Performanța directoratului lui Radu Nica este indubitabilă – Metropolis a devenit dintr-o clădire de pe Eminescu un reper artistic al Bucureștiului. 2: Acuzațiile contra sa (unele) sunt grave – dacă nu sunt inventate. 3: Nu pe Facebook se judecă nici asemenea acuzații – iar o reacție de pe rețelele sociale nu poate fundamenta decizia înlocuirii unui manager cultural.
+1: Interimatele în instituțiile culturale finanțate de stat au devenit regula – iar aceasta este o regulă nocivă și o încălcare flagrantă a legii. Ea predispune la abuz administrativ, perpetuează practica ingerinței politice în orice entitate publică și, în mod esențial, ruinează capacitatea oricărui manager de a stabili și realiza planuri consistente, solide, multianuale.
Context 1
Radu Nica a fost numit manager interimar al Teatrului Metropolis din București pe 15 martie 2023. Atribuțiile unui director interimar includ asigurarea continuității operațiunilor, leadership, și luarea de decizii rapide în perioade de tranziție. Aceste responsabilități sunt adesea similare cu cele ale unui director permanent, dar sunt axate pe obiective pe termen scurt și nevoi imediate.
Legea specifică care reglementează managementul instituțiilor publice de cultură este Ordonanța de urgență nr. 189/2008. Conform acesteia, un manager interimar poate fi numit pentru o perioadă de maximum 120 de zile, cu posibilitatea prelungirii succesive, dar nu mai mult de un an. Culpa (prelungirii mandatului dincolo de termenele legale) aparține, în acest caz, Primăriei Capitalei. Totuși, situații perfect similare, cu interimate în afara prevederilor legale, sunt în numeroase alte cazuri, nu doar în București.
Context 2
La începutul lui septembrie, regizoarea Lia Bugnar l-a acuzat pe Radu Nica că a umilit și terorizat o actriță a teatrului, pe Mariana Dănescu. Conform acuzațiilor, actrița ar fi fost exclusă din proiecte și izolată într-o cameră din mansarda teatrului, obligată să vină zilnic serviciu, chiar și în afara stagiunii ș.a. Radu Nica a răspuns punctual acuzațiilor, conturând o situație radical diferită. Mai multe procese în instanță sunt pe rol în legătură cu aceste acuzații.
O altă actriță, Mirela Sandu Gheorghiu, într-un articol de pe Facebook, l-a acuzat pe Radu Nica de abuz, misoginie și limbaj ofensiv. Conform acuzațiilor, ea s-ar fi transformat într-o țintă întrucât, ca mamă, avea nevoie de zile libere (fără plată) și concediu medical, ceea ce o făcea indisponibilă pentru un număr de spectacole sau repetiții.
Alți actori ai teatrului și-au exprimat susținerea față de Radu Nica și afirmă că nu au fost martori ai unor comportamente abuzive sau agresive din partea sa.
Context 3
Managementul instituțiilor culturale de stat este extrem de dificil. Printre problemele majore este și cea cu forța de muncă. Un număr de rele practici, cronice, s-au suprapus peste rigiditatea codului muncii, îndeosebi atunci când este vorba despre personalul artistic. Managerii nu au libertatea de a-și reconfigura trupa în relație cu repertoriul dorit. Asta face ca în multe cazuri actorii să fie trași „pe linie moartă” și să nu își găsească locul în spectacolele produse. Toate teatrele de stat au asemenea actori care de multe ori nici nu mai vin la muncă, fără a-și pierde totuși drepturile salariale.
În schimb, teatrele lucrează adesea cu actori din afara instituției, potriviți pentru repertoriul dorit. Aceștia au regim de colaboratori și nu pot fi angajați din cauza limitării schemei de personal.
De partea cealaltă, personalul artistic din majoritatea teatrelor reclamă abuzuri frecvente ale managementului administrativ și artistic. Acuzațiile acoperă o gamă foarte diversă, astfel încât în multe instituții managementul este definit ca fiind toxic. De regulă, asemenea acuzații rămân neclarificate, deși indiciile sunt uneori clare.
O altă problemă de management este proporția de câteva ori mai mare a personalului non-artistic al teatrelor de stat față de teatrele private. Managerii susțin că nu au libertatea de a decide asupra numărului și structurii acestui personal. Și că, atunci când încearcă să facă schimbări structurale, sunt blocați prin campanii de acuzații false și reclamații. Problema salariaților este una semnificativă întrucât cheltuielile de personal ajung în unii ani și în unele instituții de cultură să consume până la 90% din bugetul disponibil.
