, 70% din cei activi în industriile creative declarând că le-a fost afectată activitatea, ca urmare a pandemiei. Printre lucrurile care le-au lipsit cel mai mult membrilor industriilor creative, au fost amintite: contextele de socializare și networking, expozițiile, atelierele și lucrul practic.
Analiza a fost realizată pe un eșantion de 322 de absolvenți din ultimii 4 ani ai facultăților cu profil vocațional-creativ din întreaga țară și este prezentată în contextul organizării DIPLOMA 2021, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, cu obiectivul de a înțelege mai bine provocările și nevoile pe care aceștia le au în industrie.
DIPLOMA este festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank. La ediția de anul acesta, sunt prezentate peste 92 de lucrări ale noului val de talente din industriile creative, din 16 specializări diferite: de la arhitectură la modă, de la design de interior la ceramică, de la artă murală la scenografie. Pe perioada desfășurării evenimentului la Combinatul Fondului Plastic din București (intrarea este gratuită și se face în baza prezentării certificatului verde), expozițiile pot fi văzute și în format virtual, prin intermediul platformei digital.diplomafestival.ro.