Calculul politic
1. Teatrul Metropolis este în subordinea Capitalei. 2. Alegerile pentru Primăria Generală sunt iminente. 3. Acuzațiile de sexism și abuz provoacă emoții puternice și pot duce la pierderea unor procente importante de vot. 4. Clarificarea completă, în instanțe, a acestor acuzații ar dura ani în șir (apropo de buna funcționare a sistemului juridic), mult dincolo de data alegerilor. 5. Demiterea lui Radu Nica preîntâmpină, teoretic, o vulnerabilitate și crearea unei false teme de-a lungul campaniei.
Probabil că majoritatea consilierilor politici ar recomanda aceeași reacție a primarului – interimar – al Bucureștiului. O asemenea recomandare vine însă din neînțelegerea fenomenului cultural. Înlocuirea intempestivă a unui manager care a avut performanțe notabile nu face decât să atragă atenția asupra superficialității cu care este văzută cultura la nivelul administrațiilor locale. Deși consumatorii de teatru nu au o pondere semnificativă la nivelul întregului electorat, ei sunt de regulă foarte influenți. Dacă obiectivul a fost preîntâmpinarea pierderii unor procente de vot, calculul se prea poate să fi fost greșit.
Interimatele
Înlocuirea intempestivă a lui Radu Nica s-a făcut cu respectarea legii. Totuși, el nu a fost înlocuit prin intrarea în legalitate – respectiv scoaterea la concurs a postului de manager al teatrului. Radu Nica a fost înlocuit cu un alt director interimar. Ceea ce, dacă nu este o încălcare ad-literam, este o nesocotire a spiritului legii.
Interimatele definesc o situație extraordinară, cu totul ieșită din normalul administrativ. Limita pe care o impune legea – 120 de zile – reprezintă un termen suficient pentru organizarea concursurilor de ocupare a postului și numirea unei conduceri 100% legitime. Prelungirea interimatelor (fie că sunt asigurate de aceeași persoană, fie de alta) reprezintă o situație de două ori extraordinară și ar trebui să apară doar în cazuri greu imaginabile, când concursurile au fost anulate, deces, lipsa capacității noului manager de ocupare a postului și altele similare.
Însă generalizarea interimatelor, fără perspectiva clară a remedierii situației și a revenirii în legalitate, poate fi înțeleasă doar ca abuz administrativ. Este, în fond, o nouă formulă de ingerință a partidelor politice în viața instituțiilor publice.
Decidenții și rețelele sociale
Mult timp, politicienii au evitat orice formă de consultare regulată cu alegătorii. După conștientizarea impactului rețelelor sociale, au trecut în extrema cealaltă.
S-a deschis astfel calea unui alt tip de abuzuri, fundamentate pe virulența unor mesaje sau campanii sociale. Acestea nu înlocuiesc vechile abuzuri, ci adaugă altele noi într-o viață administrativă și așa distorsionată. Soluția disfuncțiilor nu poate fi reacția rapidă (și prea puțin informată) la mesaje cu un ridicat conținut emoțional. Mass media și social media sunt instrumente esențiale în viața publică, dar mesajele transmise prin acestea trebuie considerate cu discernământ și responsabilitate.
În esență, în cazul Radu Nica, Primăria Capitalei este cea care a creat problema: prin decizia de a nu organiza concursul pentru numirea unui director pe deplin responsabil. În situația dată, cu un director interimar, administrația are propria ei doză de responsabilitate. Însă înlocuirea unui interimar cu alt interimar nu o absolvă, ci doar semnalează și mai clar culpa. Și prelungește sine die controlul politic asupra instituțiilor de cultură. În schimb, relațiile de muncă din instituțiile de cultură rămân la fel de nefuncționale. Posibilitatea managerului toxic (sau, potențial, a angajatului toxic) la fel de serioasă și alarmantă.
- 3+1 propoziții despre terminarea intempestivă a interimatului lui Radu Nica la Metropolis - 24 septembrie 2025
- Istoria încă nu e o știință, punct - 10 septembrie 2025
- Cele mai populare modele AI în 2025 - 6 septembrie 2025